اخبار بروجردلرستان

شناسایی و ثبت ۱۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در لرستان

روزهای بروجرد– مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان از شناسایی و ثبت ۱۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در استان خبر داد.

شیرزاد نجفی اظهار کرد: در اجرای ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع‌طبیعی و ذخایر جنگلی کشور در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، ۸۹ ذخیره‌گاه جنگلی با مساحت  ۱۱۰ هزار هکتار در سطح ۱۰ شهرستان استان ایجاد و ثبت شده است.

وی با اشاره به ماده یک و ۵۰ قانون حفاظت و بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی، افزود: این تعداد ۸۹ ذخیره‌گاه جنگلی در محدوده ۱۰ شهرستان لرستان با مساحت ۱۱۰ هزار هکتار در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ شناسایی و ثبت شده که در این راستا، استان در کشور حائز رتبه اول است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان به گونه‌های موجود در این ذخیره‌گاه‌ها که شامل درختان بنه، بادام، ارس، بلوط دار مازو، زیتون، گردو و… هستند اشاره کرد و گفت: این محدوده‌های ذخیره‌گاهی جدید پس از شناسایی و تهیه نقشه و تایید در کمیته فنی اداره کل، در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی و ابلاغ عمومی شده است.

نجفی گفت: ذخیره‌گاه‌های جنگلی قسمتی از جنگل است که به دلیل داشتن گونه‌های نادر جنگلی و یا در خطر انقراض و یا داشتن رویشگاه‌های خاص، با سیم خاردار یا قفس و نظایر آن محصور و محافظت شده تا از انقراض گونه یا تخریب رویشگاه  جلوگیری شود.

این مقام مسئول اجرای عملیات اصلاحی، احیایی، بهداشتی، قرق، نهال کاری، بذرکاری، ایجاد آتش‌بُر و جلوگیری از تخریب و حریق را از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای حفاظت از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند جنگلی دانست و تصریح کرد: از اوایل انقلاب تا قبل از سال ۹۹ تعداد ۸ فقره ذخیره‌گاه جنگلی با مساحت ۱۵۷۶ در استان شناسایی و ثبت شده بود که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ این تعداد به ۸۹ فقره با مساحت  ۱۱۰ هزار هکتار رسیده است.

وی اظهار کرد: بیشترین ذخیره‌گاه‌های جنگلی لرستان در شهرستان الیگودرز واقع شده که خوشبختانه با همت و تلاش جهادی و مضاعف پرسنل اداره کل منابع طبیعی استان شاهد جلوگیری از سیر قهقرایی جنگل‌ها و احیای آنها و حفظ ذخایر جنگلی این گونه‌های مهم و نادر و سایر گونه‌های جنگلی و کمیاب در استان هستیم.

 

منبع: ایسنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close