فیلم و عکس

برداشت گیلاس در کردستان

روزهای بروجرد- در استان کردستان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سروآباد و سقز مناطق عمده تولید محصول گیلاس هستند و در باغ‌های سنتی در زمان نرمال بدون حوادث غیرمترقبه از هر هکتار هفت تا هشت تن گیلاس برداشت می‌شود.

برداشت محصول گیلاس از یک هزار هکتار از باغات روستای پلکانی دولاب در سنندج و در منطقه سیروان اورامانات آغاز شده است. اقتصاد این روستا‌ی سر سبز در استان کردستان، بر پایه باغداری می‌باشد؛ در این روستا، گیلاسی پرورش می‌دهند که هر ساله مقام اول استانی را در کشور، کسب می‌کند. همه ساله، در فصل تابستان کار برداشت گیلاس از باغات این روستا، آغاز می‌شود محصولی که به تک دانه سرخ باغات شهره است. در استان کردستان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سروآباد و سقز مناطق عمده تولید محصول گیلاس هستند و در باغ‌های سنتی از هر هکتار هفت تا هشت تن گیلاس برداشت می‌شود.

روستای پلکانی دولاب کامیاران در استان کردستان و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر سنندج قرار دارد. همان‌طور که از نامش پیدا است، خانه‌های این روستا به صورت پلکانی در دامنه کوه آوالان ساخته شده‌اند. این کوه در ۴۰ کیلومتری ضلع جنوبی شهرستان سنندج و در حد فاصل این شهر با کامیاران واقع شده است. معماری این روستای ۹۰۰ ساله درست مانند سایر روستا‌های پلکانی ایران و جهان به گونه‌ای است که پشت‌بام یک خانه، حیاط منزل بالادست خود به حساب می‌آید. از اصلی‌ترین محصولات این ناحیه می‌توان به انگور و گیلاس درختی، اشاره کرد. طبیعت بی‌نظیر این منطقه در اوقات مختلف سال می‌تواند گردشگران را به شگفتی وادارد. در تابستان، تماشای درختان پر از میوه و برداشت محصول توسط بومیان منطقه از حال و هوای خاصی برخوردار است. استان کردستان به دلیل برخورداری از آب و هوا و شرایط مناسب پرورش گیلاس یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور به حساب می‌آید. در استان کردستان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سروآباد و سقز مناطق عمده تولید محصول گیلاس هستند و در باغ‌های سنتی در زمان نرمال بدون حوادث غیرمترقبه از هر هکتار هفت تا هشت تن گیلاس برداشت می‌شود. پیش بینی می‌شود تا ۸ هزار تن گیلاس از این باغات در استان برداشت شود که این میزان نسبت به سال گذشته از رشد ۲۴ درصدی برخوردار است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close