اخبار بروجردلرستانویژه ها

مشکلات پروژه مسکن ملی در لرستان؛ تسهیلات بانکی، زمین و تسطیح آن

روزهای بروجرد- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: تامین زمین یکی از موانع بر سر راه مسکن ملی در استان است.

احمدرضا دالوند در جلسه شورای مسکن که در محل سالن آمفی‌تئاتر استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع جهش مسکن، این مهم در برنامه جدی مدیریت ارشد استان قرار دارد و البته موانعی در بحث جهش مسکن در استان وجود دارد چنانچه برطرف شوند کارهای خوبی رخ می‌دهد.

او یکی از موانع بر سر راه مسکن ملی را تأمین زمین برشمرد و بیان اینکه در برخی شهرستان‌ها اصلاً زمین دولتی وجود ندارد که بتوانیم به محدوده الحاق کنیم، افزود: در شهرستان‌های کوهدشت، الشتر، رومشکان و خرم‌آباد با مشکل زمین مواجه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: همچنین اراضی که در محدوده قرار دارند درجه یک و دو کشاورزی هستند که با ممنوعیت قانونی مواجه هستیم.

دالوند با اشاره به اینکه ۴۵ درصد متقاضیان واجد شرایط نهایی در دو شهر خرم‌آباد و دورود هستند که در صورت الحاق اراضی سراب‌یاس و هدف‌گاه واقع در خرم‌آباد در چارچوب توافق وزارت راه و شهرسازی و نزاجا و اراضی شهرک صنایع دفاع دورود موضوع تفاهم‌نامه دو وزارتخانه دفاع و راه شهرسازی، مشکل تأمین زمین این متقاضیان حل خواهد شد، اضافه کرد: تعیین تکلیف نهایی این موضوع خارج از حدود اختیارات استان و در سطح فرماندهی ارتش، سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت دفاع است که علیرغم پیگیری‌های مکرر مسئولین ارشد استان به دلیل عدم همکاری فرماندهان ارتش در استان و کشور همچنین جلساتی که استاندار و معاونت عمرانی در سطح ملی داشته‌اند اراضی مورد نظر در سراب‌یاس به مساحت ۲۸۷ هکتار، هدفگاه به مساحت ۱۳۰ هکتار و در صنایع دفاع به مساحت ۱۸۰ هکتار بلاتکلیف مانده است.

او گفت: الحاق ۲۰ هکتار از اراضی محله قاضی‌آباد خرم‌آباد به مدت پنج ماه در استان تعیین تکلیف و در نوبت رسیدگی و تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی است که تسریع در تعیین تکلیف موضوع توسط وزارت راه و شهرسازی مورد انتظار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهار کرد: البته پس از گذشت پنج شش ماه در صف انتظار، کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی تنها با سه هکتار آن موافقت کرده است.

دالوند افزود: همچنین با توجه به توپوگرافی خاص و کوهستانی بودن لرستان کار آماده‌سازی و تسطیح اراضی سایت‌های فعال استان شامل اراضی کوی آبشار خرم‌آباد، شهرک اندیشه بروجرد و الفت آباد نورآباد حدود یک سال بوده که در حال انجام بوده و تأمین هزینه‌های آماده‌سازی از عهده متقاضیان این شهرها خارج است. علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته هزینه‌های آماده‌سازی توسط سازمان ملی زمین و مسکن تأمین نشده است.

او با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که فعالیت‌های آماده‌سازی اراضی در فرایندهای فعالیت‌های استان‌ها لحاظ نشده و این موضوع به ارزیابی عملکرد استان در مقایسه با استان‌های کویری تأثیر منفی در رتبه‌بندی استان داشته است، گفت: همچنین تأمین منابع مالی پروژه نهضت ملی مسکن از دو محل آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی صورت می‌گیرد که در لرستان به‌جز بانک مسکن و در مقیاس بسیار ناچیز بانک ملت، هیچ‌یک از بانک‌ها مشارکتی در اعطای تسهیلات مسکن نداشته‌اند و این در حالی است که بارها با روسای بانک‌ها موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اضافه کرد: وجود معارضان محلی در سایت پشته حسین‌آباد خرم‌آباد که علیرغم تهیه طرح کلیه مراحل قانونی و حتی انتخاب پیمانکار آماده‌سازی شده است اما معارضین از انجام فعالیت آماده‌سازی ممانعت می‌کنند و این در حالی است که خرم‌آباد بیشترین تعداد متقاضی و کمترین اراضی ملی را دارد.

دالوند یادآور شد: در شهرستان‌های کوهدشت، چغابل و الشتر اراضی ملی وجود ندارد و این شهرها محصور و محدود به اراضی درجه یک و دو کشاورزی هستند که بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن استفاده از این اراضی در امر مسکن ممنوع است.

او گفت: در لرستان ۴۱۰۰ واحد مسکن مهر وجود دارد که ۱۶۰۰ واحد آن بلاتکلیف و مابقی تعیین‌تکلیف و تحویل مالکین شدند؛ همچنین در خرم‌آباد یک هزار قطعه زمین داریم که در یک پروسه سازمان زمین شهری به مردم واگذار کرده و بر اساس قانون چنانچه کاری روی آنها انجام نشده است باید باز پس گرفته شود.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close