اخبار بروجردویژه ها

مقابله با انشعابات غیر مجاز آب در گرو جرم انگاری/ ۷ روستای بخش شیروان از بی آبی رنج می برند

کلثوم دلیران- ۷ روستای بخش شیروان در فصل تابستان از کم آبی رنج می برند که مسبب آن وجود انشعابات غیر مجاز آب شرب توسط برخی کشاورزان منطقه به نفع آبیاری زمین های کشاورزی است و برای رفع این مشکل می بایست این رویه از سوی مراجع قضایی جرم محسوب شده و با آن برخورد شود.

حکایت بی آبی برخی از مناطق ایران در سال های اخیر قصه پر غصه و تکراری است که مردم مناطق بحران زده آن را ناخوانده مشق می کنند.

شیروان روستایی در ۱۰ کلیومتری بروجرد که سال گذشته به عنوان یکی از بخش های شهرستان معرفی شده با جمعیت ۲ هزارنفری وجود دارد. شیروان از جمله روستاهای بی اب یا کم آب مانند دیگر روستاهایی که با تانکرآبرسانی می شوند نیست و فقط در فصل تابستان با کمبود آب و در مقاطعی از روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان دچار قطعی آب می شود. البته این مشکل سال هاست گریبانگیر مردم روستا شده اما از حق نگذریم بقیه فصول سال اهالی از نعمت خدادای آب شرب بهره مند هستند.

مشکل کم آبی روستای شیروان در فصل تابستان از آنجا شروع می شود که این روستا حدود ۵۰ سال پیش دارای چاه عمیق آب بوده که در آن سال های دور آب شرب روستا را تامین می کرده است. از قضا این چاه حدود ۲۰ سال است از مدار خارج شده و آب شرب اهالی روستای شیروان و ۷ روستای دیگر از ایستگاه آب روستای پاپولک در بالادست تامین می شود. اما از اردیبهشت امسال چاه روستای پاپولک نیز دچار کم ابی می شود و اهالی روستا دیگر تمایلی به خروج آب از خط انتقال لوله به دیگر روستاهای پایین دست از جمله شیروان ندارند. در مسیر لوله عبور آب از پاپولک به سمت شیروان روستای گنجینه در وسط قرار دارد که طبق گزارشات محلی به دست آمده برخی از کشاورزان خط لوله را شکسته و آب شرب را برای آبیاری به سمت مزارع و زمین هایشان هدایت می کنند.

این رویه همه ساله در فصل تابستان از سوی تعدادی کشاورز خاطی انجام می شود و اهالی روستا آنان را شناسایی و به مراجع دیربط از جمله امور آب و فرمانداری اعلام کرده اند اما دریغ از مقابله با این گونه افراد.

جعفری نژاد دهیار روستای شیروان در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: حدود چند ماه متوالی است برای رفع مشکلات تامین آب شرب روستا و به مدار برگشتن چاه قدیمی شیروان با مسئولان، مدیران و اهالی روستاهایی که از کم آبی رنج میبرند، جلسات متعددی برگزار کرده ایم.

به گفته او، اقدامات لازم در این خصوص انجام شده، مکاتبات فراوانی صورت گرفته اما تا کنون این مشکل حل نشده است.

بهنیا رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان بروجرد در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: طبق گزارشات اهالی روستای گنجینه برخی از کشاورزان برای آبیاری مزارعشان لوله خط انتقال آب را شکسته و آن را به سمت زمین های کشاورزی هدایت می کنند.

به گفته او، انشعاب غیرمجاز از آب شرب توسط اهالی گزارش شده برای جستجو می رویم ولی مناطق آسیب دیده را نمی توانیم کشف کنیم برخی را هم شناسایی می کنیم اب را قطع می کنیم اما به محض ترک ماموران از محل مجدد آن را وصل می کنند. که به طور قطع ۱۰ نفر کشاورز خاطی میتوانند مشکلاتی ببار آورده و در منطقه برای ۳۰۰۰ هزار نفر جمعیت تنش آبی به وجود آورند.

بهنیا تاکید می کند: در این رابطه با فرمانداری جلساتی برگزار شده اما تا کنون دستورالعملی جهت رفع مشکل دریافت نکرده ایم.

به گفته او، برای رفع مشکل کم آبی روستای شیروان اگر امور آب منطقه ای مجوز و پروانه چاه قدیمی شیروان را که سال هاست از مدار خارج شده و معتقدند چاهی که پروانه ندارد غیر مجاز است، صادر کند و تحویل شرکت آب و فاضلاب دهد میتوانیم چاه را به طور کامل تجهیز کنیم تا مجدد به مدار برگردد.

او می گوید: البته این مهم زمانبر است در برنامه بلند مدت امکان پذیر است و ممکن است تا سال آینده طول بکشد ولی انجام شدنی است و با تجهیز چاه مشکل تامین آب شرب روستای شیروان حل می شود.

بهنیا معتقد است تا مادامی که آبدزدی و انشعاب غیر مجاز آب شرب به عنوان جرم تلقی نشود مشکلات چاه های آب حتی چاه های کشاورزی به همین منوال باقی خواهد ماند.

او با اشاره به دیگر برنامه هایی که می‌توان در بلند مدت برای رفع مشکل آب شرب روستای شیروان انجام داد، ادامه می دهد: در صورتی که اهالی شیروان توافق کنند و زمینی مناسب نزدیک شبکه که بلحاظ کیفی مشکلی نداشته باشد در اختیار شرکت آب و فاضلاب شهرستان بروجرد قرار دهند حاصریم با پیمانکار قرارداد بسته چاه را به طور کامل تجهیز کنیم.

ولی الله جمشیدی بخشدار شیروان نیز در این رابطه می گوید: مشکل تامین آب شرب روستای شیروان مربوط سال های اخیر بوده که این مهم فقط با حفر چاه جدید یا به مدار بازگرداندن چاه آب قدیمی روستا حل می شود.

او می افزاید: متاسفانه چندین روستا مانند روستای گوشه محسن بن علی نیز با کم آبی مواجه هستند که توانسته ایم با تانکر و آبرسانی به اهالی روستا تا حدودی کمبود آب را مرتفع کنیم.

اما در مورد رفع کم آبی روستای شیروان پس از برگزاری جلسات متعدد با متولیان امر دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفته است.

جمشیدی ادامه می دهد: در برنامه کوتاه مدت به اهالی روستای شیروان پیشنهاد دادیم چاه های کشاورزی خود را در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دهند و بابت هر ساعت آب هزینه ای دریافت کنند بدین معنا که آب چاه کشاورزی انها را خریداری می کنیم و پس از کلززنی و انجام تست و آزمایشات جهت سلامت و سم زدایی، مورد استفاده اهالی روستا قرار گیرد و اگر افرادی که چاه کشاورزی دارند با این برنامه توافق کنند مشکل آب شرب حل خواهد شد.

او یکی از برنامه های بلند مدت برای عبور از بحران کم آبی روستا شیروان را حفر چاه جدید و یا به مدار برگشتن چاه قدیمی شیروان می داند که حدود دو ماه طول میکشد و زمانبر است با این شرایط اهالی روستا از کم آبی در تنگنای بیشتری قرار می گیرند.

به گفته او، با پیشنهاد حفر چاه جدید برخی از اهالی روستا مساعدت کرده اند و زمین جهت حفر چاه اهدا شده که البته تصمیم بر جانمایی نزدیکترین محل است تا شرکت آب و فاضلاب بتواند با هزینه کمتر و خط انشعاب کوتاهتری لوله کشی آب را اجرا کند.

بخشدار شیروان می گوید: در کنار این تصمیمات با ورود اعضای شورای اسلامی شیروان و صحبت با تعدادی از اهالی روستا نزدیک تپه حسن آباد دو حلقه چاه کشاورزی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار داده شد ظرف چند روز آینده مراحل تست و آزمایشات از جهت عدم وجود گوگرد و نیترات انجام خواهد شد که البته ناگفته نماند این چاه ها فاقد پمپاژ هستند و برای پمپاژ آنها باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close