اخبار ایران
سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو: قیمت خودرو پایین میآید
روزهای بروجرد- عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان خودرو گفت: حدود ۶۵ درصد از قطعات ما محصول کار تولید کننده داخلی است و مابقی آن نیز از طریق واردات انجام میشود. ما نیاز داریم نمایشگاهی از نداشتههایمان ایجاد کنیم تا بدانیم باید چه چیزهایی را تولید کنیم.
«محمدرضا نجفیمنش»، عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان خودرو، در گفتوگو با برنا، درباره وضعیت قطعهسازی در کشور بیان کرد: ما امیدواریم تغییرات مثبتی در راه باشد چون زمانی که مدیرعامل جدید ایران خودرو منصوب شد در همان هفته اول نشستی را با همه قطعهسازان گذاشت و چند روز پیش نیز نشستی ۳ ساعته با انجمن همگن قطعه سازان داشتند که قرار بر این شد، ما کمیتههای همکاری مشترکی را تشکیل بدهیم و در همه زمینهها با یکدیگر همکاری را شروع کنیم.
وی اضافه کرد: ما مدتها قبل چه در زمینههای قیمتگذاری، توزیع، کیفیت و.. ارتباط داشتیم که این ارتباط قطع شده بود اما با جلسه ای که اخیرا داشتیم، قرار شد کمیتههای مشترکی را به صورت شفاف با یکدیگر داشته باشیم تا کارها جلو برود. تصورم این است که با این همدلی و همراهی که به وجود آمده خیلی از مسائل و مشکلات حل خواهد شد.
نجفیمنش در پاسخ به این سوال که «توان قطعهسازی ما به صورت بومی چقدر است» بیان کرد: حدود ۶۵ درصد از قطعات ما محصول کار تولیدکننده داخلی است و مابقی آن نیز از طریق واردات انجام میشود. ما نیاز داریم نمایشگاهی از نداشته هایمان ایجاد کنیم تا بدانیم باید چه چیزهایی را تولید کنیم.
او افزود: هم اکنون ۴ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت میکنند همچنین خود قطعهسازان نیز یک شرکت دانش بنیان محسوب میشوند که اگر همه به یکدیگر کمک کنیم، تصور من این است که بیش از ۹۰ درصد قطعات را میتوانیم در داخل کشور تولید کنیم. البته باید این شرط را گذاشت که اگر ما قطعه ای را در داخل کشور تولید میکنیم دیگر از خارج کشور وارد نشود.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه باید از نظر نقدینگی و کار از تولید کنندگان حمایت کرد تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند، اظهار کرد: ایران خودرو در همین تعطیلات تابستانی بیش از ۲۰ هزار خودرو را کامل و روانه بازار کرد و برنامه هفته آیندهشان این است که ۱۰ هزار خودرو دیگر را کامل کنند و میزان تولید خود را که هم اکنون بیش از ۵۰ هزار خودرو است به ۸۰ تا ۹۰ هزار خودرو برسانند. بنابراین نقدینگی کمک خیلی بزرگی به عملی شدن این اقدامات میکند و باید حتما از بیرون سیستم کمک شود.
نجفی ادامه داد: اگر نقدینگی شرکتها پائین آمد به دلیل این بود که مثلا قیمت تمام شده یک خودرو ۳۰ میلیون تومان درمیآمد اما به دلیل قیمتگذاری که شورای رقابت انجام داد، همان خودرو ۲۰ میلیون تومان فروخته میشد که این مسئله باعث نابودی نقدینگی خودروسازان ما شد. یکبار برای همیشه باید افرادی که صنعت خودرو ما را به این نقطه رساندند جواب کارهایشان را بدهند.
سخنگوی قطعه سازان خودرو در پایان بیان کرد: ناامیدی گناه بزرگی است و ما در تلاش برای حل مشکلات هستیم و این مسئله وجود دارد که به زودی قیمت خودرو در بازار آزاد، پایین بیاید.