اخبار بروجردویژه ها

اینجا چوب‌ها زنده می‌شوند

زهره گودرزی– صبح یک روز تابستانی برای تفریح و سیاحت راهی یکی از راه‌های روستایی شهرستان شدم اینجا همه‌چیزش چشم‌نواز است.

از سمت جاده‌ی روستای زواریجان پس از طی پیچ‌وخم‌های زیاد جاده، راهی روستایی شدم که زیبایی خدادادی آن چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کرد. با وجود پشت سر گذاشتن مسافت پر پیچ‌وخم و گردنه سخت، خستگی راه با دیدن مسیر منظره‌ی زیبای سد کلان را از تنمان بیرون کرد، تابستان است ولی در گوشه‌ای از تپه‌ها که آفتاب زیاد به آن نمی‌خورد رگ‌های سفید برف این زیبایی را دوچندان کرده است.

از اینجا به بعد مسیر کلاً سرازیری است اما همان پیچ‌وخم‌ها را دارد؛ بعد از کهریز وارد روستای زیبا و باصفای “سنگ‌سفید” می‌شویم که در میان اهالی به نام “شبداق” معروف است.

خانه‌های این روستا در سینه یک تپه (بَراَفتاو) ساخته شده‌اند و به تدریج از شکل خشت و گلی و به هم چسبیده به‌ صورت خانه‌های بتونی و آجری و جدا از هم تبدیل شده‌اند.

مکان‌هایی چون حمام خزینه‌ای با طاق‌های ضربی خشتی با قدمت هزار ساله، حسینیه، مسجد، دره‌ی کمرسی، باغ‌های مران گردنه رهمرو، کشتزارهای گندم و جو از جمله چشم‌اندازهای این روستاست؛ با ورود به روستا، صدای چکش‌ها و تیغه‌های چوب‌بری توجه‌ هر فردی را جلب و کنجکاو می‌کند؛ با شنیدن این صداها، شم خبرنگار و کنجکاویم دو چندان شد برایم تعجب‌آور بود چون تصورم از این روستا مانند سایر روستاها، کشاورزی و یا حتی دامپروری بود اما این صدا و دیدن کارگاه مبل‌سازی چیز عجیبی بود عده‌ای جوان با دقت زیاد مشغول نقش زدن بر روی چوب بودند.

 

انگار چوب‌ها زنده شده‌اند و سخن می‌گویند و هر نقش آن کلی حرف داشت؛ چوب سخت چنان لطافتی پیدا کرده که سرانگشتانت را نوازش می‌کند. وقتی پرسیدم متوجه شدم اغلب جوانان این روستا مشغول به کار منبت‌کاری بر روی چوب هستند، چوب‌ها قبلاً شکل مبل به خود گرفته اما با منبت بر روی آن‌ها جانی دیگر گرفته‌اند.

در این روستا جوانان به‌خصوص جوانان تحصیل‌کرده کار در این کارگاه‌ها را به کار پشت میز اداری ترجیح داده و بر روی چوبِ سخت نقش می‌آفرینند و بهانه‌ای برای بیکاری ندارند.

 سنگ سفید در ۳۰ کیلومتری بروجرد واقع شده و ۱۴۰ خانوار جمعیت دارد که برخی از جوانان این روستا مشغول به کار منبت‌کاری بوده که این روزها حرف اول کار هنری را در روستا می‌زند و با سرپنجه‌های خود نقش و نگارهایی بسیار زیبا را بر روی چوب حک می‌کنند و سبب رونق اقتصادی اهالی روستا شده‌اند.

منبت‌کاری رونق خاصی به سنگ سفید بخشیده است

محمد حسینی یکی از کارفرمایان کارگاه در این روستا دراین‌باره به ایسنا، گفت: از کودکی با هنر مبل‌سازی آشنا شدم و کم‌کم با راه‌اندازی کارگاه، هنر منبت‌کاری را نیز به این حرفه اضافه کردم.

وی تصریح کرد: سال‌های زیادی است که مردم این روستا به‌خصوص جوانان به ابن حرفه و شغل روی آورده و امرار معاش می‌کنند.

این کارفرما خاطرنشان کرد: رونق این کار در این روستا به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس برای بیکار ماندن نمی‌تواند بهانه بیاورد و هر روز به علاقمندان این اضافه می‌شود.

حسینی اضافه کرد: بسیاری از کارگاه‌های روستا تهیه‌ی مبل و تزئینات مبل را انجام می‌دهند و سپس برای رنگ به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود.

وی بیان کرد: محصولات این کارگاه‌ها در شهرهای دیگر مانند ملایر با استقبال چشمگیری روبرو است و بیشتر این صنایع‌دستی به تهران نیز فرستاده می‌شود.

 

فعالیت ۲۵ واحد کارگاهی مبل‌سازی در روستا

بخشدار مرکزی بروجرد صالح ویسی در این‌باره به ایسنا، گفت: روستای سنگ سفید دارای ۱۴۰ خانوار و جمعیت ۴۵۰ نفر است که ۲۵ واحد کارگاهی در این روستا مشغول به فعالیت هستند.

او با بیان اینکه ۱۱۲ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند، افزود: این پیشه از سال ۱۳۷۵ توسط جوانان روستا در بروجرد شروع شده و از سال ۱۳۸۰ در روستا پیگیری شده است.

بخشدار مرکزی بروجرد خاطرنشان کرد: به علت رونق کسب کار مبل‌سازی افراد زیادی به روستا مهاجرت کرده‌اند.

ویسی اضافه کرد: نبود بازار فروش مبل در استان لرستان، کمبود چوب و کمبود برق از جمله مشکلات این کارگاه‌ها است.

کارگاه مبل و منبت به سنگ سفید جان می‌بخشند

مسلم مرادی معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: کارگاه‌های مبل و منبت در روستاها می‌توانند به اشتغال منطقه جان تازه‌ای ببخشند.

او تصریح کرد: ایجاد انگیزه در جوانان روستایی جویای کار با ایجاد واحدهای تولیدی کوچک، زمینه‌ساز تثبیت‌کننده جمعیت و مهاجرت معکوس به روستاها می‌شود.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: این ایجاد انگیزه مهم است و در این راستا تمامی ادارات و دستگاه‌های شهرستان آماده حمایت از هنرمندان و جوانان روستایی جهت کارآفرینی هستند.

مرادی اضافه کرد: با توجه به مستعد بودن روستای سنگ سفید و برخی روستاهای اطراف در مبحث مبل‌سازی و منبت‌کاری که قابل‌مقایسه با نمونه‌های مطرح کشوری هستند، در خصوص تسهیلات مورد نیاز توسعه کار و همچنین ایجاد تعاونی چندمنظوره برای منبت‌کارها تصمیماتی اتخاذ شده است.

پی‌نوشت: ظرفیتی عالی در روستای سنگ سفید بروجرد وجود دارد که اهالی روستا به کار منبت کاری مشغول هستند، در این کارگاه‌ها منبت‌کاران با هنرهای دست خود بخش‌هایی از مبل چوبی را آماده و نقش‌آفرینی می‌کنند و سپس برای مابقی کار به سایر استان‌ها می‌فرستند در این راستا تلاش فراوانی از سوی خبرنگار ایسنا برای برقراری ارتباط و توضیحات بیشتر درباره صنایع‌دستی این روستا با مسئولین میراث فرهنگی شهرستان بروجرد و استان لرستان صورت گرفت اما متأسفانه علی‌رغم تماس‌های مکرر هیچ‌کدام از مسئولین اداره کل میراث استان و شهرستان حاضر به پاسخگویی نشدند در حالیکه معرفی و فراهم کردن این‌گونه اقدامات در سطح روستا می‌توان نقش مؤثری در مهاجرت معکوس داشته باشد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close