اخبار بروجرد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری: ۴۰ درصد از صنایع دستی بروجرد فعال نیستند

روزهای بروجرد- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: یکی از نقاط ضعف موجود در حوزه گردشگری این است که هر یک از ادارات و دستگاه‎های اجرایی به صورت جزیره‎ای عمل کرده و وحدت رویه ندارند.

به گزارش فارس، حجت‎اله یارمحمدی در جلسه کمیسیون گردشگری شورای شهر بروجرد اظهار کرد: ۱۷۶ اثر از آثار تاریخی بروجرد شامل خانه‎های تاریخی، مساجد، حمام‎ها، آب انبارها و دیگر آثار تاریخی بروجرد به ثبت ملی رسیده‎اند.

وی عنوان کرد: از مجموع ۱۷۶ اثر تاریخی ثبت شده ۲۱ اثر خانه‎های تاریخی، ۸ اثر مساجد تاریخی، ۲ مدرسه تاریخی و دو میراث معنوی قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با اشاره به قرار گرفتن پل تاریخی قلعه حاتم در بین آثار ثبت شده این شهرستان بیان کرد: انجام قریب به ۱۰ سال اقدامات مرمتی بر روی این اثر موجب زنده ماندن و جلوگیری از تخریب آن شده است.

یارمحمدی همچنین از شناسایی ۶۱ صنایع دستی در بروجرد خبر و ادامه داد: این حجم از تنوع صنایع دستی یک رکود در کشور محسوب می‎شود.

 وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۰ درصد از صنایع دستی بروجرد فعال نیستند، افزود: با وجود فعالیت در ۳۰ رشته از صنایع دستی، باید گفت که متأسفانه ۲۰ رشته از این صنایع رو به زوال بوده و در حال میرایی است.

این مسوول ابراز خرسندی از تغییر نگاه دستگاه‎های اجرایی بروجرد در خصوص بافت تاریخی و همسو شدن سیاست‎های کاری آنان با اهداف مد نظر اداره میراث فرهنگی گفت: خوشبختانه هم اکنون نگاه اجماعی در خصوص حفظ آثار تاریخی مد نظر مدیریت شهری بروجرد بوده ویکی از مصادیق آن ایجاد شهرداری بافت تاریخی است.

یارمحمدی تاکید کرد: از سویی ستاد بازآفرینی شهری به عنوان ابزار وزارت راه و شهرسازی می‎تواند، بازوی مهمی در جهت حفظ بافت تاریخی باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‎های عدیده گردشگری در بروجرد خاطر نشان کرد: در حوزه گردشگری باید پایلوتی را پیش روی خود قرار داده و بر مبنای آن کار را به جلو برده و به اهداف خود دست یابیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در خصوص نقاط قوت و ضعف این شهرستان در حوزه گردشگری اظهار کرد: بروجرد با داشتن آب و هوای مطبوع و دلپذیر، ظرفیت‎های ارزشمند طبیعی و آثار تاریخی از نقاط قوت بسیار شاخص و در خور توجهی در این زمینه برخوردار است.

یارمحمدی ادامه داد: در مقابل یکی از نقاط ضعف موجود در حوزه گردشگری این است که هر یک از ادارات و دستگاه‎های اجرایی به صورت جزیره‎ای عمل کرده و وحدت رویه ندارند، حال آنکه با تجمیع برنامه‎ها می‎توان گام‎های به مراتب موثرتری را برداشت.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close