اخبار بروجرد

سبکی جدید در صنعت اشتغال کاذب زباله گردی

کلثوم دلیران– پیش تر از این هر وقت از کوچه و خیابان می گذشتم فردی زباله گرد را می دیدم عمیقا ناراحت می شدم و اگر کمکی از دستم بر می آمد در حد بضاعتم دریغ نمی کردم برایم فرقی نمی کرد پیر باشد یا جوان. البته روی زنان و کودکان حساسیت خاصی داشتم و هنوزم به قوت خودش باقیست.

ناگفته نماند طی این سالها تعداد زنان معتاد همانند مردان معتاد رو به افزایش بوده است و همان طور که مشاهده شده زنان زباله گرد هم به معضل اجتماعی زباله گردی اضافه شده اند که به واسطه وجود این قشر روبه رشد چون قارچ چهره شهر بیش از پیش مکدرتر شده است.

قصه زباله گردی و زباله گرد و جمع آوری زباله گردها در سطح شهر موضوعی تازه نیست و در این باب از سوی بزرگان و اولیای امر سخن ها رانده شد و رسانه ها گزارش های زیادی منتشر کرده اند.

تا دیروز فقر و تنگدستی و بیکاری و اعتیاد باعث می شد برخی از شهروندان به زباله گردی روی بیاورند و مایحتاج زندگیشان را از طریق جمع آوری زباله به دست آورند اما با گذشت زمان و تولید انبوه زباله در مناطق مختلف می بینیم جوانان هم به این نوع کسب معاش روی آورده اند و آن را به عنوان شغل دوم و منبعی برای کمک خرج
خانواده می دانند.

امروزه طبق اظهار نظر متولیان امر افرادی سودجو پشت پرده جمع آوری زباله ها هستند که با تشکیل شرکت های بزرگ افرادی را به عنوان زباله گرد استخدام کرده تا در قبال دستمزدی اندک برایشان کار کنند. این افراد خاص روزانه با جمع کردن ضایعات و زباله ها درآمد خوبی به جیب می زنند به گونه ای که طبق ادبیات مرسوم بکاربرده شده در رسانه ها در این حوزه مافیای زباله بوجود آمده است.

امروزه روی آوردن کودکان کار و جوانان به جمع آوری زباله و ضایعات به گونه ای سبک درآمدزایی و ایجاد اشتغال نمود پیدا کرده و اغلب در مشاهدات عینی می بینیم بیشتر انها از این نوع کسب درآمد راضی هستند.

م.د یکی از کارگران خدمات شهری در گفت و گویی با خبرنگار روزهای بروجرد می گوید: حقوق ماهیانه کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد و به شخصا گاهی اوقات هنگام انجام وظیفه و نظافت کوچه و خیابانها زباله های خشک و ضایعات را که در سطل زباله ریخته شده از دیگر زباله ها جدا می کنم و می فروشم.

به گفته وی، روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار از جمع آوری و فروش زباله درآمد کسب می کند.

پیمان.س کودک کار نیز در این رابطه می افزاید: درآمدی که از جمع آوری زباله در سطح شهر به دست می آوریم بیشتر از دستفروشی در خیابان ها است.

به گفته وی، با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس، زمان کمتری برای جمع آوری زباله دارم و به طور قطع درآمد کمتری هم خواهم داشت.

شغل کاذب زباله گردی این روزها به مذاق فعالان این عرصه خوش آمده و مدیران و مسئولان مربوطه هر چه قدر هم این موضوع را مدیریت کنند باز تعدادی هستند که زباله گردی را نه از سر اجبار که از روی میل باطنی به نوعی سبک و سیاق شغلی و درآمدزایی برای گذران زندگی انتخاب کرده اند.

البته متولیان امر مانند شهرداری ها در خصوص مدیریت این مساله باید تمامی راهکارهای لازم و ضروری را بکار ببرند تا مشکلات موجود در حوزه انباشت، جمع آوری، بازیافت و معدوم سازی زباله ها به حداقل ممکن برسد و دست مافیای زباله از این سفره طلای کثیف پاک شود.

بارها مشاهده شده که شرکت هایی بنام بازیافت زباله و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با شهرداری بروجرد قرارداد بسته اند اما وسط کار نصف و نیمه طرح را رها کرده اند.

تمرکز و جدیت در اجرای طرح های تفکیک زباله خشک و تر از مبدا، نهادینه کردن فرهنگ جداسازی زباله ها و ضایعات از یکدیگر، قراردادن آنها در پلاستیک های مخصوص، تعیین ساعاتی خاص و منظم ویژه جمع آوری زباله ها توسط عوامل مربوطه می تواند در کاهش تمایل افراد به جمع آوری زباله و اشاعه شغل کاذب زباله گردی کمک کند.

بهر روی انتظار می رود مسئولان به ویژه شهرداری ها نسبت به رفع معضل اجتماعی زباله گردی اهتمام لازم را داشته باشند و طرح های ضروری جهت جمع آوری درست زباله ها را در اولویت کار قرار دهند.

 

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close