اخبار بروجرد

تولید ۴۰ کیلوگرم زعفران در بروجرد

روزهای بروجرد- مدیر جهاد کشاورزی بروجرد از تولید ۴۰ کیلوگرم زعفران از زمین های شهرستان خبر داد.

جواد گودرزی اظهار کرد: امسال ۴۰ کیلوگرم زعفران از ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

وی تصریح کرد: تسهیلات کاشت زعفران در صورت دارا بودن شرایط در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ طبق یونیت کاست سال ۱۴۰۱ برای کاشت یک هکتار زعفران با تعهد کاشت چهار تن پیاز در هکتار مبلغ ۴۸۰ میلیون ریال با نرخ سود ۱۰ درصد و زمان بازپرداخت ۵ ساله با سررسید سالیانه است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۳۵ درصد جمعیت شهرستان بروجرد روستایی هستند و به کار کشاورزی اشتغال دارند، کشت این محصول در اشتغال و درآمد بیشتر آن‌ها تأثیرگذار بوده و هم‌اکنون تعداد بهره‌برداران زعفران ۳۹ نفر است.

گودرزی با بیان اینکه متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۲ کیلوگرم است، اضافه کرد: هر هکتار از زمین های کشت زعفران نیازمند چهار تا پنج تن پیاز زعفران است که بعد از گذشت ۲ سال از کشت به مدت هفت سال محصول زعفران تولید خواهد شد.

وی بیان کرد: زراعت زعفران در شهر بروجرد و روستاهای آن در سال‌های اخیر رونق خوبی گرفته و این در حالی است که قدمت کشت این محصول در لرستان طولانی‌تر از خراسان است و این محصول به دلیل طعم، بو و رنگ خاصی که ایجاد می‌کند در صنعت غذا، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع کاربرد بسیاری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد ادامه داد: بروجرد به دلیل شرایط اقلیمی و خاک مناسب یکی از مناطق مستعد برای کشت محصول زعفران است و توسعه کشت این محصول کم آب می‌تواند سبب رونق حوزه کشاورزی این استان شود.

گودرزی عنوان کرد: عمر پیاز زعفران حدود ۵ سال است که می‌تواند به‌عنوان یک کشت خانواری برای منبع درآمدی در خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 

 

منبع: ایسنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close