اخبار بروجرد

استخدام به شرط پارتی در بروجرد!

روزهای بروجرد- الهام شاهدپور: استخدام‌هایی با دخالت روابط و آشنایی را پارتی‌بازی می‌گویند اما این اصطلاح در بروجرد بیشتر در حوزه مشاغل مربوط به شهرداری این شهر اطلاق می شود در حالی که استخدام‌های چراغ خاموش در همه ادارات و مراکز استخدامی نظامی، دولتی و خصوصی به وفور در جریان است.

استخدام در بسیاری از مشاغل نظامی خاص تنها با داشتن معرف معتبر و یا اصطلاحا همان‌ پارتی خاص قابل انجام است و در هیچ مقطعی نیز متوقف نمی‌شود.

این امر طبیعی است که دایره روابط فامیلی و مبتنی بر آشنایی در شهر کوچکی مثل بروجرد با شعاعی کمتر می‌تواند کارساز تر و البته بیشتر باشد به نحوی که تقریبا تمامی افراد شاغل در دستگاه‌های اداری و نظامی با استفاده از همین روابط جذب شده‌اند.

اصولا محکی به نام “آزمون استخدامی” تنها برای افرادی کاربرد دارد که به دنبال اشتغال بدون رابطه یا پارتی بازی هستند که البته بی نتیجه و همواره ناکارآمد است و نمونه اخیر آن آزمون استخدامی بیمارستان آیت الله بروجردی بود که با وجود همه تبلیغات برخی مسئولان نسبت به جذب متقاضیان بومی این امر صورت نگرفت و درصد بالایی از جذب شدگان از شهرهای اطراف و با استفاده از روابط خاص جذب شدند.

نمونه دیگر از اینگونه استخدام ها آموزش و پرورش است که معلمان از شهرهای اطراف به کار گرفته می‌شوند و هیچگونه نظارت منطقی بر این امر نیز انجام نمی‌شود که با وجود ده‌ها و بلکه صدها فارغ التحصیل دانشگاهی در شهرستان بروجرد استخدام‌ها همواره از نیروهای غیر بومی است که پس از مدتی درخواست انتقال به شهر خود و خالی گذاشتن جایگاه داده شده به آنها در بروجرد را می‌دهند.

استخدام‌های سپاه نیز همواره چراغ خاموش و نامعلوم و بدون تبعیت از آزمونی خاص و فراگیر انجام می‌شود و در همه موارد افرادی با معرفی دیگران به این مجموعه جذب می‌شوند تا محدوده نیروهای آن خالی از حضور افراد لایق و شایسته همچون دیگر دستگاه‌ها باشد.

افزایش جذب افراد غیر بومی متقاضی مشاغل مختلف در دستگاه های گوناگون شهرستان بروجرد به نحوی است که تقریبا همه این دستگاه ها از حضور شهروندان بروجردی خالی شده و سازوکار فامیلی جای ضوابط اداری و استخدامی را گرفته بلائی که سبب مهاجرت جوانان تحصیلکرده و اصیل بروجردی از زادگاهشان و خالی شدن این شهرستان از نیروی جوانی و در نتیجه پیشروی هرم سنی بروجرد به سمت پیری و کهنسالی شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close