اخبار بروجرد

مرمت تکیه تاریخی افشار با روند خوبی در حال انجام است

روزهای بروجرد- رییس میراث فرهنگی بروجرد در بازدید از روند مرمت تکیه تاریخی افشار گفت: یکسری از بناهای تاریخی بروجرد خانه باغ ها یا به گویش بروجردی تکایایی است که از ارزش و اعتبار قابل توجه ای برخوردارند. قدیمی ترین این تکایا به قبل از قاجار می رسد و جدیدترین آنها به دوران پهلوی اول بر می گردد که در داخل باغات گسترده بروجرد قرار می گرفتند متاسفانه در طول زمان بسیاری از این تکایا از بین رفته اند و برخی به شهر ملحق شده اند.

حجت اله یارمحمدی افزود: یکی از تکایایی که خوشبختانه در حال حاضر وجود دارد تکیه مرحوم افشار است که از خانه باغ های ارزشمند بروجرد محسوب می شود و در داخل باغی است که در تملک شهرداری قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت رو به تخریب این اثر ارزشمند تصریح کرد: با کمک کمیسیون فرهنگی شورای شهر و سازمان عمران شهرداری بنابر این شد که اقدامات مرمتی انجام پذیرد در ابتدا اکیپی مسئول مرمت این بنا بودند که به دلایلی نتوانستند کار را به نحو مطلوب پیش ببرند اما توانستیم اکیپ تواناتر و ماهرتری را برای مرمت این بنا مهیا کنیم و هم اکنون خوشبختانه بخشی از سقف طبقه اول این بنای سه طبقه مرمت شده است.

یارمحمدی افزود: با توجه به اینکه سقف هر سه طبقه این بنا فروریخته بود اما خوشبختانه کار به خوبی پیش می رود. بخش عمده ای از ورودی بنا که آجرنماست و همچنین استحکام بخشی فضای پیرامون و اقدام اضطراری برای حفظ بنا اجرا شده و با پیگیری های که از طریق شهرداری صورت گرفته استمرار کار در حال انجام است و امیدواریم با همین نگاه مثبت شهرداری در دو ماه آینده تکمیل خطوط اصلی بنا انجام پذیرد و پس از آن به مرحله نازک کاری و کارهای تکمیلی بنا خواهیم رسید.

رییس میراث فرهنگی بروجرد اظهار کرد: به موازات آغاز اقدامات مرمتی، تهیه پرونده ثبت اثر در فهرست آثار ملی و جمع آوری مستندات لازم توسط کارشناسان میراث فرهنگی بروجرد در حال انجام است و امیدواریم این بنای ارزشمند را در آینده نزدیک به عنوان یک عنصر با ارزش تاریخی به همشهریان عزیز و گردشگران عرضه کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بروجرد نیز در این بازدید با اشاره به اقدامت انجام شده برای مرمت این بنای تاریخی گفت: تکیه افشار یک سرمایه ملی و نشانی از تاریخ پربار این دیار است و همگی موظف به حفظ و پاسداشت این سرمایه های فرهنگی و تاریخی هستیم.

رضا بهنود افزود: در کمیسیون فرهنگی شورای شهر یکی از مباحث مهم توجه به فرهنگ و تاریخ شهرمان است و بر همین اساس با وجود تنگناهای مالی موجود در شهرداری اما با نگاه مثبتی که در شورای شهر و همچنین شهردار و مجموعه ایشان وجود دارد خوشبختانه این عزم بوجود آمد که بتوانیم این اثر تکرار ناپذیر فرهنگی – تاریخی شهرمان را از تخریب و نابودی نجات دهیم.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close