ورزش

امير اسكندري كيست؟ ماجراي شايعه حضور جادوگر در تيم ملي چيست؟

روزهای بروجرد- شهاب‌الدين عزيزي خادم در يك صحبت خصوصي بعد از انجام مصاحبه مفصل با سالنامه ۱۴۰۲ روزنامه اعتماد گفت: «اين مصاحبه مهم‌ترين مصاحبه تمام زندگي‌ام است.» احتمالا به اين خاطر كه در اين گفت‌وگو براي نخستين‌بار اظهاراتي را مطرح كرده كه تا پيش از اين سابقه نداشته است؛ از جمله در مورد نحوه بركناري‌اش و همچنين ارتباط با امير اسكندري. انگيزه ما از انجام مصاحبه هم شفاف‌سازي همين ناگفته‌ها بود. 

تيم‌هاي ملي مردان و زنان ايران به گواه آمار كمّي نتايج فوق‌العاده‌اي در زمان رياست عزيزي خادم و سرمربيگري دراگان اسكوچيچ و مريم ايراندوست به دست آوردند.

انجام ۱۳ بازي و كسب ۱۲ برد و يك تساوي. بردن بحرين در زمين اين كشور براي نخستين‌بار. ۳ بار بردن پياپي عراق در حالي كه ايران در ده سال گذشته و با هدايت كي‌روش و ويلموتس موفق به برد برابر عراق نشده بود. ثبت بهترين خط دفاع انتخابي جام جهاني در آسيا. ثبت سريع‌ترين و ارزان‌ترين صعود به جام جهاني در تاريخ ايران و آسيا. صعود تيم ملي زنان ايران براي نخستين‌بار به جام ملت‌هاي آسيا در حالي كه در زمان رياست مهدي تاج اين تيم از رنكينگ فيفا حذف شده بود. 

ضمن اينكه نبايد فراموش كرد تيم ملي ايران با هدايت ويلموتس در زمان مديريت مهدي تاج در آستانه حذف از مقدماتي جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا قرار گرفته بود و به اعتقاد بسياري از كارشناسان صعود ايران تقريبا غير ممكن به نظر مي‌رسيد و تنها يك معجزه مي‌توانست شرايط متفاوتي را رقم بزند، چرا كه بچه‌ها بايد در بحرين همه بازي‌هاي خودشان را مي‌بردند و حتي يك تساوي به معناي خداحافظي بود. 

همچنين مشكلات ديگري در ادامه مقابل راه تيم ملي قرار گرفت. جز شرايط كرونا كه همه‌چيز را پيچيده كرده بود و باعث شد خود اسكوچيچ چند بازي روي نيمكت نباشد، قهر و آشتي مهدي طارمي ستاره تيم ملي كه در دو بازي خارج از خانه غايب بود به اضافه شرايط سخت تيم ملي در لبنان كه با كامبك ملي‌پوشان همراه شد (اتفاقي كه در تاريخ بازي‌هاي رسمي ايران بي‌سابقه بود) نيز وجود داشت. 

با اين حال بعد از كسب اين نتايج و صعود تيم ملي به جام جهاني، اعضاي هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال در اقدامي عجيب حكم به عزل موقت شهاب‌الدين عزيزي خادم دادند و بعد از چند ماه اداره فدراسيون با سرپرست، مهدي تاج، كسي كه شرايط فوتبال را به زير صفر برده بود دوباره به رياست فدراسيون فوتبال رسيد. آن‌هم زماني كه تيم به جام جهاني صعود كرده و نزديك به ۱۶ ميليون دلار عايدي به ايران رسيده بود. 

گفت‌وگو با رييس عزل شده فدراسيون فوتبال براي سالنامه اعتماد ۱۴۰۲ بر مبناي بررسي همين مسائل بود به اضافه يك مساله مبهم ديگر. 

واقعيتش اين است كه در زمان كسب بردهاي پياپي تيم ملي شايعه حضور «جادوگر» در فدراسيون فوتبال تبديل به داغ‌ترين سوژه رسانه‌ها شد. برخي از اصطلاحاتي كه رييس فدراسيون به كار مي‌برد مثل «خوبان عالم» هم مزيد برعلت شد. اينكه تيم ملي با يك مربي ارزان قيمت و به بيان منتقدانش معمولي مدام پيروز مي‌شد برخي را واقعا به شك انداخته بود كه نكند كاسه‌اي زير نيم كاسه باشد! جالب اينكه وقتي عزيزي خادم از فدراسيون فوتبال رفت، ديگر خبري از بردهاي پياپي نبود و ايران در ۹ بازي بعدي خودش ۵ بار شكست خورد! اين باعث شد برخي در فضاي مجازي به شوخي بنويسند دليلش نبود خوبان عالم است!

با اين حال بايد پذيرفت كه اين شرايط براي هر ذهن كنجكاوي سوال‌برانگيز است. اينكه آيا واقعا تيم ملي در شرايطي غير فوتبالي به جام جهاني صعود كرد؟ عزيزي خادم در تمام طول يك‌سال رياست فدراسيون فوتبال و بعد از آن هر بار با اين سوال مواجه مي‌شد كه «آيا با جادوگر ارتباط داري؟» هيچ پاسخي نمي‌داد و تنها به تكذيب بسنده مي‌كرد. او هرگز در مورد فردي به نام امير اسكندري توضيحي ارايه نكرد. البته هيچ‌كس هم به صورت مستقيم از او در اين رابطه سوال نكرده بود. بنابراين در مصاحبه مفصلي كه براي سالنامه ۱۴۰۲ اعتماد با ايشان انجام داديم براي نخستين‌بار به صورت مستقيم از ايشان در مورد ارتباط با جادوگر و همچنين آشنايي با فردي به نام امير اسكندري پرسيديم و رييس عزل شده فدراسيون فوتبال نيز براي نخستين‌بار در مورد اين مسائل به صورت شفاف و واضح پاسخ داد. عزيزي خادم با تاكيد بر اينكه جادوگري شرك و گناه است، تاييد كرد امير اسكندري را مي‌شناسد و به او افتخار مي‌كند. او حتي پا را فراتر نهاد و گفت كلمه‌اي بالاتر از افتخار براي اين فرد پيدا نمي‌كنم! در ادامه بخش‌هاي مهمي از مصاحبه مهم عزيزي خادم با سالنامه اعتماد را خواهيد خواند. شما همچنان اين فرصت را داريد كه با خريد سالنامه اعتماد به متن كامل اين گفت‌وگو دسترسي پيدا كنيد. 

در ادامه بخش‌هايي از اين مصاحبه را خواهيد خواند: 

  من با تصميمات شخصي كه وارد چرخه سيستماتيك شد، حذف شدم.

  آدم‌هايي كه با نشاط جمعي مردم مشكل دارند، مي‌زنند يك جا را خراب مي‌كنند و با شعار كي‌ بود كي‌ بود من نبودم كاملا گم مي‌شوند. در يك پست اينستاگرامي و مصاحبه‌اي، گفتم كه بايد برخورد صورت بگيرد با دو كارشناس كه اين كار را انجام دادند.

  فدراسيون فعلي يك فدراسيون خودخوانده است. افرادي كه امتحان‌شان را پس داده‌اند و كارنامه‌شان معلوم است با زور و غيرقانوني و ظالمانه جايگزين يك فدراسيون كارآمد كردند.

  كل فدراسيون فعلي براي من مشروعيت ندارد. اين انتصابي كه انجام دادند به اين شكل بود كه يك نماد ناكارآمدي را منصوب كردند به جاي يك كارآمدي. 

  بايد چه كار مي‌كردم؟ مي‌رفتم فيفا در آستانه جام جهاني تعليق مي‌شديم؟ حتما هم تعليق مي‌شد. شما حاضري به عنوان يك ايراني در آستانه جام جهاني فوتبال تعليق شود؟ اينها اتفاقا دنبال همين بودند كه تعليق پيش بيايد.

  ايستادن در مقابل خواست مردم كار من نيست؛ ولو به قيمت كنار رفتنم. من به خاطر اينكه فوتبال تعليق نشود به مراجع قانوني نرفتم.

  اگر وزارت ورزش صيانت مي‌كرد از اين يورش به دموكراسي، اين سقوط دموكراسي اتفاق نمي‌افتاد.

  سهم‌خواهي از غنايمي كه ايجاد شده بود در بركناري من تاثير گذاشت.

  نمايندگان مجلس و معاون رييس‌جمهور آمده بود در اتاق بغلي ما مديران فدراسيون را مورد سوال قرار داده بودند كه اين چه بدرقه‌اي است و چرا اصلا فوتبال زنان بايد برود به اين سمت؟

  من قرار بود سر بازي با كره، زن‌ها را به استاديوم بياورم ولي جاهاي ديگر اجازه ندادند چون آنها تحليل خودشان را داشتند.

  رييس‌جمهور مخالف ورود زنان به استاديوم نيست ولي برخي نهادهاي ديگر مخالفت دارند.

  اگر رييس فدراسيون بودم از گروه‌مان در جام جهاني صعود مي‌كرديم.

  من هرگر راجع به بحث جادوگري جواب ندادم تا به امروز. شما الان هم بگويي جادوگر من مي‌گويم نمي‌دانم، چون دروغ و تهمت و افتراست.

  راجع به امير اسكندري پرسيديد. به ايشان افتخار مي‌كنم. بزرگ هم بنويس. شما اولين نفري هستي كه اين سوال را به وضوح پرسيدي. توي تلويزيون هم پرسيدند، مي‌شناسي؟ جواب دادم مي‌شناسم ولي نحوه سوال‌شان مثل شما نبود. اگر كلمه‌اي بالاتر از افتخار پيدا مي‌كردم در كنار اسم ايشان مي‌گذاشتم. به دليل اينكه كارش و توصيه‌اش، به اخلاق و گذشت و بخشش است و به آنچه خودشان مي‌گويد هزار برابر عمل مي‌كند. من در همه امورات زندگي‌ام از ايشان كمك مي‌خواهم!

  بحث امير اسكندري بحث فوتبال هم نيست براي من. مگر ايشان كارش فقط فوتبال است؟!

  پشيمان نيستم كه وارد فوتبال شدم. اتفاقا خيلي خوشحالم به اين دليل كه روياها را به واقعيت تبديل كرديم.

  حتي آنهايي كه از من خوش‌شان نمي‌آيد وقتي راجع به عملكرد آن دوران حرف مي‌زنند، مي‌گويند او يك مدير حرفه‌اي بود كه كارش را انجام مي‌داد و فاحش مورد ظلم واقع شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close