اخبار بروجرد

نوبرانه های بهارانه بروجرد، میهمانی ترش و شیرین ها و آش سبزه ها

الهام شاهدپور- اگر اهل خرید میوه باشید حتما متوجه افزایش قیمت چندبرابری میوه در بازار این روزها شده اید هرچند معمولا در این فصل از سال میوه آنچنانی جز ته مانده های سیب و پرتقال انبار شده از سال قبل و چند نوبرانه بهاری یافت نمی شود.

قيمت نوبرانه هایی مثل آلو سبز امسال هم گران شده و علتش هم تگرگ های فراوانی ست که یک ماه اخیر باعث خرابی بخشی از محصول باغات آلوی بروجرد و شهرهای دیگر شده است.

البته هنوز فصل برداشت میوه های باغات بروجرد فرا نرسیده و میوه های عرضه شده در میادین میوه و تره بار و بازارهای روزانه اغلب محصولات جنوب و شرق و مرکز کشور هستند که کیفیت چندان خوبی هم ندارند و هم پای محصولات باغی بروجرد نیستند.

اما نوبرانه های بهاری کوهپایه های بروجرد و اطراف مثل هرسال در بازار سه راه جعفری عرضه می شود و طرفداران و علاقمندان خاص خودش را هم دارد، کنگر و ریواس و همه تره و ورکوآز و بنسر از گیاهان خود روی محلی هستند که طبخ و تهیه غذاهای متنوع فصلی از آنها از قدیم الایام در این منطقه مرسوم بوده و همچنان هم هست.

البته اگر اهل گشت و گزار در دامن طبیعت بوده باشید حتما در این فصل افراد زیادی را در کوه و دشت های بروجرد مشاهده می کنید که مشغول یافتن و چيدن این گیاهان خوراکی محلی هستند که البته استفاده دارویی هم دارند مثل بنسر و ریواس که می گویند برای سنگ کلیه اکسیر است.

از نوبرانه های فصلی که بگذریم هندوانه هم این روزها در بازار میوه و تره بار زیاد به چشم می خورد که البته محصول استان های جنوبی است و اغلب هم کال و نارس هستند و به اصطلاح نارس چین شده اند.

خیار میهمان همیشگی خانه های ما بروجردی هاست که البته خیار جالیزارهای بروجرد به دلیل آب فراوان این منطقه طعم و مزه ای خاص دارد، سبز و رسیده و بسیار ترد است و قیمتش هم مناسب است و به آن خیار محلی می‌گویند که خرچ خرچ آن زیر دندان نشان می‌دهد تازه است و محصول روستاهای اطراف بروجرد است.

اگر دلتان برای رنگارنگ میوه های بهارانه بروجرد تنگ شده باید یک ماهی دیگر دندان روی جگر بگذارید تا فصل برداشت محصولات باغی متنوع بروجرد مثل انواع آلو، گیلاس و سیب گلاب و… فرا برسد فعلا باید با همین میوه های انباری و هندوانه های کال روزگار به سر کنیم.

البته قیمت نوبرانه های بهارانه همیشه بالا بوده است و امسال با وجود بارش های فصلی فراوان و از بین رفتن بخشی از محصولات باغی پیش بینی افزایش قیمت دور از ذهن نیست هرچند نظارت بر نحوه قیمت گذاری و جلوگیری از افزایش قیمت اقلام مختلف میوه، می‌تواند در تثبیت قیمت محصولات باغی بروجرد تاثیرگذار باشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close