لرستان

ثبت ملی ۶۰ اثر تاریخی لرستان

روزهای بروجرد– مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به ثبت ملی ۶۰ اثر تاریخی و فرهنگی این استان، از پرداخت ۱۳۰ میلیارد تسهیلات به طرح‌های گردشگری طی دولت سیزدهم خبر داد.

مهر: عطا حسن‌پور با اشاره به اقدامات شاخص اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در دولت سیزدهم، اظهار داشت: اختصاص سهمیه سال ۲۰۲۴ ثبت جهانی به «دره خرم‌آباد» و قلعه «فلک‌الافلاک، پیگیری ویژه رئیس‌جمهور درباره آزادسازی قلعه «فلک‌الافلاک»، تملک ۱۲ باب مغازه به‌منظور آزادسازی بخش شمالی عرصه قلعه «فلک‌الافلاک» و تدوین پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه «فلک‌الافلاک» از جمله این اقدامات بوده است.

او در ادامه با اشاره به کسب رتبه اول ارزیابی عملکرد وزارتخانه در ارزیابی شاخص‌های عمومی، عنوان کرد: انجام بیش از ۱۰۰ فصل مرمت آثار تاریخی استان لرستان از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به ثبت بیش از ۶۰ اثر فرهنگی تاریخی استان در فهرست آثار ملی، تصریح کرد: ساماندهی آثار تاریخی شاخص درون‌شهری از جمله نورپردازی «مناره آجری» و نصب سایبان «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد، کاوش شهر تاریخی «شاپورخواست»، خرید و نصب دیزل‌ژنراتور برق اضطراری قلعه «فلک‌الافلاک»، پروانه بهره‌برداری صادره ۲۲ مورد برای تأسیسات گردشگری و سه دفتر خدمات مسافرتی، صدور ۱۷ موافقت ایجاد و ۷۰ موافقت اصولی برای تأسیسات گردشگری، ایجاد زیرساخت در ۲۰ جاذبه گردشگری استان از دیگر اقدامات انجام شده است.

حسن‌پور از ایجاد هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در حوزه گردشگری استان خبر داد و گفت: پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای گردشگری در حال ساخت نیز صورت‌گرفته است.

او با اشاره به تجهیز بیش از ۱۰۰ سرویس بهداشتی بین‌راهی استان، بیان داشت: برگزاری جشنواره انار، «قیقاج»، گردشگری کشاورزی و رالی خانوادگی، افتتاح خانه‌های چوب، «ورشوسازی» و نساجی سنتی، برگزاری دوره‌های آموزش صنایع‌دستی برای بیش از ۹۰۰ هنرجو، تهیه پرونده ثبت شهرهای ملی «چوقا» در الیگودرز و مبل و منبت در روستای «سنگ سفید» بروجرد از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این دولت بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان همچنین از صدور بیش از هزار و ۹۲ مجوز صنایع‌دستی در استان خبر داد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close