لرستان

رتبه اول لرستان در تولید ماهی بین استان‌های غیر ساحلی

روزهای بروجرد- رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به رتبه اول لرستان در تولید ماهی در بین استان‌های غیر ساحلی، بر لزوم ایجاد «روستا بازار» در هر شهرستان استان تاکید کرد.

به گزارش مهر، سید عماد شاهرخی اظهار داشت: هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب متمم سفر رئیس‌جمهور به لرستان به سازمان جهاد کشاورزی استان اختصاص پیدا کرد.

او عنوان کرد: در ابتدا ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای کشاورزی لرستان در نظر گرفته شده بود که با حمایت‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه استاندار لرستان و نماینده ولی‌فقیه در استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، هزار میلیارد تومان از بخش فروش اموال وزارت جهاد کشاورزی به لرستان اختصاص یافت.

رتبه اول لرستان در تولید ماهی بین استان‌های غیر ساحلی

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت و پتانسیل لرستان در حوزه شیلات گریزی زد و گفت: لرستان در رده اول شیلات در بین استان‌های غیر ساحلی در کشور قرار دارد.

شاهرخی، افزود: تلاش بر این است تا لرستان به قطب پرورش خاویار در کشور تبدیل شود.

او اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷۰ طرح نیمه‌تمام در بخش کشاورزی داریم که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

نیاز ۵۰۰ میلیاردی برای تکمیل طرح‌های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: به طور میانگین هر طرح به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به بهره‌برداری برسد، یعنی در مجموع به اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام و بهره‌برداری از این تعداد طرح کشاورزی نیاز است.

شاهرخی، گفت: کشاورزی یکی از بخش‌های با ظرفیت و پتانسیل است که می‌توان در راستای رونق تولید و اشتغال بهترین استفاده را از آن داشت.

او در ادامه سخنان خود به میزان خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شده است که شهرستان کوهدشت رکورددار بیشترین میزان خرید گندم در سطح استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: از ۱۲۳ هزار تن گندم تحویلی در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۰۰ هزار تن در امروز رسیده‌ایم، بنابراین باید به این سمت‌وسو حرکت کنیم که به سمت کشاورزی اقتصادمحور پیش برویم.

سیاست اصلی جهاد کشاورزی یکپارچه‌سازی اراضی است

شاهرخی، اظهار کرد: برای رعایت تناوب کشت، می‌توان از گیاهان دارویی، علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و… استفاده کرد و با تناوب کشت به سمت کاهش بیماری‌ها، افزایش تولید و بالابردن بهره‌وری حرکت کنیم تا کشاورزی معیشتی را به سمت کشاورزی اقتصادمحور و با اشتغال و درآمد پایدار پیش ببریم.

او گفت: جهاد کشاورزی متولی تولید است و با صدور مجوز در پهنه کشاورزی، تیرخلاص به بخش کشاورزی آن بخش و منطقه زده می‌شود و یکپارچه‌سازی صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: سیاست اصلی سازمان جهاد کشاورزی، یکپارچه‌سازی اراضی است و این موضوع به تمام مراکز و شهرستان‌ها ابلاغ شده است، تا پایان سال ۱۴۰۲ بایستی تمامی مراکز خدمات جهاد کشاورزی لرستان یک پهنه و سایت یکپارچه‌سازی داشته باشند.

ایجاد «روستا بازار» در هر شهرستان

شاهرخی، عنوان کرد: در راستای جهش تولید در دیمزارها کارهای بزرگی انجام شده است به‌گونه‌ای که افزایش ۱۳ درصدی میانگین کسب شده است.

او افزود: در طرح جذب ادوات کشاورزی، از ۷۵ دستگاه به ۲۵۵ دستگاه در سال جاری رسیده‌ایم؛ یعنی بیش از سه برابر افزایش جذب ادوات صورت‌گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: تقویت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی یکی دیگر از مسائل مهم و اساسی است و باید این حوزه موردتوجه و اهتمام قرار گیرد و بخش کشاورزی به بالاترین جایگاه خود برسد.

شاهرخی، تصریح کرد: بایستی از تشکل‌های کشوری در این راستا بهترین استفاده را ببریم؛ زیرا آنها اعتبارات و ظرفیت‌های خوبی دارند و باید به حوزه کشاورزی استان ورود کنند تا بتوانند زنجیره کشاورزی را تکمیل کنند.

او عنوان کرد: ایجاد روستا بازار در هر شهرستان باید در دستور کار قرار گیرد و از این ظرفیت برای عرضه محصولات باکیفیت به مردم استفاده شود.

مشکل تأمین سویا برای مرغداری‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به میزان جوجه‌ریزی اشاره کرد و گفت: ظرفیت خالی سالن‌های مرغداری لرستان برای سه میلیون قطعه جوجه‌ریزی بود؛ اما مرکز برای لرستان ۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت سالن‌ها یعنی تولید چهار میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی را صادر کرد.

شاهرخی، اضافه کرد: باوجوداینکه شرایط در لرستان برای تولید این میزان قطعه جوجه مهیا نبود؛ اما خوشبختانه تولیدکنندگان توانستند علاوه بر عملی‌کردن تعهدات استان مبنی بر تولید چهار میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه، ۱۰۰ هزار جوجه نیز بیشتر تولید کنند.

او  ادامه داد: لرستان در خصوص جوجه‌ریزی جزو استان‌های برتر است و این در حالی است که با مشکل تأمین سویا برای مرغداران مواجهه بودیم؛ اما این آمار ثابت کرد که تولیدکنندگان لرستانی با وجود محدودیت‌ها همواره پای تولید هستند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close