اخبار جهانبهداشت و خانواده

۷ موقعیت که بهتر است سکوت کنید

روزهای بروجرد– سکوت به ما فضایی برای نفس کشیدن، تأمل و هماهنگی بهتر با خرد درونی خود می دهد. سکوت کردن را در این ۷ موقعیت تمرین کنید اگر آرامش بیشتری می خواهید.

سلامت نیوز: آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید که چیزی گفته اید و بلافاصله آرزو می کنید کاش می توانستید آن را پس بگیریدو جوابی ندهید؟ مثل این است که کلمات از بین رفته اند و شما با این احساس غرق شدن باقی می‌مانید، زیرا می‌دانید که اوضاع را بدتر کرده‌اید. گاهی اوقات سکوت قوی ترین جمله ای است که می توانید بیان کنید. اگر این زمان ها را تشخیص دهید، می‌توانید موقعیت‌های ناخوشایند، پرتنش یا حساس را به خوبی پشت سر بگذارید.

این ۷ موقعیت را به خاطر بسپارید که بهتر است سکوت کنید تا بعدا پشیمان نشوید.

۱) وقتی عصبانی هستید

در این لحظه صورتت سرخ می شود، قلبت می تپد و تنها کاری که می خواهی انجام دهی این است که اجازه دهی آن کلمات آتشین حمله ور شوند.در این لحظه احساس می کنید که تنها راه رهایی از این همه ناامیدی و تنش این است که دقیقاً آنچه را که در ذهن خود دارید، بدون درنگی بگویید. اما سخن گفتن با عصبانیت مانند روشن کردن کبریت در نزدیکی گاز است. مطمئنا، ممکن است آن احساس اولیه آزادی را داشته باشید، اما عواقب آن چیست؟ کلماتی که با عصبانیت به زبان می‌آیند می‌توانند همه چیز را بسوزانند و زخم‌هایی بر جای بگذارند که زمان ممکن است آنها را التیام نبخشد.

وقتی عصبانی هستید، مغز منطقی شما نمی تواند منطقی فکر کند و بیشتر احتمال دارد چیزی بگویید که پشیمان شوید، حرفی که قابل جبران نیست. به همین دلیل است که افراد باهوش از این ترفند ساده استفاده می‌کنند: تا ده می‌شمارند، نفس عمیقی می‌کشند یا حتی برای به آرامش رسیدن از موقعیت دور می‌شوند.

سکوت در این زمان، ضعف نیست، بلکه قدرت است. این نشانه آن است که شما کنترل دارید، حتی زمانی که احساسات شما تمام تلاش خود را می کنند تا فرمان را به دست بگیرند.

دفعه بعد که متوجه شدید دمای بدنتان در حال افزایش است، سعی کنید به جای زخم زبان زدن و به زبان آوردن کلمات ناخوشایند، زبان خود را گاز بگیرید. به احتمال زیاد، از این کار سپاسگزار خواهید شد و همینطور افراد اطراف شما نیز آرام باقی میمانند.

۲) وقتی داستان کامل را نمی دانید

آیا تا به حال یک داستان تکان دهنده در مورد کسی شنیده اید و میل به واکنش فوری داشته باشید؟ می دانم، وسوسه انگیز است اما قبل از اینکه نظرات خود را مطرح کنید یا با آن شخص روبرو شوید، یک نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید: آیا من واقعاً داستان کامل را می دانم؟ عجله در قضاوت بر اساس اطلاعات ناقص نه تنها روابط شما را در معرض خطر قرار می دهد، بلکه شما را قضاوتگر و ساده لوح می کند.

این مانند مونتاژ یک پازل است که نیمی از قطعات از دست رفته است و بعید است که کل تصویر را به دقت ببینید. انتخاب عاقلانه چیست؟ سکوت کنید و قضاوت را فعلا کنار بگذارید.

سکوت به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری کنید و نشان می‌دهد که مایلید شک و تردید را کنار بگذارید و بتوانید منطقی تر فکر کنید و تصمیم بگیرید.

۳) در لحظات غم و اندوه

آیا تا به حال در اتاقی با کسی بوده‌اید که عمیقاً غمگین است و تحت فشار قرار گرفته اید که چیزی بگویید تا احساس بهتری در او ایجاد کند؟ در چنین لحظاتی، سکوت ممکن است سنگین و تقریبا غیرقابل تحمل باشد.

حقیقت این است که هیچ کلمه ای نمی تواند به طور کامل عمق غم و اندوه یک نفر را به تصویر بکشد یا به طور جادویی درد او را التیام بخشد و در حالی که ممکن است نیت ما خوب باشد، کلمات ما گاهی اوقات ممکن است نابجا باشند و باعث می شوند طرف مقابل احساس انزوا یا سوء تفاهم و غم بیشتری کند.

به همین دلیل است که در مواقع غم و اندوه، هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تنها در آنها حضور داشته باشید و شاید یک آغوش آرامش بخش هم بهتر از سخن گفتن باشد.

یک دست روی شانه، یک در آغوش گرفتن محکم، یا حتی ساکت نشستن در کنار کسی، می‌تواند بیش از هر «کلمه ای» معنا داشته باشد.

۴) وقتی کسی حرف بدی می زند

تصور کنید یک نفر فقط یک کامنت زننده و یا یک حرف تلخ زده باشد. احساس می‌کنید گرمای گونه‌هایتان بالا می‌رود و احساس عصبانیت و خشم می کنید.

با این حال، در آن لحظه حیاتی، مکث برای گفتن چیزی می تواند قدرتمندترین انتخابی باشد که می کنید.چرا؟ خوب، کلمات کینه توزانه اغلب تله ای هستند که توجه شما را جلب کرده و آرامش شما را به هم می زند.

این کار فقط وضعیت را تشدید می کند و احتمالاً منجر به سخنان پشیمان کننده از هر دو طرف می شود. وقتی سکوت را انتخاب می‌کنید، در حال تلاش برای یک موقعیت بهتر هستید.

عمیق نفس بکشید، تا سه بشمارید و اجازه دهید میل به پاسخگویی از بین برود. وقار شما گویای همه چیز است و محرک را از تماشای احساسی که انتظارش را داشتند محروم می کند.

بنابراین، دفعه بعد که یک کلمه تند شنیدید، به یاد داشته باشید که پاسخ شما – یا فقدان آن – می تواند نشان دهنده قدرت درونی شما باشد، و پیامی واضح را ارسال می کند که شما فراتر از مسائل پیش پا افتاده هستید.

۵) وقتی کسی شروع به شایعه پراکنی می کند

از یک گپ معمولی با دوستان یا همکاران لذت می برید که ناگهان مکالمه تبدیل به یک شایعه پراکنی می شود. شایعات می توانند مانند غذای ناسالم برای روح، وسوسه انگیز و در عین حال ناسالم باشند.

اما این فرصت طلایی است که یک قدم به عقب بردارید و بگذارید سکوت جادوی خود را انجام دهد. لحظه‌ای که در شایعه پراکنی شرکت می‌کنید، یکپارچگی خود را به خطر می‌اندازید و حتی روابطی را که می‌تواند برای شما اهمیت زیادی داشته باشد، به خطر می‌اندازید.

شایعات می تواند نه تنها به شخص مورد نظر بلکه به همه افرادی که در انتشار آن دست دارند آسیب برساند.

با انتخاب سکوت، شما عملاً دخالت خود را در شایعه پراکنی خاموش می کنید. شما می گویید، “این از آن نوع مکالمه ای نیست که من می خواهم بخشی از آن باشم.”

شما خود را به عنوان فردی با صداقت معرفی خواهید کرد که در مورد افراد پشت سر صحبت نمی کند، حداقل نه به صورت منفی.

سکوت شما ممکن است به عنوان یک نشانه ظریف برای دیگران عمل کند که شاید، آنها باید دو باره در مورد کلماتی که به اشتراک می گذارند فکر کنند.

۶) در لحظات هیبت یا زیبایی

سکوت نیز نقش مهمی در لحظات زیبا و نفس گیر دارد. مطمئناً چند لحظه را تجربه کرده اید که احساس می کنید زمان متوقف شده است. شاید غروبی بود که آسمان را با رنگ هایی که هرگز نمی دانستی وجود دارند نقاشی کرده یا شاید ملودی پیچیده یا ترانه ای را شنیده اید که با روحتان طنین انداز شده است. در مواردی مانند این، کلمات اغلب ناکافی به نظر می رسند، اینطور نیست؟

سکوت، در این لحظات، خالص ترین شکل قدردانی شماست. این به شما امکان می دهد کاملاً در آن لحظه حضور داشته باشید و در هیبت یا زیبایی غوطه ور شوید بدون اینکه حواستان پرت شود و سعی کنید آن را در قالب کلمات در بر بگیرید. این لحظات نیاز به تفسیر شما ندارد. فقط توجه کامل شما را می خواهد.

با انتخاب سکوت، احساس واقع این لحظات را بدون نیاز به تحلیل یا توصیف به خود هدیه می دهید.

شما به خود اجازه می‌دهید عمیقاً با لحظه ارتباط برقرار کنید، و جوهر آن را در یک عکس فوری ذهنی ثبت کنید که می‌توانید برای همیشه به آن احترام بگذارید.

۷) در حین مشاجره

آیا تا به حال خود را گرفتار بحثی کرده اید که از کنترل خارج می شود؟ وشما آن‌قدر در گرما و حس خشم این مشاجره درگیر شده اید که حتی نمی‌توانید به یاد بیاورید که همه چیز چگونه شروع شد؟

با انتخاب نگه داشتن زبان، حتی برای مدت کوتاه، یک راه دفاعی ایجاد می کنید. این به شما این فرصت را می دهد که واقعاً آنچه را که گفته می شود بشنوید و پیامدهای آن را در نظر بگیرید.

مهمتر از آن، فرصتی را به فرد مقابل می‌دهسد تا حرف‌های خود را احساس کنید و به طور بالقوه فرصتی برای بررسی افکار خود داشته باشد.

وقتی این کار را انجام می‌دهید، به خود اجازه می‌دهید دوباره موقعیت را ارزیابی کنید و در حالت ایده‌آل، گفتگو را به سمتی سازنده‌تر و همدلانه‌تر هدایت کنید.

استفاده از قدرت سکوت

یادگیری استفاده از قدرت سکوت فقط کمتر گفتن نیست؛ این در مورد گوش دادن عمیق تر، درک کامل تر و واکنش عاقلانه تر است.

سکوت به ما فضایی برای نفس کشیدن، تأمل و هماهنگی بهتر با خرد درونی خود می دهد.

پس ادامه دهید، سکوت را در این ۷ موقعیت امتحان کنید. ممکن است به خوبی یکی از شیواترین انتخاب هایی باشد که تاکنون انجام داده اید.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close