اخبار بروجرد

گامی بلند برای حل مشکلات موزه‌ طبیعت زاگرس

روزهای بروجرد– روستایی در کیلومترِ پنج محور بروجرد – ملایر، در منطقه‌ای ییلاقی و بسیار خوش آب‌وهوا واقع شده و از مناطق تفریحی- طبیعیِ شهرستان به شمار می‌رود.

ایسنا: این روستا در صد سال گذشته به علل گوناگون، دستخوش تغییراتی شده که عمده‌ این تغییرات ناشی از ضرورت‌هایی همچون مجاورت با جاده‌ اصلی، قرار گرفتن در منطقه‌ای ورای بستر رودخانه‌ جاری در مرکز روستا و طبیعتاً دوری از مخاطرات سیلاب‌های ویرانگر آن، دوری از بافت‌های فرسوده و قدیمی و در نهایت ساخت بناهای نو و با استحکام در بخش‌های هموار و مسطح بوده است.

نام این روستا «کرکیخان» است که در گویش بروجردی “kariyuo” بوده و در مجاورت محور اصلی بروجرد به غرب و شمال غربی کشور قرار دارد که از این حیث دارای موقعیتی ویژه و برتر، نسبت به سایر روستاهای بروجرد است.
سنگ‌نگاره‌های کرکیخان موزه‌ای سر باز در دل طبیعت زاگرس از نخستین علائم ارتباطی انسان پیش از تاریخ تا دوران پیدایش خط هستند. مردم این روستای زیبا با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که در این راستا مسئولین شهرستان بر آن شدند که این مشکلات را شناسایی و رفع کنند.

روستای کرکیخان نیازمند یک زیرگذر

در این باره بابک گودرزی دهیار روستای کرکیخان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بنیاد مسکن ۷ هزار متر آسفالت در سطح روستا انجام داده اما ۱۰ هزار متر آسفالت برای کوچه‌ها و خیابان‌های روستای کرکیخان مورد نیاز است که بنیاد مسکن باید مساعدت کند.

او تصریح کرد: ۲ سال است منتظر ابلاغ نقشه طرح‌ هادی توسط بنیاد مسکن هستیم که در این راستا باید اقدامات لازم انجام شود.

دهیار روستای کرکیخان خاطرنشان کرد: در حوزه برق نیاز به روشنایی در کوچه‌ها داریم که اداره برق باید اقدام به نصب تیر برق کند.

گودرزی اضافه کرد: یک ترانس برق برای این روستا نصب شده ولی هنوز وارد مدار نشده و افت ولتاژ برق مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

او بیان کرد: مدتی پیش خسارت‌های برق به لوازم‌خانگی وارد کرد که علی‌رغم پیگیری‌ها تاکنون این خسارت پرداخت نشده که می‌طلبد مدیریت توزیع برق در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

دهیار روستای کرکیخان ادامه داد: سال ۹۰ چهارخطه بروجرد به اشترینان احداث و قرار شد پل روگذر در این روستا احداث شود اما تاکنون این مهم محقق نشده و دامداران برای جابجایی دام‌های خود در قسمتی دیگر و عبور از این جاده، مشکل دارند.

گودرزی اظهار کرد: این جاده محل تردد ۱۲ روستای دیگر بوده و راه دسترسی اهالی ۱۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی است که نیاز به احداث زیرگذر دارد.

او تصریح کرد: در حوزه آب و فاضلاب نیز در تأمین آب شرب مشکلاتی وجود دارد که در این راستا نیاز به خط انتقال  از روستای «ونایی» است که باید سریعاً انجام شود.

دهیار روستای کرکیخان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این روستا دارای ۲ هزار نفر جمعیت بوده از نبود امکانات و تجهیزات ورزشی رنج می‌برد.

گودرزی اضافه کرد: روستای کرکیخان دارای یک زمین خاکی است که انتظار احداث یک زمین چمن مصنوعی فوتسال در روستا را داریم.

 بیان کرد: در حوزه کشاورزی نیز نیاز به احداث کانال‌های آبرسانی کشاورزی داریم.

ترانس برق روستا وارد مدار می‌شود

خسروی رئیس امور برق ۲ بروجرد نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نصب تیر برق و تأمین روشنایی در کوچه‌های روستای کرکیخان به‌زودی انجام می‌شود.

او تصریح کرد: ترانس مدنظر نیز در این روستا در همین روزها وارد مدار می‌شود تا مشکل برطرف شود، همچنین در راستای پرداخت خسارت‌ها نیز پیگیری لازم در دستور کار قرار دارد و از طریق شرکت توزیع برای پرداخت اقدام می‌شود.

انجام ۷ هزار مترمربع آسفالت در کرکیخان

همچنین نادر یاراحمدی رئیس بنیاد مسکن بروجرد در گفت و گو با ایسنا، گفت: از سال ۸۴ تاکنون یک سال در میان، این روستا به دلیل وسعتی که دارد اعتباراتی برای آسفالت، کانال‌کشی و جداول انجام شده است.

او تصریح کرد: بروجرد از ۱۴۳ روستای بالای ۲۰ خانوار، ۲۵ روستا وجود دارد که نیازمند آسفالت هستند و طرح هادی در این روستاها انجام نشده است.

رئیس بنیاد مشکن بروجرد اضافه کرد: سعی داریم تا بتوانیم اقداماتی هم در این روستاها انجام دهیم و از اعتبارات بعدی برای این روستاها استفاده کنیم.

یاراحمدی بیان کرد: امسال در ۵۰ روستای شهرستان بروجرد طرح آسفالت معابر و خیابان‌ها اجرا شده و در ۱۰ روستا نیز سنگ‌فرش انجام شده است، افزود: در این راستا هفت هزار متر آسفالت در روستای کرکیخان انجام شده است.

او با بیان اینکه اجرای طرح هادی در روستای کرکیخان نیز سال آینده اجرا می‌شود، افزود: به متقاضیان وام مسکن روستایی نیز ۲۰۰ میلیون تومان داده می‌شود که این وام در آینده نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان خواهد شد.

حل مشکل آب شرب کرکیخان

امین بهنیا رئیس اداره آب و فاضلاب بروجرد نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: تیرماه امسال در این روستا مشکل آب وجود داشت و ۳۰ روستا امسال با تانکر آبرسانی شدند ولی یک تانکر برای روستای کرکیخان در نظر گرفته شد.

او اظهار کرد: ۴۰۰ متر خط انتقال آب شرب با لوله فلزی با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان برای تأمین آب‌شرب روستای کرکیخان نیاز بوده که در دستور کار است تا قبل زمستان مشکل آب‌شرب روستا حل می‌شود.

اختصاص تجهیزات ورزشی به روستا

همچنین اعظم عزیزی رئیس اداره ورزش و جوانان بروجرد افزود: اعتبارات مورد نیاز برای بخش ورزش مدارس در راستای زمین چمن مصنوعی پیگیری شده و به محض تأمین اعتبار اقدام خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: برای دو روستای شهرستان بروجرد تجهیزات ورزشی در نظر گرفته شده که این تجهیزات در اختیار روستای دینارآباد و کرکیخان قرار می‌گیرد.

لایروبی کانال آب کشاورزی کرکیخان نیازمند اعتبار

جواد گودرزی رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت:  ۱۳۰۰ قنات در شهرستان بروجرد وجود دارد که اکثریت نیاز به بازسازی و لایروبی دارند.

وی اضافه کرد: ۲ هزار ۶۰۰ کیلومتر  کانال آب کشاورزی در روستاها نیاز است که در صورت تأمین اعتبار انجام خواهد شد.

گامی بلند برای حل مشکلات موزه‌ طبیعت زاگرس

احداث زیرگذر یا روگذر روستای کرکیخان نیازمند کار کارشناسی

مسلم مرادی معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: رویکرد ما این است که باید بیشتر تلاش کنیم و بخشی از مشکلات روستاها را با کمک هم حل کنیم.

او تصریح کرد: در راستای حل مشکلات روستاها سال گذشته جلسه شورای اداری در روستای سنگ سفید برگزار شد که علاوه بر شناسایی این روستا به‌عنوان روستای منبت‌کاری ثبت ملی شد.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: روستای کرکیخان، روستای خوبی بوده و با توجه به اینکه دهیار، شورای روستا و مسئولین بروجرد پای کار هستند اتفاقات خوبی در این روستا رخ خواهد داد.

مرادی اضافه کرد: مشکلات زیاد است و باید تلاش کرد تا برطرف شود، مسئله آب و آسفالت دو موضوع دارای اولویت است که باید به‌طور جد مدنظر باشد.

او بیان کرد: برای پل روگذر یا زیرگذر روستا یک کار فنی نیاز است و کار زمان‌بر است که باید کار کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: دولت تلاش می‌کند تا بتواند در راستای خدمت به مردم گام بردارد و از طریق قیر رایگان ۷ هزار متر آسفالت در روستا انجام شده و اگر ممکن است با جابجایی سرفصل‌ها اقداماتی صورت گیرد تا بخش‌های دیگر روستا هم آسفالت شود.

مرادی اظهار کرد: برای ورودی و خروجی روستا نیز باید دوربین نصب شود.

 

 

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close