اخبار بروجردلرستان

آغاز احیای تالاب‌های لرستان

روزهای بروجرد–  مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تالاب‌های استان پتانسیل ویژه‌ای هستند که پروژه احیای آن‌ها کلید خورده است.

علی سالاروند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان به لحاظ محیط زیست طبیعی و آنچه تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان است یک سری پدیده‌های استثنایی مانند دریاچه گهر دارد که سالانه بین ۱۰ تا ۳۰ هزار نفر گردشگر از این دریاچه که یک منطقه حفاظت شده است بازدید می‌کنند.

او ادامه داد: کمتر منطقه حفاظت شده‌ای در کشور داریم که این حجم زیاد گردشگر را در کشور می‌پذیرد لذا روی دریاچه گهر نگاه ویژه‌ای داشتیم و در قدم اول سعی کردیم تعدد جاده‌های دسترسی به دریاچه را مدیریت کرده و سعی کنیم این بکر و خاص بودن دریاچه گهر را حفظ کنیم.

سالاروند تصریح کرد: در رابطه با بحث گردشگری این مناطق با میراث فرهنگی تعامل ویژه کردیم و یک سری زون‌بندی در مناطق وجود دارد و زون‌های متمرکز و گسترده گردشگری داریم که آن‌ها را به میراث فرهنگی و معاونت اقتصادی استانداری لرستان معرفی کردیم که در جذب سرمایه‌گذاران در این زمینه در چارچوب قوانین مناطق حفاظت شده کار کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تأکید کرد: فقط خدمات خاصی که در چارچوب طرح مناطق حفاظت شده باشد می‌توان در این مناطق ارائه داد.

او افزود: امسال یک سری برنامه در رابطه با دریاچه گهر داشتیم مانند مدیریت ورود عشایر و محدودیت در ورود به منطقه تا پایان خرداد ماه داشتیم.

سالاروند بیان کرد: در بحث گردشگری موزه‌های تنوع زیستی می‌تواند کمک زیادی داشته باشد، با اداره‌کل میراث فرهنگی لرستان رایزنی کردیم که موزه تنوع زیستی در سربازخانه قلعه فلک‌الافلاک داشته باشیم که در حال انجام مراحل نهایی آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: یک سری فسیل‌های بین ۲.۵ تا ۷ میلیون سال در روستای دره‌دیمه دلفان در سال ۸۳ و ۸۴ کاوش شد و به صورت مقاله ISI درآمده بودند، حتی اسب‌های سه انگشتی داشتیم که سیر تکامل را به ما نشان می‌دهد حتی در خارج از کشور تحقیقات زیادی انجام شده منتهی در استان خودمان نبود که با پیگیری زیادی موفق شدیم ان‌ها را برگردانیم و در قلعه فلک‌الافلاک رونمایی شدند و در معرض نمایش هستند.

او افزود: همچنین سعی کردیم حیات وحشی که  یک زمانی در لرستان بودند و الان منقرض شدند را احیا کنیم ازجمله گوزن زرد که با همکاری مجموعه کشت و صنعت اولین و بزرگترین مرکز خصوصی که یک گونه حیات وحش را احیا کند در کشور داشته باشیم که پروژه موفقی بود و اولین گوساله نیز اردیبهشت ماه به دنیا آمد.

سالاروند اضافه کرد: لرستان و خوزستان یک زمانی خاستگاه گورزن زرد بودند که امروز در این مناطق دیده نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به این‌که تالاب‌های استان تقریباً رها شده و در حال زهکشی و تبدیل به اراضی کشاورزی بود افزود: این تالاب‌ها پتانسیل ویژه‌ای هستند که پروژه احیای آن‌ها کلید خورده است.

او ادامه داد: در این پروژه مردم را در کنار خودمان قرار دادیم، الان نمونه موفق ما روستای کپرجودکی یا لک‌لک های بروجرد است که مردم از ما جلوتر بوده و خودشان به ما فشار می‌آوردند که به آن‌ها کمک کنیم که حیات وحش آن‌ها بیشتر و در نهایت باعث رونق گردشگری این منطقه شود.

سالاروند بیان کرد: همچنین تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر را داریم که یک سری فرآیند را انجام دادیم، در تالاب‌های بیشه‌دالان و پلدختر اولین پاسگاه موزه‌های کشور را ایجاد کردیم.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close