لرستان

ثبت ۲۱ اثر معنوی در فهرست آثار ملی

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان از ثبت ۲۱ اثر معنوی استان لرستان در فهرستان آثار ملی خبر داد و گفت: ۱۴ اثر نیز به صورت مشترک با سایر استان‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.
عطا حسن پور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در یک سال اخیر، استان لرستان در راستای ثبت آثار معنوی در فهرست ملی به منظور جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن و همچنین احیا صنایع دستی، بازی‌ها، آئین‌ها و سنت‌های مردم، شتاب خوبی داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با اشاره به ثبت ۲۱ اثر معنوی لرستان یک‌سال اخیر در فهرست آثار ملی افزود: از این تعداد هفت اثر از جمله مهارت چاقوسازی سنتی، مهارت بافت کمربند سنتی داماد، مهارت کلاه‌مالی، مهارت گره‌چینی چوب، مهارت ساخت عروسک بویی (عروس) و خانه در کلک‌بازی کودکان دلفان، فن و مهارت موتایی و مهارت ساخت عروسک‌های بومی دهترکان (عروس، ببوله، جانمازی) و کارکردهای اجتماعی آن‌ها و ۱۴ اثر نیز به صورت مشترک با سایر استان‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

حسن پور خاطرنشان کرررد: در حال حاضر ۱۰۶ اثر معنوی از لرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه پرونده ۱۲ اثر معنوی دیگر از لرستان آماده و برای ثبت ملی به دبیرخانه وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شده است، گفت: در مجموع دو هزار و ۶۵۸ اثر از لرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که دو هزار و ۴۵۴ اثر غیر منقول، ۴۵ اثر منقول، ۵۳ اثر طبیعی و ۱۰۶ اثر معنوی هستند.

حسن پور در ادامه از راه اندازی خانه هنرهای چوبی در استان خبر داد و عنوان داشت:  به منظور حمایت از صنعت‌گران هنرهای چوبی استان، فاز نخست خانه هنرهای چوبی، دهه فجر امسال در بروجرد به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی فاز نخست این خانه بیش از ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: در این خانه چوب حدود ۱۰ هنرمند فعالیت خواهند داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: با شروع فعالیت خانه چوب بروجرد، سه هنر فراموش شده صنایع دستی از جمله گره‌چینی، قواره بری و اوروسی‌سازی به همراه هنرهای وابسته به چوب احیا و روانه بازار می‌شود.

حسن‌پوریادآور شد: ایجاد خانه‌های تخصصی و بازارچه‌های صنایع دستی در سطح استان با هدف  ترویج و معرفی محصولات فاخر صنایع دستی صورت می گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close