اخبار بروجردویژه ها

نبود سردخانه و چوب حراج دلال‌ها به دسترنج باغداران بروجردی

روزهای بروجرد- نیمی از محصول سیب لرستان در بروجرد تولید می‌شود و این در حالیست که این محصول از نبود سردخانه و صنایع تبدیلی رنج می‌برد و دلال‌ها هم به دسترنج باغداران چوب حراج زده‌اند.

سیب بروجرد محصولی مرغوب است که در سال‌های اخیر به عنوان برند در داخل و خارج از کشور شناخته شده است، محصولی که این روزها روزگار خوشی ندارد و بدون داشتن بازار مشخص و سردخانه به حال خود رها شده است و در این میان کسی جز باغداران و تولید کنندگان ضرر نمی‌بینند.

به گزارش مهر، همه ساله در اوایل پاییز فصل برداشت سیب بروجرد آغاز می‌شود اما به دلیل نبود بازار هدف، صنایع تبدیلی و سردخانه این محصول روی دست باغداران می‌ماند.

چوب حراج دلال‌ها به سیب بروجرد

نبود بازار هدف، عدم وجود صنایع تبدیلی، نبود ظرفیت نگه داری و سردخانه، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان و … مواردی هستند که انتظار می‌رود دست اندرکاران توجه بیشتری به رفع مشکلات تولیدکنندگان در تمامی حوزه‌های کشاورزی و باغداری داشته باشند.

یک باغدار بروجردی در سخنانی به مهر گفت: من به عنوان باغدار، کلی سختی و مشقت را باید تحمل کنم تا محصول سیب را بتوانم تولید کنم و این در حالیست که الان محصول من روی زمین مانده و گندیده شده است.

این باغدار بروجردی در ادامه با بیان اینکه دولت اعلام کرده که سیب را با قیمت هر کیلو هزار و ۴۶۰ تومان خریداری می‌کند افزود: این پول به جیب شرکت‌های نهاوندی و همدانی سرازیر می‌شود و این در حالیست که سیب را دلال‌ها از ما هر کیلو ۶۰۰ تومان می خرند.

حسینی یکی از فعالان صنایع تبدیلی در شهرستان بروجرد نیز در این رابطه گفت: روزانه حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن سیب را به استان ارومیه ارسال می‌کنیم چرا که ما دستگاه تولید پوره در کل استان لرستان نداریم.

وی ادامه داد: با همه این سختی‌ها، ما مجبور هستیم که محصول تولیدی خود را با نام و نشان خارجی و یا شرکت‌هایی که در تهران یا همدان هستند و راحت تر می‌توانند مجوز صادرات بگیرند، به فروش برسانیم.

کمبود ظرفیت سردخانه‌ای

جواد گودرزی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد در این رابطه به مهر گفت: ظرفیت نگهداری محصول سیب در شهرستان بروجرد در حال حاضر هشت هزار تن بوده که این عدد بسیار پایین است.

وی عنوان کرد: ما مجوز ایجاد ۲۰ هزار تن ظرفیت سردخانه را در شهرستان صادر کرده‌ایم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بروجرد بیان داشت: این مجوزها نیازمند تسهیلات بانکی هستند که فعلاً در اختیار ما نیست.

گودرزی با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر چهار صنایع میوه خشک کنی، لواشک، ترشک و همچنین کارخانه سرکه سازی در شهرستان داریم که فعال هستند افزود: اما این ظرفیت‌ها در مقابل حجم و میزان تولید ما بسیار پایین است.

احمد گودرزی فرماندار بروجرد نیز در این رابطه اظهار داشت: دو بخش خصوصی قرار بوده در رابطه با راه اندازی سردخانه در شهرستان بروجرد پای کار بیایند.

وی با تاکید بر ضرورت پرداخت تسهیلات برای ایجاد صنایع تبدیلی و تبدیل میوه‌ها به خصوص سیب به پوره افزود: اگر اینها ایجاد شوند، تعاون روستایی می‌تواند میوه‌ها را از باغداران خریداری کند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close