لرستانویژه ها

میزان فرسایش خاک در لرستان بیش از ۲ برابر میانگین کشوری است

روزهای بروجرد- سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: میزان فرسایش خاک در این استان بیش از دو برابر میانگین کشوری است.

حسین میرزایی در گفت و گو با مهر با اشاره به وجود دو میلیون هکتار از جنگل و مرتع در لرستان، اظهار داشت: ۷۵ درصد از مساحت لرستان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

وی، عنوان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و حدود ۸۸۰ هزار هکتار مرتع در لرستان وجود دارد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه بیش از سه برابر ظرفیت مراتع استان، دام وجود دارد، افزود: یکی دیگر از عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع استان، طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی است.

میرزایی، آتش سوزی عمدی و سهوی را یکی دیگر از عوامل اصلی تخریب جنگل‌ها در لرستان برشمرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع فرسایش خاک در استان، گفت: نرم فرسایش خاک در لرستان بالاتر از نرم جهانی و ملی است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان این عدد در کشور، ۱۶.۷ تن در هکتار است، گفت: این در حالیست که میزان فرسایش خاک در لرستان بیش از دو برابر نرم ملی است.

میرزایی با تاکید بر لزوم عملیات آبخیزداری و آبخوان داری برای جلوگیری از فرسایش خاک و وقوع سیلاب در استان، عنوان کرد: در این راستا از صندوق ذخیره ارزی اعتبارات خوبی به حوزه آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خیلی خوبی در شمال شهر خرم آباد در حوزه آبخیزداری انجام شده است، تصریح کرد: این امر در کنترل سیلاب و فرسایش خاک خیلی مؤثر بوده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی این اداره کل از دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت استان، ۱.۵ میلیون هکتار نیاز به عملیات آبخیزداری دارد، گفت: این در حالیست که با توجه به اعتبارات، تا کنون حدود ۶۲۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در استان انجام شده است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close