اخبار بروجرد

بیماری هزار چهره با کسی شوخی ندارد/ روزبه‌روز به بستری‌ها در بروجرد افزوده می‌شود

روزهای بروجرد- ویروس کوچک و منحوس قریب به ۹ ماه است که در کشور جولان می‌دهد و هر روز چهره‌ای جدید از خود نشان می‌دهد شاید بتوان نام آن را بیماری هزار چهره نامید. این بیماری هیچ‌گونه محدودیتی برای هیچ رده سنی، شهر، استان و … قائل نمی‌شود و هرکجا که خطای از فردی ببیند بدون هیچ تعارفی آن را درگیر می‌کند.

به گزارش ایسنا این روزها شاهد هستیم که این بیماری هزارچهره قربانیان و مبتلایان زیادی دارد و شوخی با کسی ندارد و روزبه‌روز به قربانیان و مبتلایان خود می‌افزاید.

این موضوع دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها بی‌خیالی و ساده‌انگاری مردم نسبت به این بیماری است چون با محدودیت‌های که اعمال می‌شود باز همچنان کرونا جولان می‌دهد و مردم در خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها در حال رفت‌وآمد هستند و مهمانی‌های خانوادگی، مراسمات عروسی و عزا برپا می‌کنند.

حال سؤال این است که وظیفه دستگاه‌های اجرایی در این راستا چیست؟ مردم چه وظایفی دارند؟ و مسئولین برای کنترل این بیماری چه راهکارهای را اتخاذ کرده‌اند؟

برخی از مردم به موازین بهداشتی توجه نمی‌کنند

حسن بلوریان معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه بروجرد در این‌باره، می‌گوید: وضعیت حاد به خاطر شیوع ویروس کرونا کشور را در برگرفته است و برای اکثر اعمال محدودیت‌های شدیدتری اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: برای استان لرستان نیز که در وضعیت بحرانی و حاد هستند مصوباتی اتخاذ شده که مردم و دستگاه‌های اجرایی باید این مصوبات را جدی بگیرند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بروجرد خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنند که وضعیت شهرستان بهبود یابد.

بلوریان اضافه کرد: ۹ ماه در راستای فرهنگ‌سازی مقابله با کرونا اقداماتی صورت گرفته است ولی برخی از مردم به موازین بهداشتی توجه نمی‌کنند.

روزبه‌روز به بستری‌ها افزوده می‌شود

شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز دراین‌باره، اظهار کرد: شرایط بحرانی است وضعیت پایدار نیست با توجه به فرارسیدن فصل سرما و قرار گرفتن مردم در فضای بسته و مسقف و بی‌خیالی برخی افراد باعث گسترش بیماری می‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی دستگاه‌ها مثل بانک‌ها سیستم نوبت‌دهی آن‌ها باید پدالی شود ازدحام مردم در بانک‌ها، عدم رعایت پروتکل توسط خبازی‌ها و قنادی‌ها و …باعث بروز مشکل می‌شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: یک بخش برای بیماران کرونایی در بیمارستان آیت‌الله‌العظمی بروجردی با همان تعداد نیرو اضافه شده است.

ممدوحی اضافه کرد: مشکل دیگر این است که جواب تست‌های کرونا در استان با تأخیر داده می‌شود این در حالی است که چند وقت پیش آزمایشگاه تست کرونا در بروجرد راه‌اندازی شد که ظرف ۲۴ ساعت جواب تست را می‌داد اما به دلایلی دیگر کار نمی‌کند.

وی بیان کرد: اگر فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن و بهداشت دست رعایت شود به کنترل بیماری کمک می‌کند.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد ادامه داد: سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا حلقه‌ای به وجود می‌آورد که سیستم ما را شرمنده‌تر می‌کند و روزبه‌روز به بستری‌های ما اضافه می‌شود.

ممدوحی با بیان اینکه دو مرکز ۱۶ ساعته برای انجام تست کرونا در بروجرد فعالیت می‌کنند، افزود: یکی از علت‌های اینکه مرگ‌ومیر بالا رفته این است که بیماریابی کم است.

وی اظهار کرد: آزمایشات باید افزایش یابد و اداره و بانک‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شوند و قوه قضائیه به‌شدت با متخلفین برخورد و هر اداره‌ای موظف است که سیستم خود را ضدعفونی کند.

کنترل بیماری کرونا تنها بر عهده شبکه بهداشت نیست

احمد شجاعی سرپرست شبکه بهداشت و درمان بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: کل توان و نیرو خودی را برای پذیرش بیماران به کار گرفته‌ایم ولی در چند هفته گذشته ورودی ما به بیمارستان‌ها تقریباً دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: به‌صورت اورژانسی واحد کرونا سه زیر بار پذیرش بیماران رفته است که در صورت ورودی بیشتر مشکل نخواهیم داشت.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: کنترل بیماری تنها از عهده شبکه بهداشت برنمی‌آید و همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند.

شجاعی اضافه کرد: الان در یک بحران و جنگ هستیم باید کاری کرد که از ورودی به بیمارستان‌ها کاسته شود.

فرهنگ زدن ماسک و پروتکل‌های بهداشتی در روستاها وجود ندارد

محسن یعقوبی‌فر بخشدار مرکزی بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: با توجه به شروع بارندگی و فصل سرما اگر با این روال پیش برود تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر دو برابر خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای مقابله با این بیماری و فرهنگ‌سازی در روستاها باید فکری شود چون فرهنگ زدن ماسک و پروتکل‌های بهداشتی در روستاها وجود ندارد.

مردم پایین شهر اعتقادی به زدن ماسک ندارند

مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد در این‌باره، تصریح کرد: راهکار برای زمان بحران باید در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در روزهای اول اقدامات خوبی صورت گرفت ولی اگر الان به بحران برسیم برنامه‌ای نداریم.

معاون فرمانداری بروجرد با بیان اینکه مردم پایین شهر اعتقادی به ماسک ندارند، خاطرنشان کرد: برای شرایط بحران باید راهکار اندیشیده شود و برای سلامتی خودمان نیز احساس خطر کنیم.

اعتماد عمومی در سطح جامعه از بین رفته است

کلثوم دلیران یک فعال رسانه‌ای در این‌باره، اظهار کرد: نهمین ماه از شیوع ویروس کرونا را پشت سر می‌گذاریم؛ ویروسی که تاکنون بر اساس آمارهای رسمی جان بیش از ۳۶ هزار ایرانی را گرفته و با احتمالاتی که از سوی خود مسئولان عنوان شده است، این عدد باید حداقل دو برابر، یعنی بالغ‌بر ۷۰ هزار نفر فوتی باشد.

وی تصریح کرد: از ابتدای شیوع این ویروس، بی‌اعتمادی به آمار ارائه شده از سوی مسئولان وجود داشت و تا حدود یک ماه پیش نیز که لب به اعتراف نگشوده بودند، تصور عموم بر این بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار واقعی را اعلام می‌کند؛ کما این‌که سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان جمله «ما شفاف‌ترین آمارها را داریم»، همیشه بازگو کرده است.

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر بارها و بارها از سوی مقامات شنیده شد که آمار اعلام شده تنها شمار فوتی‌ها و مبتلایان قطعی به کرونا هستند و تنها افرادی که تست «پی‌سی‌آر» (PCR) آن‌ها مثبت شده است، در این آمار جای می‌گیرند.

دلیران اضافه کرد: در حال حاضر در ایران روزانه بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ هزار تست کرونا گرفته می‌شود. از این تعداد، تست بیش از هشت هزار نفر مثبت و با توجه به اظهارات مسئولان، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تست‌های منفی نیز به کرونا مبتلا شده‌اند و این خطای تست است چراکه سی‌تی‌اسکن افراد چیز دیگری را نشان می‌دهد. براین اساس، اگر شمار تست‌ها افزایش یابد، بی‌شک شاهد افزایش آمارها در ایران خواهیم بود.

وی بیان کرد: افزایش روزافزون تعداد مبتلایان فوتی‌های ویروس کرونا ازیک‌طرف و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نماندن در منزل، ماسک نزدن افراد در مکان‌های عمومی، برگزاری مراسم عزا و عروسی و … از طرف دیگر، موضوع قابل‌تأملی است که چرا مردم و شهروندان شیوع ویروس کرونا را جدی نمی‌گیرند.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: در مقابل، افزایش قیمت کالاهای اساسی در هفته‌های اخیر و توزیع این کالاها با نرخ دولتی در سطح بازار و کشاندن مردم به کوچه و خیابان، تجمع در صف‌های طولانی جهت تهیه کالاهای دولتی و مایحتاج روزانه، در بین افکار عمومی این تناقض را به وجود آورده است که اگر اوضاع کشور ازلحاظ شیوع ویروس کرونا وخیم و خطرناک است پس چرا مسئولان به فکر مردم نیستند و هر بار به بهانه‌های مختلف آن‌ها را مجبور به حضور در تجمعات می‌کند.

دلیران اظهار کرد: عادی شدن اوضاع کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا در برهه‌ای از زمان و رهاسازی مصوبات ستاد مقابله با کرونا مبنی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه باعث شد بحران کرونا از مدیریت خارج شده و مردم نسبت به وجود بیماری اظهار بی‌اعتنایی کنند و همین مسئله امروز خود به موضوعی بغرنج تبدیل و موجب مرگ خیلی از هم‌وطنان شده است.

وی تصریح کرد: این همان اعتماد عمومی است که متأسفانه در روند کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه بین رفته است.

برای غلبه بر کرونا نیاز به تعامل دوسویه از طرف دولت و مردم است، خبرهای منتشر می‌شود مبنی بر پنهان بودن کرونا در میان افراد که به دلیل هزینه‌های تست کرونا و درمان از مراجعه به پزشک امتناع می‌کنند، بدون شک باید آزمایش و تست بیماری کرونا از طرف مراکز درمانی رایگان باشد تا شاهد ناقلان پنهان در جامعه نباشیم. در شرایط کنونی که اکثریت مردم در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارند دولت باید بستر حمایت درمانی رایگانی را برای عموم جامعه در نظر بگیرد، از طرفی مردم باید از این موضوع استقبال کنند، بی‌توجهی به دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا در حقیقت از بین بردن زحمات کادر درمانی است که نزدیک به نه ماه بی‌وقفه در حال تلاش هستند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close