اخبار بروجرد

حدود ۲۰۰ کارگاه قلم زنی در بروجرد فعال است

روزهای بروجرد– رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: حدود ۲۰۰ کارگاه قلم زنی در بروجرد فعال است که در مناسبت‌های خاص تعداد آنها بیشتر می‌شود.

حجت اله یارمحمدی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قلم‎‌زنی بر روی ورشو، یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌‎ترین صنایع دستی شهرستان بروجرد محسوب می‌شود که از سوی زنان و مردان همواره مورد استقبال قرار گرفته است.

وی افزود: گرایش به صنایع دستی همچون ورشوسازی و قلم زنی بر روی ورشو همچنان در شهرستان مورد توجه قرار دارد و در مواردی به عنوان حرفه اصلی برخی افراد و یا یک حرفه ای که در کنارش می توان درآمد زایی داشت، مورد توجه واقع می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: قلم زنی یکی از حرفه های مرتبط با کارهای جانبی ورشو است که در بروجرد به دلیل فراوانی کار با ورشو، هنرمندان زیادی به سمت و سوی قلم زنی رفته اند و آثار زیبایی را با این هنر خلق می کنند.

یارمحمدی با اشاره به اینکه خانه ورشو بروجرد به زودی راه اندازی می شود، بیان کردذ با این اقدام، کارگاه های قلم زنی بصورت منسجم در این مکان فعالیت خواهند داشت و شرایط آموزش صنایع دستی مرتبط با قلم زنی بر روی ورشو در این مکان انسجام بیشتری می یابد.

وی افزود: راه اندازی خانه ورشوسازی بروجرد در دست انجام است بطوری‌که بخش عمده کار انجام شده است، با توجه به اینکه هم اکنون دراین مکان صنایع دستی دیگری هم فعال هستند این صنایع در حال انتقال به مکان دیگری هستند تا بعد از یک پالایش که از رشته های غیر مرتبط با فلز صورت می گیرد این مکان بطور اختصاصی برای فعالین هنرمندان ورشو سازی و قلم زنی بر روی این فلز راه اندازی می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: استادکاران رشته ورشو سازی در بروجرد اکنون افراد معدودی هستند که اغلب از پدران خود این هنر را فراگرفته اند و اکنون بصورت پراکنده در کار تولید و آموزش ورشو هستند و با راه اندازی خانه ورشو سازی بروجرد امکان و زمینه فعالیت این افراد و ارائه آموزش این رشته توسط این افراد به علاقه مندان فراهم می شود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close