اخبار بروجرد

مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد نیازمند مرمت و بازسازی است

روزهای بروجرد– مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به قدمت بیش از دویست سال مدرسه حجتیه بروجرد، گفت: این مدرسه تاریخی در حال حاضر نیازمند مرمت و بهسازی است.

عطا حسن‌پور اعتبار مورد نیاز برای مرمت این بنای ارزشمند تاریخی را سه میلیارد تومان اعلام کرد و خواستار مشارکت خیران برای مرمت و بهسازی این مدرسه تاریخی شد.

وی خیران را پرچمدار مدرسه‌سازی در کشور دانست و گفت: به‌عنوان یک دوست‌دار میراث فرهنگی، معتقدم دانش‌آموزان علاوه‌بر علم‌آموزی نیاز به مکان تفریحی و گردشگری هم دارند و لازم است خیران گوشه چشمی هم به فراهم کردن زیرساخت‌ها در مناطق گردشگری داشته باشند.

یادآور می‌شود، مدرسه علمیه حجتیه یکی ‌از بناهای تاریخی و ارزشمند شهرستان بروجرد است که در خیابان شریعتی این شهر واقع شده است، قدمت این بنای تاریخی به بیش‌ از ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد، این مدرسه تاریخی در دوران قاجار و به دستور مرحوم آیت‌اله حاج مولا اسدالله حجتی(ره) که یکی‌ از فضلای بروجرد بود ساخته شده است.

سال‌ها این مدرسه مکانی برای آموختن علوم دینی مختلف به شاگردان و طلبه‌های علاقه‌مند بود که گفته می‌شود ۲۷ نفر از علاقه‌مندانی که در این مدرسه تحت تعلیم قرار گرفتند به درجه اجتهاد رسیدند.

وارد حیاط این مدرسه تاریخی که می‌شوی، حجره‌هایی آجری با معماری زیبا در دور حیاط دیده می‌شوند که این حجره‌ها زمانی برای اسکان طلاب در نظر گرفته شده بودند و در وسط حیاط حوضی زیبا ساخته شده است.در قسمت ورودی این حوزه تاریخی قبر مرحوم آیت‌اله حاج مولا اسدالله حجتی(ره) مؤسس این مدرسه تاریخی دیده می‌شود.

اما سال‌ها این مکان تاریخی زیبا که در دهه ۸۰ ثبت آثار ملی شده بدون استفاده باقی ماند و گرد تخریب بخش‌هایی از این اثر را تهدید کرد که در سال‌های اخیر مرمت و نگهداری از این اثر ارزشمند آغاز شده است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close