لرستان

کاهش ۴۸ درصدی دبی رودخانه‌های لرستان

روزهای بروجرد– معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به کاهش ۴۸ درصدی دبی رودخانه‌های استان، گفت: شرکت آب منطقه‌ای اقدام به تکمیل شبکه پایین دست سدها در لرستان کند.

احمدرضا دالوند در جلسه شورای حفاظت از منابع آب لرستان با بیان اینکه متوسط بارش نیمه دوم سال جاری بر اساس آمار سازمان هواشناسی حدود ۳۱۲.۸ میلی متر است، اظهار داشت: این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه بلند مدت حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه به دبی رودخانه‌های لرستان اشاره کرد و افزود: به طور متوسط دبی رودخانه‌ها در بهمن سال جاری نسبت به بهمن ماه طول دوره آماری ۴۸ درصد کاهش داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بر لزوم برنامه‌ریزی و اجرای آن در کاهش اثرات خشکسالی تاکید کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های عضو شورای حفاظت از منابع آب همکاری و هماهنگی لازم را بدین منظور داشته باشند.

دالوند با اشاره به نزدیک شدن فصول گرم سال عنوان کرد: فرمانداران جلسات شورای حفاظت از منابع آب را به صورت منظم با تصمیمات اجرایی برگزار کنند و گزارشی از عملکرد خود را به دبیرخانه این شورا ارائه دهند.

وی برنامه‌ریزی وزارت جهاد در کشت محصولات استراتژیک را مهم برشمرد و عنوان کرد: کشت این محصولات در بحث کلان کشوری مهم است اما نباید از چالش آب در استان غافل شویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بر لزوم نظارت و مدیریت کشت محصولات کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: کشاورزان غیربومی که از زمین‌های لرستان برای کشت استفاده می‌کنند باید توسط آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی نظارت و مدیریت شوند تا با بحران آب مواجه نشویم.

دالوند، هوشمند کردن چاه‌های آب را توسط آب منطقه‌ای ضروری دانست و اظهار کرد: با نظارت و پیگیری دقیق چاه‌ها و موتورهای غیرمجاز برداشت آب شناسایی و با متخلفین برخورد شود.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی در استفاده از منابع آب در حوزه کشاورزی و صنعتی و همچنین مصرف حامل‌های انرژی امری بسیار ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بیان کرد: از دستورات اکید استان که در بحث مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز آمده شبکه‌های پایین دستی سدهای استان است، از این‌رو آب منطقه‌ای این موضوع را بر اساس اولویت‌بندی انجام دهد.

 

منبع: مهر

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close