اخبار بروجرد

نگاهی به موزه مردم شناسی بروجرد

روزهای بروجرد– رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: در موزه مردم شناسی بروجرد حدود یکهزار قلم شی شناسنامه دار که هر کدام سندی از تاریخ این دیار است، نگهداری می شود.

کامران حسینی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بخشی از این موزه به صنایع دستی مردم منطقه اختصاص یافته و شامل ظروف و اشیای ورشو، پارچه بافی، گیوه دوزی و صنایع تختخواب و صندلی سازی است.

وی اظهار داشت: قالی بافی، چلنگری، نمدمالی و ارسی دوزی(کفاشی) نیز از دیگر بخش های موزه هستند، صنایعی که در موزه مردم شناسی بروجرد در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته اند بیشتر در اواخر قاجاریه، پهلوی و دوران اسلامی توسط مردم بروجرد ساخته شده اند.

گفتنی است انواع سماور، تنگ، سینی، قوری، قالب های استکان و لیوان، آفتابه لگن، منقلدان، شیرینی خوری، میوه خوری، گلدان، چراغ های گردسوز و زنبوری از جنس مس، برنج و ورشو که در گذشته های دور از جمله کالاهای ضروری خانوارهای بروجردی محسوب می شدند در این موزه نگهداری می شود.

لباس های محلی از جمله سرداری، جلیقه های تزیین شده و چادر عروس مربوط به دوره قاجاریه در این موزه بر تن ایلات و عشایر دیده می شوند.

این لباس ها در گذشته با رنگ و مدل های زیبا و خاص در میان مردم منطقه رواج داشته اند و اکنون جایگاه ویژه ای نزد بازدیدکنندگان موزه مردم شناسی بروجرد دارند.

صندلی دست ساز ساخت بروجرد، چندین عکس مربوط به بیش از ۸۰ سال پیش و عکس هایی از شهر بروجرد و نحوه پوشش آنها در سال ۱۳۳۲ قمری نیز در این موزه نگهداری می شود.

اسناد خطی مالکیت و عقد نامه ازدواج، کفگیرهای چلنگری، سه در چوبی زیبای قدیمی، شمشیر، ساطور و نقشه ای از شهر بروجرد در دوره قاجاریه که توسط روس ها تهیه شده از دیگر آثار موجود در این موزه می باشند.

 

کتاب های خطی و چاپی که شامل مفاتیح، رساله، ۶۰ پاره قرآن، کتاب شعر حماسی حمله حیدری و ترجمه قرآن در این موزه نگهداری می شود.

چراغ های قدیمی و صندوقچه ها( یخدان) که در گذشته برای نگهداری لباس و اشیای گرانبها استفاده می شد نیز در موزه مردم شناسی بروجرد به نمایش گذاشته شده است.

سکه و زیورآلات شامل گردنبندهای نقره و سنگی، دستبند، پابند، انگشتر، گل کیف و پیشانی بند که در گذشته زینت بخش لباس و ظاهر بانوان منطقه بوده و امروز سبک و مدل آنها تغییر یافته بخش دیگری از موزه مردمشناسی بروجرد را به خود اختصاص داده اند.

قفل های فولادی دست ساز قدیمی، سفال های و خمره ها که برای نگهداری ترشی، آرد و حبوبات استفاده می شد نیز در این موزه دیده می شود.

 

 

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close