اخبار بروجردویژه ها

بازگشت به چرخه تولید ۲۰ واحد صنعتی در بروجرد

روزهای بروجرد- توسعه و رونق اقتصادی به‌ عنوان مهم‌ترین رویکرد دولت تدبیر و امید در هشت سال گذشته مورد توجه جدی قرار گرفت و در این مسیر پرشتاب زمینه رونق و احیای بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک در بروجرد نیز فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، اگر چه برخی از واحدهای صنعتی به دلیل تحریم‌های ظالمانه تعطیل و بسیاری از کارگران بیکار شدند اما عزم دولت در فعال‌سازی بسیاری از این واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل صنعتی و فرصت اشتغال دوباره برای کارگران بیکار شده را نباید نادیده گرفت.

دولت تدبیر و امید در هشت سال گذشته تلاش کرده تا با اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردها و برنامه‌های اولویت‌دار زمینه رشد شاخص‌های توسعه‌ای و اشتغال زایی در بخش‌های مختلف را فراهم و طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و در راستای احیای واحدهای نیمه فعال اقدام کند.

افزایش اشتغال، پایین آمدن نرخ بیکاری، رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت مردم، تسریع در روند توسعه همه‌جانبه، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه و بازگشت روستاییان از شهرهای بزرگ به شهرها و روستاهای کوچک از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه صنعتی است که بروجرد نیز از آن محروم نبوده است.

شاید اقدامات انجام شده با توجه به حجم مشکلات و بحران‌های ایجاد شده در بخش رونق تولید و اشتغال ناچیز باشد اما حرکتی مهم است که نباید نادیده گرفته شود.

در دولت یازدهم و دوازدهم توجه به تولید دوچندان شد اما به دلیل تشدید تحریم‌ها در سال ۹۷ صنایع بشدت آسیب دیدند اما آرام آرام با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب درسال‌های اخیر شعار تولید را مبنا قرار دادند واحدهای صنعتی به این باور رسیدند که می‌توانند با آزمون و خطا و فعالیت‌های توسعه‌ای پیشرفت کنند.

تلاش برای رفع موانع تولید، جذب سرمایه گذار، سهولت در نحوه پرداخت تسهیلات و تلاش برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال همه و همه موجب شد تا بار دیگر در سال‌های جهش و رونق تولید تحولی مهم در حوزه صنعت با تکیه بر توان داخلی ایجاد شود.

بازگشت به چرخه تولید ۲۰ واحد صنعتی در بروجرد

 معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: در راستای تحقق شعار جهش تولید ۲۰ واحد تولیدی و صنعتی که به دلیل قرار گرفتن در مالکیت بانک‌ها راکد و غیرفعال شده در این شهرستان احیا و راه اندازی شد.

احمد گودرزیان افزود: از جمله این واحدها که زمینه اشتغال بیش از ۱۶۰ نفر را فراهم کرده کارخانه زمان کار، جلوگیری از تعطیلی زاگرس خودرو و تولید ۱۲۰ دستگاه خودرو، کاشی جم، کارخانه پلاستیک سازی و کارتن سازی بود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ نیز پیگیری و اقدامات لازم برای احیای ۲۰ واحد صنعتی راکد دیگر انجام شد، بیان کرد: از جمله این کارخانه ها، احیای سامان کاشی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه نساجی و حمایت لازم از این واحدها که یک برند در کشور بشمار می رود.

وی اضافه کرد: تلاش شده تا با احیا واحدهای راکد که درسالهای اخیربا مشکلاتی مواجه شده اند ضمن راه اندازی مجدد این واحدها در زمینه جهش تولید و اشتغال مجدد کارگران اقدامات لازم را انجام دهد.

شهرستان بروجرد دارای ۶۱۰ واحد صنعتی است.

تا پایان سال ۵۷ و طبق آمار ۲۴ واحد صنفی تحت‌پوشش صنایع لرستان در این شهرستان مشغول فعالیت و دارای پروانه بهره‌برداری بود که به برکت انقلاب به ۶۱۰ واحد افزایش یافته است.

معاون استاندار لرستان گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته مشکلات بانکی و کمبود نقدینگی ۲۱ واحد صنعتی شهرستان برطرف و این واحدها احیا شد.

گودرزیان افزود: یکی از این واحدهای صنعتی «کاشی جم» بود که با ۱۰۵ فرصت شغلی زمینه فعال شد و کارخانه خوراک کودک بعد از ۱۵ سال راکد بودن هم اکنون فعال شده و تا قبل از پایان دولت به بهره برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی این شهرستان به دلایل مختلف راکد و تعطیل شده و علاوه بر رونق بیکاری، چرخ تولید این صنایع متوقف شده که با حمایت دولت و تلاش فرمانداری بروجرد اقدامات لازم برای فعالیت مجدد این واحدها صورت گرفته است.

وی حفظ و تقویت اشتغال موجود و همچنین ارتقای توان تولید کارخانه ها و صنایع، با اتخاذ راهکارهای مناسب را از دیگر اولویت های دولت در سال رونق تولید عنوان کرد و افزود: احیا واحدهای بزرگی مانند سامان کاشی، کاشی جم و استفاده از ظرفیت کارخانه نساجی و بسیاری دیگر از صنایع این شهرستان از اولویت های مهم است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: در راستای تحقق شعار جهش تولید کارخانه صنعتی تولید آرد با ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهرستان احداث می‌شود.

حمید آزادبخت اظهار داشت: کارخانه آرد استقلال بروجرد در کیلومتر ۲ جاده اراک با ظرفیت تولیدی ‌۶۰۰ تن آرد واقع شده که فاز اول آن با ظرفیت ۲۰۰ تن انواع آرد در شبانه‌روز به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: این واحد صنعتی با بیش از ۹۰درصد پیشرفت براساس زمانبندی اجرا تا پایان سال جاری به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

رییس اداره صمت بروجرد بیان کرد: این کارخانه استراتژیک و مهم با ورود به چرخه تولید زمینه اشتغال ۴۵ نفر به صورت مستقیم و ۲۲۰ نفر را به طور غیرمستقیم فراهم خواهد کرد.

آزادبخت اضافه کرد: این واحد صنعتی با بهره گیری از کادری مجرب و متخصص توانایی تولید انواع آردهای صنفی و صنعتی را دارا است و محصولات تولیدی آن قابلیت عرضه در داخل کشور و همچنین صادرات را خواهد داشت.
وی ادامه داد: این واحد صنعتی با نصب ماشین‌آلات مدرن اروپا در سه طبقه پالایش، هفت طبقه آسیاب، چهار طبقه کیسه‌گیری، سیلوهای بتنی آرد و سبوس گیری براساس استانداردهای بین المللی احداث و در نوع خود منحصر به‌ فرد است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد یادآور شد: این واحد صنعتی مادر دارای بخش اداری، خدمات کارگری و مجهز به آزمایشگاه کامل و مستقل است.

وی گفت: در راستای تحقق شعار جهش تولید سال ۹۹ جواز تاسیس ۶۴ واحد تولیدی و صنعتی برای حمایت از سرمایه گذاران و رونق تولید صادر شده است.

آزادبخت افزود: حجم سرمایه گذاری این ۶۴ واحد ۸۴۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان است که با راه اندازی این واحدهای صنعتی زمینه اشتغال ۲۲۶ نفر فراهم شد.

وی اظهار داشت: همچنین در راستای رونق و جهش تولید نیز سال گذشته ۹۷ میلیارد و ۲۷ میلیون تومان در این شهرستان سرمایه گذاری و به چرخه تولید برگشت.

آزادبخت بیان کرد: امسال به فرموده رهبر انقلاب سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نام گذاری شد زیرا در سال جهش تولید موانعی مانند تحریم ها، بیکاری، خروج سرمایه های کشور، عدم تحقق چشم انداز و همچنین موانعی چون مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی بر سر راه وجود داشت که همه دست به دست هم داد تا جهش و رونق تولید آنچنان که مورد انتظار بود تحقق پیدا نکند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ که سال تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها مد نظر است همه دستگاه‌های اجرایی بروجرد باید دست به دست هم بدهند تا آنچه را که مد نظر مقام معظم رهبری و اهداف اقتصادی کشور است تحقق پیدا کند.

رییس اداره صمت بروجرد اضافه کرد: تعداد کل صنایع غیر فلزی، معدنی و فلزی این شهرستان ۴۰۴ کارخانه کوچک و بزرگ که ۳۵۴ واحد آن با اشتغال هشت هزارو ۳۳ نفر فعال و در شرایط کنونی در حال فعالیت است که از این تعداد  ۴۸ مورد آن غیر فعال است.

آزادبخت یادآور شد: ۵۱ واحد تولیدی این شهرستان با ظرفیت ۵۰ تا ۷۵ درصد در حال کار بوده که باید به مرور و تحقیق و دستیابی و شناخت آسیب ها تولید نسخه هر واحد را برای تکمیل ظرفیت پیچید.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: شهرستان بروجرد دارای ۲۲ معدن تالک، سیلیس، فلدسپات، شن و ماسه، لاشه و سنگ گرانیت است که از این تعداد ۱۹ معدن فعال می باشد.                         

وی اضافه کرد: از مجموع ۱۴۳ واحد صنایع معدنی شهرستان۱۱۴ واحد فعال است.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود پتانسیل های خوب معدنی شهرستان بروجرد صدور جواز تاسیس معادن جدید ۳۵ مورد بوده که متاسفانه روند کاهش داشته است.

آزادبخت ادامه داد: کل مساحت استان لرستان ۲۸ هزار کیلومتر مربع است که مطالعات و نمونه برداری های زمین شناسی جدید برای مشخص شدن پتانسیل های موجود در سطح استان از طریق معاونت وزارت صمت انجام شده است.

وی یادآور شد: در اقدامات انجام شده ۵۳ محدوده امید بخش با مساحت حدود هفت هزار کیلومتر مربع در سطح استان شناسایی شده که یکهزار کیلومتر مربع آن در قالب ۶ محدوده امید بخش در شهرستان بروجرد قرار دارد.

بروجرد با مساحت ۴۶/۱۷۰۱ کیلومتر مربع دارای ۲ شهر، ۲ بخش، هفت دهستان، ۱۸۹ آبادی ۳۲۳ هزار و ۶۳۱ تن جمعیت است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close