اخبار جهانپزشکی

آنچه باید در مورد ضربان قلب خود بدانید

روزهای بروجرد– ضربان قلب هر کس متفاوت است و با افزایش سن تغییر می کند.اما حالت هایی وجود دارد که ضربان قلب در آنها نرمال نیست. با اندکی اطلاعات بیشتر متوجه میشوید

به گزارش مدیسین نت، ضربان قلب یا نبض شما تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه می‌زند. هر کس متفاوت است و با افزایش سن تغییر می کند. درک ضربان قلب و اینکه چه چیزی برای شما سالم است، بخش مهمی از مراقبت از خودتان است.

ضربان قلب در حال استراحت شما

ضربان قلب در حال استراحت تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه زمانی که شما فعال نیستید و قلب شما مجبور نیست برای پمپاژ خون در بدن شما سخت کار کند، می زند.

این تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه زمانی که فعال نیستید و قلب شما مجبور نیست برای پمپاژ خون در بدن شما سخت کار کند، می زند. برخی از داروها مانند مسدود کننده های بتا می توانند ضربان قلب شما را کاهش دهند و ضربان قلب در حالت استراحت را کاهش دهند.

ضربان قلب سالم در حالت استراحت

ضربان قلب افراد سالم در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است.

اکثر بزرگسالان سالم باید ضربان قلب در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه داشته باشند. به طور کلی، هرچه آمادگی جسمانی بیشتری داشته باشید، ضربان قلب شما کاهش می یابد. ورزشکاران می توانند در دهه ۴۰ سالگی ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت داشته باشند. سالم بودن نشانه آن است که قلب شما مجبور نیست برای گردش خون خیلی سخت کار کند.

نحوه بررسی ضربان قلب

می توانید ضربان قلب خود را در داخل مچ دست، داخل آرنج، کنار گردن یا بالای پای خود بررسی کنید.

با قرار دادن دو انگشت اول در قسمت داخلی مچ دست، داخل آرنج، کنار گردن یا بالای پای خود می توانید ضربان قلب خود را احساس کنید. وقتی آن را پیدا کردید، بشمارید که در ۱۵ ثانیه چند ضربه احساس می کنید و آن عدد را در ۴ ضرب کنید.

چگونه ضربان قلب را کاهش دهیم

یک سبک زندگی سالم با ورزش، تغذیه سالم، کاهش وزن، و کاهش مصرف الکل، کافئین و سیگار می تواند ضربان قلب شما را کاهش دهد.

این می تواند به سادگی و آرامش باشد – بنشینید، یک لیوان آب بخورید یا فقط چند نفس عمیق بکشید. سبک زندگی سالم تر، شامل حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز، غذا خوردن سالم، مراقبت از وزن و کاهش مصرف الکل، کافئین و سیگار نیز می تواند کمک کننده باشد. اگر این کافی نیست، ممکن است سعی کنید راه هایی را برای کنترل بهتر استرس پیدا کنید، مانند تای چی، مدیتیشن یا ذهن آگاهی.

آریتمی: مشکلی در ضربان قلب شما

چهار نوع عمده آریتمی اختلال ریتم قلب وجود دارد.آریتمی یا ضربان قلب نامنظم، مشکلی در سرعت یا ریتم ضربان قلب است. ریتم ضربان قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم باشد.

به این مساله آریتمی می گویندکه چهار نوع عمده وجود دارد:

تاکی کاردی: وقتی قلب شما خیلی سریع می‌زند، معمولاً بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه است
برادی کاردی: وقتی قلب شما خیلی آهسته می‌زند، کمتر از ۶۰ در دقیقه (مگر اینکه ورزشکار باشید)
آریتمی فوق بطنی: آریتمی که در حفره های فوقانی قلب شما شروع می شود.
آریتمی بطنی: آریتمی که در حفره های پایینی قلب شما شروع می شود.

علل آریتمی

علل آریتمی میتواند به دلیل گرفتگی یا سفت شدن شریان ها، فشار خون بالا یا مشکلات دریچه های قلب است.

چندین چیز می تواند منجر به آریتمی شود. اینها شامل گرفتگی یا سفت شدن شریان ها، فشار خون بالا، یا مشکلات دریچه های قلب شما هستند. همچنین می تواند نتیجه تروما ناشی از حمله قلبی باشد. زمانی که پس از جراحی قلب بهبود می‌یابید و اگر الکترولیت‌های شما تعادل نداشته باشند، این اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، اگر بدن شما پتاسیم زیادی یا خیلی کم دارد.

افزایش ضربان قلب (تاکی کاردی)

افزایش ضربان قلب در حالت استراحت بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه به عنوان تاکی کاردی شناخته می شود.

ضربان قلب در حالت استراحت بالاتر از ۱۰۰ ضربه در دقیقه اغلب در کودکان اتفاق می افتد. همچنین در زنان شایع تر است. دلایل اصلی ضربان قلب سریع عبارتند از استرس، سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل، قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار.

ضربان قلب پایین (برادی کاردی)

ضربان قلب کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه به عنوان برادی کاردی شناخته می شود.

ضربان قلب کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه می تواند ناشی از عفونت، مشکل در غده تیروئید (کم کاری تیروئید)، عدم تعادل شیمیایی در خون، مشکلات تنفسی هنگام خواب (آپنه انسدادی خواب) یا بیماری های التهابی مانند لوپوس باشد. همچنین می تواند ناشی از مشکل در نحوه رشد قلب شما قبل از تولد باشد.

ضربان قلب و ورزش

حداکثر ضربان قلب را برای ورزش پیدا می کنید.

وقتی ورزش می کنید، می خواهید ضربان قلبتان بالا برود، اما نه خیلی زیاد. برای یافتن عدد مناسب، با تعیین حداکثر ضربان خود شروع کنید: سن خود را از ۲۲۰ کم کنید. اگر به تازگی یک رژیم تناسب اندام را شروع کرده اید، هدف شما باید حدود ۵۰ درصد حداکثر ضربان قلب شما باشد. اگر قبلاً به طور منظم ورزش می کنید، ممکن است نزدیک به ۸۵٪ باشد. برخی از دستگاه ها و دستگاه ها، مانند تردمیل، ضربان قلب شما را پیگیری می کنند.

سایر مسائلی که میتواند روی ضربان قلب موثر باشد

به گزارش سلامت نیوز از مدیسین نت هوای گرم و رطوبت می تواند ضربان قلب را افزایش دهد.

شرایط بیرونی، مانند هوای گرم یا رطوبت، می تواند باعث شود که قلب شما کمی خون بیشتری پمپاژ کند. نوسانات هیجانی شدید یا احساس اضطراب می تواند ضربان قلب شما را نیز افزایش دهد. تغییر حالت از حالت نشسته به ایستاده نیز می تواند آن را برای چند ثانیه بالا بیاورد.

 

چه زمانی به دلیل ضربان قلب بهتر است به پزشک مراجعه کنید

غش، سرگیجه، ضربان قلب تند، یا نبض پایین همگی دلایلی برای در مورد ضربان قلب خود با پزشک خود صحبت کنید.

اگر دارویی مصرف می کنید که باعث غش یا سرگیجه می شود، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر متوجه شدید که اغلب ضربان قلب تند یا نبض کم دارید، تماس بگیرید. بسته به اینکه چه اتفاقی برای شما می افتد، پزشک ممکن است داروهای شما را تغییر دهد، ضربان ساز را برای تنظیم ضربان قلب شما در ریتم مناسب توصیه کند، یا موارد دیگری را برای پیشگیری یا مدیریت بیماری پیشنهاد کند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close