لرستان

ضبط ۲۰۷ قبضه سلاح غیرمجاز در لرستان

روزهای بروجرد– مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ضبط ۲۰۷ قبضه سلاح غیرمجاز سال گذشته در استان خبر داد.

 علی سالاروند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته ۲۰۷ قبضه اسلحه غیر مجاز ضبط کردیم که بارها برای دریافت یک تفنگ تا حد شهادت پیش رفتند، در دوره چگنی یک نفر قاتل فراری بود که مأموران ما فکر کرده بودند که شکارچی است و او را دستگیر کردند.

وی با اشاره به تعارضات بین انسان و حیات وحش، بیان کرد: علت اینکه در برخی از مناطق شاهد هستیم که گراز، گرگ و دیگر گونه‌های حیوانی زیاد شده این بوده که زنجیره غذایی به هم ریخته که این عمل نیز در ارتباط با عملکرد جوامع محلی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: اگر بتوانیم در جوامع محلی تبیین کنیم که هر گونه حیوانی چه ارزشی دارد، اگر هر گونه‌ای چه صید و چه صیاد اگر تعدادشان به اندازه کافی نباشد به سمت روستاها می‌آیند و ممکن است گراز مزارع و پلنگ و گرد دام را از بین ببرند که عامل این مشکلات خود مردم هستند.

او تأکید کرد: اگر برای مردم تبیین شود که عامل این مشکلات در زنجیره غذایی خودشان هستند به همکار ما تبدیل می‌شوند.

سالاروند بیان کرد: سال‌های گذشته مواردی داشتیم که بر اثر تصادف با قطار، خودرو و … چند قلاده پلنگ از بین رفتند که خیلی برای ما سخت بود چون این گونه قلمرو دارد و اگر نباشد گونه‌های دیگر طغیان می‌کنندف به عنوان مثال در سلسله و چگنی و جاهایی که طغیان گراز داریم پلنگ از بین رفته یا به حاشیه رانده شده بنابراین سعی ما این است جاهایی که تعارض بیشتری دارند آموزش بیشتری بدهیم که جایگاه پلنگ برای آن‌ها تبیین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته از لحاظ مشاهده حیات وحش رکورد زدیم، اضافه کرد: دو خرس همراه با توله‌هایشان و پنج پلنگ رکورد کردیم که نشان دهنده این است که مقداری گونه‌ها احیا شدند و بیشتر به خاطر این است که هم حفاظت بیشتری داشتیم و جزء سه یگان برتر کشور در سال ۱۴۰۱ بودیم که بیشتر در بحث پیشگیری از شکار کار می‌کنیم.

سالاروند تصریح کرد: در بحث هوشمندسازی مناطق تقریباً شرق استان و تالاب‌ها نیز به این تکنولوژی مجهز شدند و فقط اشترانکوه و مناطق حفاظت شده غرب استان باقی مانده است که به شرایط جوی برف و باران برخوردیم که به مدت چند ماه مسیرها مسدود شدند و در اولین فرصت اجرایی می‌شوند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close