اخبار ایران

طرح «تک شماره» شدن تلفن‌های امدادی

روزهای بروجرد– تعدد شماره تماس‌های اضطراری چالش‌های خاص خود را دارد که در بسیاری از کشورها برای رفع آن تنها یک شماره تماس برای این منظور درنظر گرفته شده است، حالا مدتی است که پس از کش و قوس‌های فراوان در ایران زمزمه‌هایی از اجرای این طرح به گوش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته بود که رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز پروژه راه اندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک خبر داد. پروژه‌ای که اجرای آن از آذرماه سال ۱۴۰۰، در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که در دولت سیزدهم برگزار شد به تصویب رسید.

از پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی، به عنوان یکی از پروژه‌های کلانشهر تهران یاد می شود که طبق نظر برخی از مسئولان قرار است به صورت پایلوت در شهر تهران به اجرا درآید و پس از اینکه موانع و چالش‌های اصلی و فرآیند اجرای آن تسهیل شد، در سراسر کشور توسعه پیدا کند و به بهره برداری برسد.

سازمان مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرده است در صورتی که حمایت های لازم از این طرح انجام شود مدت زمان تقریبی اجرای آن دو سال خواهد بود که شش ماه اولیه صرف بررسی تحربیات داخلی و بین المللی، بررسی و یکسان سازی رویه اقدامات دستگاه‌ها و… خواهد گذشت. در همین راستا ایسنا با کارشناسان و مسئولان مختلف در دستگاه‌های امدادی گفت‌وگو کرده که اظهارات سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه آمده است.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: قطعا راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی لازم است و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز انجام شده است چرا که در برخی از کشورها نیروهایشان یکی هستند و یک شماره هم برای کارهای امدادی درنظر گرفته شده است، به طوری که با یک تلفن به سرعت می‌توان وقوع یک حادثه را اطلاع رسانی کرد و از این طریق اقدامات موازی دستگاه‌ها در هنگام حوادث کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط دیگر نیاز نیست فردی که در محل حادثه حضور دارد چند بار با چند سازمان امدادی تماس بگیرد.

ملکی افزود: مردمی که در محل حادثه حضور دارند نه وقت این کار را دارند و نه به دلیل استرس می‌توانند موقعیت را مدیریت کنند. یکی از دلایلی که مردم را به اشتباه می‌اندازد و مثلا به جای تماس با ۱۱۵ با ۱۲۵ تماس می گیرند یا بالعکس همین تعدد شماره تماس سازمان‌های امدادی است. 

تماس‌های جابه‌جا با سازمان‌های امدادی 

وی با بیان اینکه تماس‌هایی داریم که اشتباه گرفته می‌شود، گفت: گاهی اوقات تماس‌هایی گرفته می‌شود که فرد دچار بدحالی شده و می‌خواسته به اورژانس زنگ بزند اما به خاطر استرس نتوانسته حافظه خود را مدیریت کند و به صورت ناخودآگاه با آتش نشانی تماس گرفته است. حتما دستگاه‌های امدادی دیگر نیز این را مشاهده کردند که مردم به صورت جا به جا با دیسپچ تماس گرفتند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، در این طرح یک شماره تماس واحد برای دستگاه‌های امدادی در نظر می گیرند و اپراتوری که پاسخگوی تماس است بر حسب تجربه و دانش متوجه می‌شود که باید چه دستگاه‌هایی را به محل حادثه اعزام کند. به نظر من راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی لازم است و باید انجام شود، اما قطعا چالش هایی در این زمینه وجود خواهد داشت چرا که طرحی که قرار است تغییراتی اساسی ایجاد کند نیاز به پایه‌گذاری دارد. 

آیا اپراتورها تخصص لازم را خواهند داشت؟‌

ملکی در عین حال با تاکید بر اینکه فکر نمی‌کنم زیرساخت های این طرح آماده باشد، اضافه کردد:‌ دقیقا مشخص نیست که کدام سازمان متولی این کار می شود؟‌ آیا از خود سازمان‌های امدادی یک سازمان را مرجع قرار می‌دهند یا بناست سازمان جدیدی تشکیل شود؟ آیا اپراتورها آموزش‌های لازم را خواهند دید؟‌ آیا اپراتورها تخصص لازم را دارند یا به دست می آورند و می‌توانند جنس و نوع حوادث را از یکدیگر تفکیک کنند؟‌ اگر نهادی تشکیل شود کجا مستقر می‌شود و چه تلفنی به آن اختصاص داده می‌شود؟ تکلیف دیگر شماره‌های امدادی چه خواهدشد؟

ملکی ادامه داد:‌ البته شاید هم به جمع بندی‌هایی رسیده‌اند اما این جمع بندی ها هنوز برای ما مشخص نیست. قطعا چالش و مشکلاتی را در پیش خواهیم داشت که باید برای همه این‌ها برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد. 

آتش‌نشانی تماس بی‌پاسخ ندارد

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در پاسخ به اینکه آتش نشانی تهران مواردی را دارد که شهروندان پشت خط پاسخگویی منتظر بمانند یا خیر گفت: آتش نشانی در این مورد مشکلی ندارد و هیچ تماسی با سامانه ۱۲۵ بدون پاسخ نمی‌ماند.

ملکی در عین حال به برخی چالش‌ها و مشکلات احتمالی این طرح نیز اشاره کرد و گفت: زحمات بسیاری کشیده شده که مردم با شماره تماس نیروهای امدادی آشنا شوند و این مسئله هم وجود دارد که دوباره باید در این خصوص اطلاع رسانی انجام شود، حالا تصور کنید که چقدر باید کار کنیم که دوباره ۸۰ میلیون نفر این تلفن جدید را یاد بگیرند. از طرف دیگر اگر در مواقع بحران به دلیل استرس با شماره های قدیمی تماس بگیرند چه باید کرد؟‌

تکلیف حوزه بندی حادثه چیست؟ 

وی با اشاره به تفکیک قسمت بندی عملیات و حوزه بندی که وجود دارد گفت: در خصوص تفیکک قسمت عملیاتی نیز مسائلی مطرح است؛ بحثی که سال‌ها وجود دارد امدادرسانی در جاده‌ها است. آتش نشانی‌ها در کشور متولی امدادرسانی در شهرها هستند و امدادرسانی در حوادث جاده‌ای، کوهستان‌ها و جنگل‌ها به عهده دستگاه های دیگری است. این درحالی است که آتش نشانی حالا هم در حدود ۷۰ یا ۸۰ کیلومتر از جاده‌ها عملیات انجام می دهد. این تفکیک حوزه نیز باید به درستی انجام شود تا هر سازمانی به درستی وظیفه خودش را بداند.

ملکی افزود: موافق راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی هستیم  و بالاخره زمانی را شاهد خواهیم بود که این کار محقق می شود، اما به شرطی که زیرساخت های آن به صورت کامل وجود داشته باشد و آموزش و اطلاع‌رسانی های لازم نیز انجام شود. 

برنامه ریزی غلط حادثه را تبدیل به بحران می‌کند

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در پایان گفت: اگر اطلاع رسانی کافی انجام نشود و برنامه‌ریزی‌های درستی هم صورت نگیرد ممکن است حادثه ها تبدیل به بحران شوند. زیرساخت ها باید آماده شود و مطمئن شویم گروه هایی را آموزش دادیم که می توانند از همه نظر آگاهی و اشراف کامل به وظایف نیروها داشته باشند. همچنین می توانند در حداقل زمان به تلفن‌ها پاسخ دهند و نیروها را به محل اعزام کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close