اخبار بروجرد

بحران آب در بروجرد!

روزهای بروجرد– نقل قولی از گذشته در بین مردم بروجرد رواج دارد که شما “از هرجای شهر خارج شوید به آب می رسید” کنایه از اینکه این شهر، شهر پرآبی است.

اما حالا حکایت این شهر پرآب اطلاعيه های پشت سرهم و هشدارآمیز اداره آب و فاضلاب است که هوا گرم است آب نداریم، مهمان زیاد است آب نداریم، برق نداریم آب نداریم، کولر را زیاد نکنید آب نداریم و…

 اینکه چرا سرنوشت آبی بروجرد به اینجا رسیده که این سطح از تنش آبی را تجربه می کند “مثنوی هفتاد من کاغذ” است و کیست که نداند عدم نگاه بلند مدت به توسعه شهرستان و مشغول شدن به روزمرگی و “جزیی نگری” نتیجه‌اش همین می‌شود…

 بهرحال ما با امر واقع مواجه‌ایم و ابتدا باید تبعات بحران و آزار و اذیت مردم را کاهش و سپس امیدوار بود که در بلندمدت این بحران بیش از این ادامه دار نشود و فکری اساسی برای آن صورت پذیرد.

عجالتا چند نکته برای کاهش تبعات معضل آب در بروجرد

 حالا که اداره آب و فاضلاب از تأمین آب شهروندان ناتوان است و برخی از محلات با افت شدید و یا قطعی چند ساعته مواجه هستند راه حل عادلانه جیره بندی آب است چاره‌ای نیست این بی آبی باید با اطلاع قبلی در بین محلات شهر تقسیم شود تا این “ظلم” علی السویه باشد!

 اصرار عجیب شهرداری بر گسترش چمن کاری در سطح شهر و آبیاری بخش قابل توجه ای از آن با آب آشامیدنی با وجود بحران کم آبی سئوال برانگیز است این در حالی است که در سال های اخیر شهرداری های کشور بر کاهش سطح چمن کاری متمرکز شده‌اند و برنامه چندساله برای کشت جایگزین گیاهان کم آب بر به جای کاشت چمن را در پیش گرفته‌اند.

 تجدید نظر در این رویکرد اشتباه و خسارت بار شهرداری ضروری است هرچند در سابقه عیدی بیرانوند به عنوان شهردار خرم آباد نیز این میل و اشتیاق به چمن کاری دیده شده اما یادآوری این نکته به ایشان ضروری است که توسعه چمن کاری با توجه به بحران آب در دنیا و نیاز روزانه به آبیاری چمنزارها، امری منسوخ و هزینه بر است.

 کشت محصولات آب دوست با هر منطقی که به آن نگاه شود جز خسران هیچ آورده‌ای نخواهد داشت، چه کسی باید پیگیری و اقدام کند کاش می دانستیم!

 قصه پر غصه سدهای بروجرد نیز تکراری و ملال آور است و به نظر نمی رسد با این وضعیت نابسامان دولت ها امیدی در این نزدیکی‌ها به آن وجود داشته باشد.

ما مردم خودمان باید به فکر خودمان باشیم هرچند بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی است اما صرفه جویی ما هم می تواند باری از دوش همسایه مان بردارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close