اخبار جهانگوناگون

آیا تقلید از آتشفشان‌ها می‌تواند بحران آب و هوا را برطرف کند؟

روزهای بروجرد- نظریه بحث برانگیز ژئومهندسی خورشیدی در مرکز تحقیقات اقلیمی در آسیا و جاهای دیگر دنیا درحال تکوین است اما هنوز علم در مورد تقلید از سازوکار آتشفشان‌ها بر غلبه بر موضوع گرمایش جهانی در تردید قرار دارد.

شفقنا: به گزارش الجزیره، در دو مرکز علمی در جنوب شرقی آسیا، محققان بر روی یک مشکل کار می کنند: آیا می توان اثرات خنک کننده فوران های آتشفشانی را تقلید کرد تا گرمایش جهانی را متوقف نمود؟ محققان با استفاده از مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل رایانه‌ای، به طور جداگانه در حال بررسی این هستند که آیا شلیک مقادیر زیادی از دی اکسید گوگرد به استراتوسفر زمین می‌تواند تأثیری مشابه فوران کوه «تامبورا» در اندونزی در سال ۱۸۱۵ بر دمای جهانی داشته باشد.

این فوران که قدرتمندترین فوران ثبت شده در تاریخ است، حدود ۱۵۰ کیلومتر مکعب (۱۵۰۰۰۰ گیگالیتر) سنگ و خاکستر منفجر شده را به هوا پرتاب کرد و باعث شد دمای کره زمین تا ۳ درجه سانتیگراد (۵.۴ درجه فارنهایت) کاهش یابد. از این سال بعنوان سال بدون تابستان یاد شده است.

تزریق آئروسل استراتوسفر در میان تعدادی از فن‌آوری‌های نوپا – و بحث‌برانگیز – در زمینه مهندسی زمین خورشیدی (SRM) است که به عنوان راه‌حل‌های بالقوه برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی مطرح شده است. راهبردهای دیگر پیشنهادی شامل روشن کردن ابرهای دریایی برای انعکاس خورشید یا شکستن ابرهای سیروسی است که گرما را جذب می کنند. SRM تا حد زیادی در دنیای واقعی آزمایش نشده است.

اما در آسیا، جایی که بسیاری از کشورها با وجود زیرساخت‌های منسوخ شده انرژی و تلاش برای کاهش انتشار کربن تلاش می‌کنند، این مفهوم در مرکز بحث‌ها و تحقیقات آکادمیک در حال رشد قرار دارد. با این حال محققان دو دانشگاه در تایلند و اندونزی این موضوع را حاوی ارزش برای مطالعه می‌دانند.

با این حال محققان اندونزیایی در جاوای شرقی دریافتند که اگرچه SRM می‌تواند اثرات مثبتی در برخی از نقاط کشور مانند سوماترا و کالیمانتان داشته باشد، اما در جاهای دیگر منجر به افزایش دما خواهد شد.

گفتنی است دانشمندان آب و هوا می گویند که جهان باید از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ فارنهایت) دمای جهانی جلوگیری کند تا از برخی از بدترین اثرات پیش بینی شده تغییرات آب و هوایی جلوگیری شود. با این حال، دستیابی به این هدف به طور فزاینده ای بعید به نظر می رسد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close