اخبار بروجردویژه ها

بازگشت دوباره ازدحام به مراکز درمانی بروجرد

روزهای بروجرد– همه حالی شبیه بهم دارند؛ سرفه هایی خشن، پر صدا و ادامه دار، صداهایی گرفته و خستگی و بی حالی‌های مشهود که برخی را به دراز کشیدن بر روی صندلی‌های سالن انتظار درمانگاه مجبور کرده است آن هم در فضایی که برخی جا برای سرپا ایستادن هم ندارند.

به گزارش ایرنا، در یکی از درمانگاه‌های مرکز شهر، ساعات پایانی نوبت قبل از ظهر است اما ازدحام و تکاپو و تلاش افراد حاضر در سالن انتظار این را نشان نمی‌دهد و همه نهایت تلاش خود را می‌کنند تا منشی که هر از گاهی در جایگاه نوبت دهی قرار می‌گیرد را متوجه نهایی کردن نوبت خود کنند. 

در این بین ماسک ها همچنان سرگردانند و تکلیف خود را خوب نمی دانند؛ برخی به آنها بسیار وفا دارند و چهره خود را در پس چندین لایه از ماسک‌ها پنهان داشته اند، برخی به یک عدد ماسک اکتفا کرده اند و آن را تا جای ممکن و در مجاورت با پلک چشم هایشان کشیده اند و کسانی هم که ماسک را برای رفع تکلیف و بر حسب عادت در زیر چانه خود نگه داشته اند و کسانی نیز اعتقادی به ماسک ندارند و در همین فضای پرازدحام و بی تنفس و بی تهویه، خود را مقید به استفاده از آن نمی دانند.

یکی از بیماران به فرد دیگری که همراه بیمار است و ماسک بر چهره ندارد با اشاره سعی دارد او را متوجه خود کند تا ماسک تمیزی که تازه از داخل نایلون بیرون آورده است را به او تعارف کند و بر چهره بزند که آن همراه بیمار با افتخار رد می کند و می گوید نیازی نیست! بیماری به ماسک نیست سیستم ایمنی باید قوی باشد!

دیدن منشی که هم نقش دستیار پزشک، هم نقش تزریقات و هم ردیف کردن و نظم و ترتیب دادن به نوبت های بیماران را دارد کاری سخت تر از یک کار معمولی است.

مرد سالخورده تنهایی به کمک عصا و با کمری نسبتا خمیده  با آه و ناله های بلندی راه را برای رساندن خود به منشی باز می کند بدون هیچ کلامی و تقاضایی، ابتدا کف دست هایش رو روی میز منشی می گذارد تا نفسی تازه کند بعد دفترچه و هزینه ویزیت را که گویی از قبل دقیق می داند روی میز می گذارد و می گوید اسمم را بنویس و بعد به کناری می رود و از آنجایی که صندلی خالی وجود ندارد بر روی زمین می نشیند و با چشمانی بسته سر را به دیوار تکیه می دهد.

بانوی میانسالی که در بخش تزریقات گویی آنقدر منتظر منشی مانده است تا سرم را از دست او بکشد و نهایت چاره را در پایین آمدن از تخت می داند در حالی که محفظه سرم را در دست دارد از سایرین سراغ منشی را می گیرد در اتاق تزریقات که دارای چندین تخت است در برخی تخت ها که بیماران از اعضای یک خانواده هستند هر تخت به ۲ نفر اختصاص یافته است؛ به این صورت که یک بیمار تا جای ممکن در کنار تخت قرار می گیرد تا جای بیمار دیگری که در قسمت پایین تخت قرار دارد باز شود.

فرد دیگری که از گفته هایش می توان فهمید پدر یک خانواده سه نفره است خطاب به منشی می گوید همه خانواده سرماخورده اند و حال خوبی ندارند سه نوبت برای ما بنویس! در اتاق پزشک نیز همین ازدحام وجود دارد و دیگر کسی انتظار و خواهان زمان استاندارد معاینه و فضای خلوت داخل اتاق معاینه نیست و همه می خواهند سریع توسط پزشک معاینه شوند و راهی داروخانه شوند و دارو و آمپول و سرم خود را دریافت کنند.

منشی که در آن سوی پشت میزش در اتاق پزشک نقش دستیار را دارد، بی درنگ درجه تب، فشار خون و اکسیژن خون بیمارانی که در اتاق پزشک منتظر هستند، را چک می کند و رقم هر کدام را به بیمار می گوید و از بیمار می خواهد رقم ها را بدرستی بخاطر بسپارد و وقتی توسط پزشک معاینه می شود به پزشک اعلام کند.

بیماران که همگی بعد از چندین و چند ساعت انتظار خود را در اتاق پزشک می بینند احساس رضایت و پیروزی می کنند و با کمال میل همراهی خود را با منشی در بخاطر سپردن ارقام تب، فشار خون و اکسیژن خون اعلام می کنند. ازدحام بیمار در مطب و درمانگاه فراتر از معمول است و خستگی را به وضوح می توان در چهره و کلام حتی خوشروترین پزشک ها هم مشاهده کرد.

پزشک در حالی که با سرعت در حال نوشتن نسخه یکی از بیماران است می گوید، شربت آنتی بیوتیک را نمی توانی پیدا کنی ناچار قرص آن را تهیه کنید ولی اگر شربت را بتوانی گیر بیاوری برای کودک بهتر است.

ساعت کهنه و قدیمی مطب حدود سه را نشان می دهد و پزشک بعد از معاینه چندین بیماری که داخل اتاق بودند با عجله مطب را ترک می کند و در پاسخ به همه سوالات بیمارانی که از بین آنها عبور می کند می گوید” یک ساعت  دیگر بر می گردم” و به سرعت از پله ها پایین می رود.

با خالی شدن اتاق پزشک، منشی تعدادی از بیماران که در بخش تزریقات منتظر بودند را به اتاق پزشک هدایت می کند تا از ۲  تخت موجود در آن نیز استفاده شود در حالی که در اتاق بازگذاشته شده است یکی از بیماران که باید تزریق عضلانی داشته باشد خطاب به منشی اعتراض می کند که حداقل درهای پشت سرت را ببند.

گذری به درمانگاه ها و مطب های پزشکان در این روزها نشان می دهد؛ تقریبا همگی در ازدحام و شلوغی جمعیت حالتی شبیه بهم دارند که نشان از شیوع انواع سرماخوردگی دارد، فضایی که پیش تر خاص دوران اوج کرونا و موج های پی در پی آن بود اینک و بعد از ۲ سال که با واکسیناسیون فروکش کرده بود با بی توجهی به رعایت موازین بهداشتی مجدد زیاد شده است.

بنا بر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پس از ثبت ۲۷ روز متوالی بدون مرگ و میر بیماران کرونا در استان، طی ۲۴ ساعت گذشته یک نفر بر اثر این ویروس جان باخت و مجموع جانباختگان به ۲ هزار و ۹۰۴ نفر رسید و در مجموع مبتلایان در لرستان به عدد ۲۲۶ هزار و ۵۱۶ نفر رسیده است.

به گفته مریم کوشکی ۹۷ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی لرستان بستری و تحت درمان هستند، اکنون شهرستان های ازنا، الیگودرز، دورود و دلفان در وضعیت آبی شیوع کرونا، سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

کمبود آنتی بیوتیک در هفته های اخیر حادتر شده است

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص کمبود آنتی بیوتیک و سرگردانی بیماران در این زمینه گفت: کمبود آنتی بیوتیک یک مشکل سراسری در کشور است که در ۲ هفته اخیر حادتر شده است اما رفع این کمبود، به طور جدی از سوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در حال پیگیری است که به زودی نیاز شهرستان بروجرد تامین و توزیع می‌شود.

دکتر محمدرضا امانتچی اظهار داشت: پیگیری و مکاتبات لازم برای رفع این مشکل بطور مستمر در حال انجام است تا این کمبود مرتفع شود و با توجه به تقاضای بالا برای شربت های آنتی بیوتیک رفع این مشکل در دست اقدام است.

وی با تاکید بر رعایت موازین بهداشتی بیان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک از هر اقدام دیگری مهم‌تر و ضروری تر است تا چرخه انتقال انواع ویروس ها کاهش یابد، در حالی که مشاهده می شود مردم آن گونه که باید موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند.

بی توجهی به ماسک و بیم شیوع مجدد انواع ویروس 

 مدیر گروه بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد با انتقاد از کاهش و عدم استفاده از ماسک در مدارس گفت: عدم رعایت استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند منجر به شیوع انواع ویروس‌ها و سرماخوردگی در مدارس شود.

مژگان نوابی  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با بازگشایی مدارس ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی همانند ۲ سال اخیر باید رعایت شود که متاسفانه در بسیاری موارد حتی ماسک جدی گرفته نمی شود و تعداد زیادی از دانش اموزان در کلاس های کوچک بدون تهویه مناسب قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌ویژه استفاده از ماسک در اماکن عمومی و بخصوص در مدارس ضروری است، بیان کرد: در شرایط فعلی و همزمان با بازگشایی مدارس، علاوه بر ویروس کرونا، خطر سایر ویروس های اعم از انواع انفلوانزا و انواع سرماخوردگی ها وجود دارد که متاسفانه در چنین شرایطی برخلاف ۲ سال اخیر استفاده از ماسک جدی گرفته نمی شود.

نوابی یادآور شد: این در حالیست که میزان واکسیناسیون در کودکان زیر ۱۲ سال بسیار پایین است که این پوشش پایین واکسیناسیون در این گروه سنی ناشی از عدم همکاری والدین است در صورتی که اگر نسبت به انجام  واکسیناسیون کودکان در سنین زیر ۱۲ سال که شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی است انجام می شد میزان ابتلا به انواع ویروس های فصلی هم کاهش می یافت.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد با تاکید بر رعایت استفاده از ماسک توسط مدیران و معاونین و مسوولان مدرسه اضافه کرد: این اقدام برای دانش آموزان نوعی الگوسازی است تا همه آنها در یک کلاس و نه فقط چند ماسک بزنند.

وی افزود: تزریق واکسن در کنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی بخصوص ماسک، شستن دست ها و تهویه مناسب هوا در کلاس های درس باید جدی گرفته شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close