اخبار بروجردلرستان

آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب های لرستان

روزهای بروجرد– مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: مهاجرت گونه های متفاوتی از پرندگان به منابع آبی این استان شروع شده است.

“علی سالاروند” در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در روزهای گذشته مهاجرت پرندگان به تالاب ها و منابع آبی استان شروع شده است، افزود: آغاز مهاجرت این پرندگان با شروع فصل سرد همراه است که بر این اساس نیز سرشماری ها در پاییز و زمستان انجام می شود.

او با بیان اینکه ۲۰ سایت آبگیر و تالاب در این استان وجود دارد، اظهار داشت: لرستان یکی از کریدورهای اصلی مهاجرت پرندگان در سطح کشور بشمار می رود که هر ساله شاهد حضور انواع متفاوتی از این پرندگان هستیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان ادامه داد: تالاب های ۱۱ گانه پلدختر، تنور در دورود، بشه دالان بروجرد، خروسان ازنا، مروک دورود و دیگر سدها از زیستگاه های اصلی به شمار می روند و این در حالی است که لرستان از رودخانه های غنی مانند کشکان به عنوان زیستگاهی بزرگ برای مهاجرت پرندگان برخوردار است.

سالاروند تاکید کرد: با بررسی های انجام شده هرساله جمعیت قابل توجهی از انواع حواصیل ، بالکانیان ، لک لک، فلامینگو و اردک ها در این زیستگاه ها مشاهده می شود.

او با بیان اینکه لرستان در مسیر مهاجرت های داخلی و خارجی پرندگان قرار دارد، یادآور شد: تالاب های این استان اغلب مسیر زمستان گذرانی پرندگان مهاجر هستند، اما در برخی فصول نیز پرندگان بومی کشور تالاب های لرستان را مقصد مهاجرت خود قرار می دهند.

مدیرکل محیط زیست لرستان با اشاره به روز جهانی پرندگان مهاجر که مصادف با ۲۲ مهر ماه است، اضافه کرد: امسال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر آب و اهمیت آن برای پرندگان مهاجر عنوان شده است.

 

پیش بینی حضور بیش از ۲۰ هزار پرنده مهاجر در لرستان

سالاروند گفت: هرساله همزمان با سراسر کشور، سرشماری پرندگان مهاجر در فصل سرد سال در سطح این استان نیز انجام می گیرد که طی سرشماری و مطالعات انجام شده طی سال های گذشته، به طور معمول حدود ۷۰ تا ۸۰ گونه پرنده مهاجر با جمعیتی حدود ۲۰ هزار قطعه در سطح تالاب های لرستان مشاهده می شود.

او با بیان اینکه تنوع ارتفاعی تالاب های لرستان ظرفیت بسیار خوبی برای تنوع زیستی و حضور متنوع پرندگان مهاجر در استان شده است، عنوان کرد: سال گذشته ۲۰ هزار پرنده در سطح تالاب ها و کنار رودخانه های لرستان مشاهده شد.

مدیرکل محیط زیست لرستان افزود: این استان به دلیل دارا بودن آب و هوای چهار فصل محل مناسبی برای هدف پرندگان مهاجر است و با آغاز فصل سرد نیز، مکان مطلوبی برای زمستان گذرانی پرندگان محسوب می شود.

۲۵۰ گونه پرنده در لرستان وجود دارد که ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور را شامل می شود.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close