اخبار ایران

رونمای از فاصله گذاری فیزیکی/ فاصله گذاری اجتماعی را فراموش کنید!

با شیوع ویروس کرونا در جهان یک واژه به واژگان دولت‌ها و رسانه‌ها اضافه شده و آن لزوم حفظ «فاصله گذاری اجتماعی» است. این فاصله گذاری زمینه ساز بیماری‌های روانی در این ایام شده و از این رو کارشناسان جایگزینی را برای آن انتخاب کرده‌اند.

روزهای بروجرد- از زمان شیوع کرونا مردم با ماندن در خانه، دوری از اجتماعات بزرگ و حفظ فاصله دست‌کم دو متری با دیگران سعی کردند مسئولیت اجتماعی‌شان را در قبال وضعیت اخیر اجرا کنند، اما سازمان بهداشت جهانی و دیگر کارشناسان بهداشتی خواستار توقف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی شده و طرح «فاصله‌گذاری فیزیکی» را جایگزین آن کرده‌اند. دلیل این امر به نظر باری است که طرح فاصله گذاری اجتماعی به همراه داشته است.
سی ان ان در گزارشی درباره بار معنایی این واژه گفته فاصله گذاری اجتماعی عملا افراد را از کسانی که دوستشان دارند جدا کرده و عملا بسیاری را دچار مشکلات روحی کرده است.
سازمان بهداشت جهانی از ۲۰ مارس عملا استفاده از واژه فاصله گذاری اجتماعی را متوقف کرده است. ماریا ون کرکوف مقام این نهاد بین المللی در سخنرانی‌ای که روز چهارشنبه گذشته انجام داد، گفته در دوره ویروس کرونا باید به جای فاصله گذاری اجتماعی از واژه فاصله گذاری فیزیکی استفاده کنیم چرا که آنچه در این بیماری حائز اهمیت است فاصله فیزیکی افراد با هم است نه فاصله اجتماعی آنها. مردم باید مراقب سلامت روح خودشان و عزیزانشان در این بیماری همه‌گیر باشند.
او در این سخنرانی تاکید کرده هیچ توقفی برای شادی نباید قائل شد و نباید از خانواده و عزیزانتان دور شوید و باید راهی برای ارتباط با آن‌ها پیدا کنید.
سی.ان.ان در گزارش خود گفته دور بودن فیزیکی از دیگران یکی از موثرترین راه‌های مقابله با ویروس کرونا ست. این یعنی افراد نباید با هم لمس فیزیکی داشته باشند و همین مساله می‌تواند به بحران‌های روحی تبدیل شود
به گزارش رویداد۲۴ ارتباط فیزیکی یکی از راه‌های آزاد شدن هورمون‌هایی در مغز و بدن نظیر اندورفین، سرتونین و اوکسیتوسین است که منجر به شادی و کاهش استرس می‌شوند، اما بغل کردن و دست دادن دیگران در وضعیت کنونی به بیماری‌های فیزیکی منجر می‌شود.
فقدان ارتباط فیزیکی و انسانی می‌تواند تبعات روانی داشته باشد و به همین دلیل زمیل زکی روانشناس دانشگاه استنفورد در این باره به سی.ان.ان گفته باید به جای واژه فاصله گذاری اجتماعی از فاصله گذاری فیزیکی حرف بزنیم. به این ترتیب نشان می‌دهیم که روابط اجتماعی باید پا برجا بمانند و این افراد هستند که باید از هم فاصله فیزیکی بگیرند. این عبارت یعنی افراد باید ارتباطاتشان را از طریق تکنولوژی‌های ارتباط ویدئویی حفظ کنند.
زکی گفته همین تکنولوژی‌هایی که ما سال‌ها آن‌ها را متهم به دور کردن انسان‌ها از یکدیگر کرده‌ایم این روز‌ها به کار ما می‌آیند و بهترین گزینه برای ارتباط افراد با یکدیگرند.
با این که سازمان بهداشت جهانی مدت‌هاست دیگر از واژه فاصله گذاری اجتماعی استفاده نمی‌کند، اما به سختی می‌توان این واژه را از مکالمات روزانه مردم حذف کرد چرا که دولت‌ها و رسانه‌ها همچنان بر استفاده از آن اصرار دارند.
از این گذشته برخی کارشناسان معتقدند که استفاده از دیگر واژگان مردم را گیج کرده و ممکن است نتیجه معکوس بدهد. لوری پیک استاد جامعه شناسی دانشگاه کلرادو به سی ان ان گفته: نگرانی عمده من از تغییر واژگان در این بحران این است که برخی اصول اولیه مقابله با ویروس کرونا را نادیده بگیرند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close