اخبار بروجردویژه ها

روایتی از روز شهادت شهید محمود صارمی + آلبوم تصاویر

روزهای بروجرد- شهید محمود صارمی در خرداد ماه ۱۳۴۷ در بروجرد متولد شد. او تحصیلات خود را در رشته جغرافیا تا اخذ مدرک فوق لیسانس از دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد و در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی رسمی آغاز به کار کرد.

در سال ۱۳۷۵ به عنوان سرپرست خبرگزاری ایران در افغانستان انتخاب و به آن کشور عزیمت کرد. تا اینکه در روز ١٧ مرداد ماه در مزار شریف به همراه ٨ نفر از همکاران ایرانی خود به اسارت طالبان در آمدند و به شهادت رسیدند و روز ٢٢ شهریور پیکر پاک او و ٨ نفر از دیپلمات‌های شهید به ایران حمل شدند.

پیکر پاک این شهید عرصه خبر و رسانه در روز ٢٨ شهریور ماه ٧٧ در بروجرد تشیع و به خاک سپرده شد.

هر ساله روز ١٧ مرداد همواره یادآور شهادت مظلومانه و غریبانه شهید محمود صارمی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل حساسیت حرفه خبرنگاری و ارج نهادن به جایگاه خبر و خبرنگار، سالروز شهادت او را که در راه وظیفه خطیر خبرنگاری خود در معرفی و افشای چهره کریه گروه متحجر و پلید طالبان به شهادت رسید در تقویم ملی به عنوان روز خبرنگار ثبت کرد.

یک روایت

“طالبان قدم به قدم به «مزار شريف» نزديك می شدند و از صبح روزی كه به مزارشريف آمده بودند بی محابا شهر را زير آتش گرفته بودند. جنگ طالبان كلاسيك نبود و بيشتر حالت چريكی داشت بطوری كه توانسته بودند بجز دو سه نقطه – مانند قسمت‌هايی از بدخشان كه نيروهاي جبهه‌ شمال در آنجا بودند و همچنين بخش‌هايی از شمال كابل و پنجشير كه رباني در آنجا بود و مزارشريف – به معناي واقعی بر ساير نقاط افغانستان حاكم شوند.

طالبان براي اينكه بتوانند مزار شريف را تصرف كنند، بسيار حرفه‌ای عمل كردند و اين نشان میداد كه آنها از يك نقشه‌ حساب شده استراتژيك كه از خارج طراحی شده بود پيروي میكردند. سياست طالبان در جنگ، سياست زمين‌هاي سوخته بود، بطوری كه وقتي طالبان كابل را تصرف كردند، تمام درختان زمين‌های اطراف فرودگاه را كه متشكل از باغات انگور بود و اهالی آن هم اكثرا شيعه بودند، از ريشه قطع كردند. آنها ابتدا بخش‌های زيادي از “ميمنه” و “شبرقان” را بسته بودند. از طرفی ديگر، “سالنگ” را گرفته بودند كه قبل آن نيز مناطق شمالي “دره پنجشير” را به تصرف خود درآورده بودند و بخش‌های زيادی از “بدخشان” را نيز گرفته بودند و عملا مزارشريف سقوط كرده بود؛ چون پشتش رودخانه بود و بعد قزاقستان.

بدين ترتيب از صبح يورش شديدی شروع شد و بعد از ساعتی عملا شهر سقوط كرد و هيچ دفاعی از شهر صورت نگرفت. نيروهای وفادار به جبهه شمال، ژنرال دوستم و عبدالملك اندكي مقاومت كردند اما باز هم ناموفق بودند. مشكل اساسي اين نيروها تفرقه‌ای بود كه بين خود آنها وجود داشت. مزار شريف يك بار ديگر توسط طالبان سقوط كرده بود و اين بار حمله نهايی باعث شد مزارشريف كاملا به دست طالبان بيفتد. ” 

این بخشی از روایت رئوف پيشدار از سردبيران خبرگزاری جمهوري اسلامي است كه زمان شهادت محمود صارمي در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷، نماينده ايرنا در آسيای مركزي و مسوول پوشش رويدادهای شمال افغانستان از تاشكند (پايتخت ازبكستان) بود و خبر شهادت محمود صارمی و هشت ديپلمات ايرانی را مخابره كرد.

وی می گوید: يادم هست آن روز تعطيل بود و من داشتم كارهاي گزارشی خود را انجام می دادم كه سفير ايران در ازبكستان (پاك‌آيين) به من زنگ زد و گفت “از نيروهای افغانستان چه خبر داری؟ ظاهرا ديپلمات‌ها را گرفته‌اند و خبرنگار شما بين آنها بوده است كه همه آنها را شهيد كرده‌اند”.


“اولين كاری كه كردم اين بود كه با رابط‌هايم تماس گرفتم و ماجرا را پرسيدم، بعد زنگ زدم كنسولگری. براي اولين بار گوشی را برداشتند كه از آن طرف يك مرد افغانی با لهجه فارسی پشتويی با من صحبت كرد. از او پرسيدم كه سفارت ايران است؟ گفت بله. گفتم شما از طالب‌ها هستيد؟ به هيچ وجه ديگر به سوالات من پاسخ نداد. از صدايش معلوم بود كه مردي ميانسال است و لهجه‌ دری و پشتويی او نشان میداد كه به احتمال خيلی زياد بايد از طالب‌ها باشد؛ چون عموما طالب‌ها از پشتوها بودند. از منابعی كه داشتم پرسيدم اشغال سفارت و شهادت ديپلمات‌ها و خبرنگار چطور صورت گرفته است، برخی كه ديده بودند گفتند اول آنها را به زيرزمين بردند و بعدها از مستنداتی كه به دست آمد آنها را بلافاصله تيرباران كرده و به شهادت رسانده بودند؛ چون حيات سفارت از ساختمان‌های مجاور قابل رويت بود. ظاهرا جنازه شهدا را هم در مدرسه‌ای دخترانه در مزار شريف كه يك حيات بزرگ خاكی داشت دفن كرده بودند…”

 

آلبوم عکس شهید محمود صارمی

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close