اخبار بروجرد

تالاب بیشه دالان بروجرد میزبان چهار هزار قطعه پرنده مهاجر است

روزهای بروجرد– رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: تالاب بیشه دالان میزبانی امن، برای زمستان گذرانی حدود چهار هزار قطعه انواع پرنده مهاجر است.

اصغر بلکی وند در گفت و گو با ایرنا افزود: بارش های اخیر در شهرستان بروجرد، تالاب بیشه دالان را مملو از آب کرده و مکانی امن برای زمستان گذرانی گونه های مختلف پرندگان آبزی و کنار آبزی شده است.

وی با بیان اینکه تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور است، اظهار داشت: برای ایجاد یک زیستگاه امن برای پرندگانی که در تالاب وجود دارد ایستگاه محیط بانی در محل مستقر و به صورت شبانه روزی و توسط دوربین های مدار بسته وضعیت تالاب رصد می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد بیان کرد: هم اکنون انواع مختلف پرندگان مانند حواصیل، لک لک، غاز، قو، درنا، اگرت، اردک‌ها، کشیم ها، چنگر، مرغابی در تالاب بیشه الان وجود دارد.

بلکی وند ادامه داد: علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند، مار، خرگوش، لاک‌پشت، گرگ، شغال و سگ آبی از حیواناتی هستند که در این ناحیه یافت می‌شوند.
وی اظهار داشت: در ماه گذشته چند گروه شکارچی غیر مجاز دستگیر و از آنان چهار قبضه سلاح شکاری کشف و تحویل مقام قضایی شده است.

وی بیان کرد: تالاب بیشه دالان از نظر منابع غذایی غنی است و پرندگان مهاجر بدون دخالت انسان می توانند غذای خود را به دست آورند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: به دلیل استفاده بی رویه از زمین‌ها و منابع آبی اطراف این آبگیر و نیز وارد شدن فاضلاب روستاهای مجاور به درون آن، تالاب بیشه دالان در سالهای اخیر مورد تهدید جدی قرار گرفته و مساحت آن به ۴۵۰ هکتار کاهش یافته‌است.

بلکی وند افزود: برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بیشه دالان در دستور کار قرار دارد که منافع آن، حفظ منابع کشاورزان منطقه، حفظ تالاب، مکانی امن برای زیستگاه پرندگان و ماهیان و برخی پستانداران و امکان ایجاد تنوع در محصولات کشاورزی و وجود چشم انداز مناسب برای گردشگری خواهد داشت.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close