اخبار ایران

فریدون عباسی: موضع روسیه درباره سانتریفیوژ‌ها مطابق برجام است/ الان بهترین فرصت برای خروج از توافق هسته‌ای است/ اگر توافق شود، برجام دولت روحانی اجرا می‌شود

روزهای بروجرد- مذاکره کننده ارشد روسیه گفته مذاکره‌کنندگان در وین در حال بررسی چگونگی از بین بردن سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایرانند. فریدون عباسی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی گفته اکنون بهترین زمان برای کنار گذاشتن برجام برای همیشه است.

لیلا فرهادی(رویداد۲۴) : میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در حاشیه نشت مذاکرات‌ هسته‌ای که در وین درجریان است با شبکه تلویزیونی روسیه‌۲۴ گفتگویی کرده و برخی گره‌های مذاکرات برجام را افشا کرده است. او برای اینکه پیچیدگی مذاکرات را شرح دهد به معضل سانتریفیوژ‌های ایران اشاره کرده و گفته: ما سه گزینه در مورد سانتریفیوژ‌های ایران پیش رو داریم. می‌توان سانتریفیوژ را به خارج منتقل کرد که یک گزینه است یا آنها را منهدم کرد و یا در داخل ایران و زیر تضمین آژانس بین‌المللی انبار و مهر و موم کرد.

این اظهارنظر مقام روسی دو جنبه دارد؛ نخست اینکه مذاکرات رو به پیشرفت است و دیگر اینکه ایران به طرف‌های مذاکرات اجازه داده همه گزینه‌های مربوط به محدودیت‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهند. در این باره از فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران و عضو کمیسیون انرژی مجلس سوال کردیم. فریدون عباسی معتقد است اکنون بهترین زمان برای کنار گذاشتن برجام برای همیشه از سوی ایران است.

او درباره اظهار نظر میخائیل اولیانوف در خصوص وضعیت سانتریفیوژ‌های ایران گفته: ما نمی‌توانیم سرمایه کشور را نابود کنیم؛ اینکه یکی بخواهد سانتریفیوژ‌های ما را نابود کند، بی‌معنی است. ما که مجرم نیستیم که بخواهند خلع سلاح و ابزارمان کنند.

 

به گفته عباسی، پیش از این و در برجام هم اینطور نبود که چیزی را نابود کنند. بلکه بعضی چیز‌ها را خودمان داوطلبانه پذیرفتیم که برچینیم و ببریم انبار بگذاریم. برخی را هم قبول کردیم در حالت ساکن نگه داریم و قرار شد برخی سانتریفیوژ‌ها سرجایشان باشند، ولی گازی به آن تزریق نشود و اصلا گاز هگزافلوراید اورانیوم در آن اطراف نباشد و تحت نظر آژانس انبار شود.

عباسی تاکید کرده حفظ این دستاور‌های برای ضریب اطمینان است که اگر زمانی طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد ما امکان برگشت توانمندی‌هایمان را داشته باشیم. این اتفاق هم افتاد و وقتی آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، دولت بعد از مصوبه مجلس موظف شد این ابزار‌ها را دوباره به کار بگیرد.

اکنون بهترین زمان برای خروج ایران از توافق هسته‌ای است

عباسی تاکید کرد مذاکره کنندگان باید پشتوانه علمی و فنی داشته باشند و بگوید این توانمندی کشور است؛ پس قاعدتا ما نباید به سمتی برویم که ابزار و امکانات را از بین ببریم. این‌ها باید عمر مفید خود را داشته باشند.

او در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر ایران سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌اش را تحت نظر آژانس انبار خواهد کرد؟ گفت: اگر به توافق برسیم و آن‌ها به تعهداتشان که همان رفع تحریم‌ها است عمل کنند و ما آنها را راستی آزمایی کنیم، قاعدتا باید همان برجامی که اجرایش متوقف شده بود با همان زمان بندی که در توافق تعیین شده، اجرایی شود. در غیر این صورت الان فرصت خوبی است که برجام را برای همیشه کنار بگذاریم، چون فایده‌ای برای کشور ما نداشته و ما نتوانستیم از محدودیت‌هایی که برای ما اعمال شده بود استفاده کتیم. یعنی ما محدودیت‌هایی را پذیرفتیم، ولی فایده‌ای برای شرایط اقتصادی کشورمان نداشت.

عباسی در مورد بازگشت ایران به پیش‌نویس شش دوره نخست مذاکرات در زمان محمد جواد ظریف گفت: مذاکره دارد بر مبنای اینکه طرف مقابل یعنی غرب اول به تعهداتش عمل کند پیش می‌رود. ما تا وقتی آن‌ها تعهداتشان را عملی نکرده‌اند، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close