لرستان

زوال بلوط از موضوعات نگران کننده در لرستان است

روزهای بروجرد– معاون سلامت پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه زوال بلوط از موضوعات نگران کننده در لرستان است، گفت: باید برای جلوگیری از زوال جنگل‌های بلوط با هم‌افزایی با استان‌های زاگرس‌نشین و استفاده از همه ظرفیت‌ها، این مساله به مساله ملی تبدیل شود.

علی‌محمد لطیفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهاجمین زیستی یکی از دغدغه‌های ما در چندین استان جنوب و جنوب شرق کشور است که متاسفانه براساس غفلت‌هایی که صورت گرفته و به رغم هشدارهایی که سازمان پدافند طی سال‌های گذشته در بحث مرزبانی داده اما عدم تدوین نظام مرزبانی به خاطر سوءمدیریت‌ها در گذشته سبب شده در یک جاهایی مرزبانی زیستی‌مان مشکل پیدا کند و سبب ورود مهاجمین زیستی به کشور شده است.

او اضافه کرد: برخی از این مهاجمین زیستی حشرات هستند که می‌توانند به صورت عامدانه برای اهداف خاصی طراحی شوند و محصولات برجسته‌ای در حوزه گندم، محصولات گلخانه‌ای و مرکبات را آسیب بزنند و خسارت بسیار زیادی وارد کنند که پیامد و تبعات آن این است که صادرات را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون سلامت پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: “سوسک سرخرمای حنایی” که در حال حاضر آفت نخلیات کشور است به داخل درخت نخل رسوخ کرده و آن را از داخل از بین می‌برد که متاسفانه بخشی از کشور را گرفتار کرده است.

او اظهار کرد: یکی از اهداف مهاجمین زیستی می‌تواند امنیت غذایی باشد که در حوزه سلامت و به صورت مشخص پشه “آئدس” است که مهاجمی زیستی بوده و از جنوب کشور وارد شده و ناقل سه نوع بیماری است.

لطیفی افزود: “زیکا ویروس” یکی از این بیماری‌هاست؛ در مجموع تمام ظرفیت کشور متمرکز شده که با ایجاد یک قرارگاه عملیاتی به مقابله با این مهاجمین زیستی بپردازد و به موقع با آنها برخورد کند تا خسارت آن را به حداقل برساند.

معاون سلامت پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: یکی از تکالیف کارگروه‌های تخصصی لرستان در حوزه سلامت کشاورزی و امنیت غذایی رصد و پایش این مهاجمین است تا مشخص شود که آیا مهاجمین زیستی داریم؟ یا ممکن است داشته باشیم و از قبل آمادگی لازم وجود داشته باشد تا این خسارت به حداقل برسد.

او در ادامه بیان کرد: نیازمند مهندسی اقلیم هستیم تا بدانیم چه برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای آن چگونه مقابله کنیم.

لطیفی اضافه کرد: از موضوعات نگران کننده در لرستان زوال بلوط است که بزرگترین ضربه‌ای که زوال به جنگل‌های بلوط وارد می‌کند در حوزه امنیت غذایی و تنوع زیست محیطی خواهد بود.

معاون سلامت پدافند غیرعامل کشور با اشاره به رزمایش‌های انجام شده در لرستان در حوزه‌های سایبری، گاز، سلامت، امنیت غذایی، تنوع زیستی، گفت: در زمینه زوال بلوط در جنگل‌های زاگرس باید اهتمام بیشتری صورت بگیرد چراکه آسیب‌پذیری به این جنگل‌ها، علاوه بر تهدید تنوع زیستی، امنیت غذایی را به مخاطره می‌اندازد.

لطیفی گفت: باید برای جلوگیری از زوال جنگل‌های بلوط با هم‌افزایی با استان‌های زاگرس‌نشین و استفاده از همه ظرفیت‌ها، این مساله به مساله ملی تبدیل شود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close