اخبار جهانگوناگون

قطب جنوب ۷۵ میلیون سال پیش پوشیده از جنگل بوده است

روزهای بروجرد- تیمی از پژوهشگران از دلایل جدید خبر دادند که نشان می‌دهد قاره قطب جنب طی دوره کرتاسه ( ۱۴۵٫۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش) شاهد آتش‌سوزی‌های مکرر بوده که منجر به نابودی پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه شده است.

به گزارش الجزیره، نتایج این پژوهش‌ها حاکی از آن است که این پدیده طبیعی در نتیجه فعالیت آتشفشانی بزرگ طی عصر دایناسورها پیش از ۷۵ میلیون سال قبل روی داده است.

بر اساس پژوهشی که دو پژوهشگر اهل شیلی و برزیل در «Frontiers in Earth Science» منتشر کرده‌اند، جنوبگان که اکنون به قاره پوشیده از یخ و دمای بسیار پایین شناخته می‌شود و حدود ۱۰ درصد از مساحت همه قاره‌ها را تشکیل می‌دهد، در دوره‌های زمین‌شناسی پیشین و در نتیجه فعالیت مستمر صفحه‌های زمین شاهد تغییراتی بزرگ بوده است.

طبق کاوش‌هایی که انجام شده، قاره قطب جنوب ده‌ها میلیون سال قبل پوشیده از برف و یخ نبوده بلکه جنگل‌های سرسبز و پوشش‌های گیاهی گسترده بر روی آن بوده که منبع تغذیه حیواناتی اعم از دایناسورها تا پستانداران کوچک در آن زمان بوده است.

پژوهشگران طی کاوش‌های خود به دلایل بسیاری از وقوع آتش‌سوزی‌های بزرگ در دوره‌های مختلف و در بخش‌های گسترده‌ای از قطب جنوب دست یافتند اما دلایل بروز این آتش‌سوزی محل مناقشه میان دانشمندان بوده است.

به گفته پژوهشگران، فعالیت آتشفشانی شدید در قطب جنوب طی عصر کرتاسه موجب شکل‌گیری بخش بزرگی از طبقات صخره‌ای در این منطقه و نابودی جنگل‌ها شده است.

 

منبع: شفقنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close