اخبار بروجردویژه ها

۵۰ خانه تاریخی در بروجرد وجود دارد

روزهای بروجرد– سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: ۵۰ خانه تاریخی در بروجرد وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۵ مورد در فهرست آثار ملی کشور شده است.

کامران حسینی در گفت و گو با ایرنا گفت:در مجموع ۲۸۰ هکتار بافت تاریخی منسجم در مرکز شهر بروجرد وجود دارد که وجود آثار و خانه های تاریخی آن می تواند نقش موثری در توسعه گردشگری این شهر داشته باشد.

وی افزود: از جمله خانه های تاریخی بروجرد ؛خانه تاریخی آیت الله بروجردی واقع در خیابان صفای بروجرد است که بصورت حیاطی مرکزی و در ۲ طبقه ساخته شده که یکی از فضاهای مهم این خانه تاریخی “مدرس” است که در واقع همان کلاس‌های درس آیت الله بروجردی بوده است.

حسینی گفت: پیگیری های لازم صورت گرفته تا در ایام تعطیلات نوروز در ساعاتی از روز این فضا که بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد، مورد بازدید واقع شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: یکی دیگر از خانه های تاریخی بروجرد خانه تاریخی افتخارالاسلام است که اکنون به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد و در بخشی از این خانه صنایع مرتبط با ورشو سازی نمایش داده می شود.

وی افزود: خانه تاریخی افتخارالاسلام در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۷۵۳ ثبت آثار ملی شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: یکی دیگر از خانه های تاریخی بروجرد خانه مصری است که در بافت قدیم بروجرد در مجموعه تاریخی طباطبایی واقع شده، این خانه حدود ۸۵۰ متر مساحت دارد که این خانه تاریخی نیز به شماره ۱۰۸۷۳ ثبت آثار ملی شده است.

حسینی افزود: این خانه تاریخی به سبک بناهای دوره قاجاری در ۲ طبقه ساخته شده و دارای پلانی درونگرا و حیاطی مرکزی است، که در نماکاری آن از تزئینات آجری و مقداری کاشی کاری استفاده شد.

وی یادآور شد: خانه‌های تاریخی بروجرد با توجه به نوع اقلیم و ساختار اجتماعی که بر منطقه حاکم بوده، ساخته شده است به اینصورت که مهندسی معماری مطابق با اقلیم بروجرد در ساخت خانه‌های تاریخی از ویژگی‌های برجسته این آثار است. رعایت مباحث امنیتی و ماهیت درون‌گرایی برگرفته از پیشینه اعتقادی و مذهبی مردم بروجرد در ساختار خانه‌های تاریخی آن نیز دیده می‌شود.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close