لرستانویژه ها

۶ هزار زوج نابارور در لرستان شناسایی شده است

روزهای بروجرد– معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶ هزار زوج نابارور در استان شناسایی شده است که سه هزار و ۵۰۰ مورد آنها نازایی اولیه و ۲ هزار و ۵۰۰ زوج نیز نازایی ثانویه دارند.

دکتر “مریم کوشکی” در گفت و گو با ایرنا ضمن بیان اینکه ۷۰ درصد عملیات اجرایی مرکز ناباروری بیمارستان عسلیان خرم آباد انجام شده است افزود: ۱۳۰ زوج نابارور جهت دریافت تسهیلات به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) معرفی شده اند که تاکنون ۱۰۰ پرونده در بانک مهر جهت دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی تشکیل شده است.

او بیان کرد: نرخ باروری کلی استان در سال گذشته ۱.۷۶ و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که ۱.۸ درصد بوده است کاهش داشته ولی نسبت به سال های قبل از شیب کاهشی کمتری برخوردار است.

کوشکی با بیان اینکه شاخص باروری استان نسبت به شاخصِ کشوری ۱.۶۶ درصد و از وضعیت بهتری برخوردار است افزود: این موضوع نشان دهنده تاثیر مثبت فعالیت های انجام گرفته در حوزه جوانی جمعیت است که انتظار می‌رود با فعالیت های بیشتر، آموزش، فرهنگ سازی و برطرف کردن موانع فرزندآوری شاهد شیب صعودی نرخ باروری در استان باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: نرخ رشد جمعیت استان در سال ۱۴۰۰ معادل ۷۴ صدم درصد بوده که این شاخص سال گذشته به دلیل کاهش مرگ و میر ها، به هشت دهم درصد ارتقا یافته است.

کوشکی اظهار داشت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۵ هزار و ۴۱۵ واقعه ولادت در استان ثبت شده است که این آمار طی سال گذشته به ۲۴ هزار و ۲۹۳ کاهش یافته اما با توجه به کاهش میزان فوتی ها، نرخ رشد جمعیت در استان روند افزایشی داشته است.

او اضافه کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ این تکلیف ،اجرای صحیح مبانی این قانون در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و با برگزاری نشست های منظم و مستمر و فراهم ساختن زیر ساخت مناسب، برنامه هایی انجام شده است.

او افزود: آموزش و تبلیغات در راستای فرهنگ سازی عمومی، افزایش آگاهی کارکنان در زمینه افزایش‌ جمعیت و فرزند آوری، برگزاری کلاس های متعدد حضوری و غیرحضوری، انتشار مطالب در فضای مجازی، چاپ و توزیع محتواهای آموزشی بصورت کتاب، جزوه و پوستر از جمله این اقدامات است.

کوشکی گفت: همچنین در مراکز جامع سلامت شهرستان ها نیز شناسایی زنان واجد شرایط فرزند آوری، انجام مشاوره باروری سالم و فرزند آوری، شناسایی زوجین نابارور، آموزش و ارجاع آنها به مراکز درمان ناباروری در دستورکار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: راه اندازی مرکز نفس(نجات فرزندان سقط) در استان، شناسایی بارداری‌های ناخواسته در مراکز و مشاوره جهت کاهش سقط، دریافت تسهیلات از ارگان‌های حمایتگر برای زوجین نابارور و خانواده های بی بضاعت دارای فرزند، ارتقای کیفیت مشاوره‌ ازدواج در راستای تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق از دیگر اقدامات این دانشگاه جهت افزایش نرخ رشد جمعیت استان می باشد.

کوشکی بیان کرد: یکی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی لرستان طی ۲ سال اخیر در راستای اهداف برنامه جوانی جمعیت، ارتقای کیفیت آموزش های حین ازدواج است به همین منظور اکنون ۱۰ مرکز مشاوره ازدواج در سطح استان فعال می باشد و نظارت و پایش مستمر جهت برخورداری زوجین از ۶ ساعت آموزش رایگان صورت می‌گیرد.

او افزود: از آبان ماه سال ۱۴۰۰ که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان با راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاهی در راستای اجرایی سازی مفاد این قانون اقدام نموده است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close