اخبار بروجرد

۱۳ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری بروجرد هزینه شد

روزهای بروجرد– رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: به منظور حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از سیلاب‌ها در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۳۰ میلیارد ریال برای احداث این طرح‌ها هزینه شد.

یحیی کریمی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر نقش اقدامات آبخیزداری در جلوگیری از سیلاب و ذخیره آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: بندهای خاکی مانع از سیلاب می شود بند خاکی گلچهران بروجرد ۵۰۰ هزار متر مکعب آب می گیرد که این ذخیره علاوه بر اینکه در زمان بارش ها مانع از سیلاب شده به مرور زمان سبب ذخیره سازی آب نیز می شود.

وی با اشاره به اینکه امسال احداث چند بند خاکی و سنگی ملاتی پیگیری شده که برخی از آنها مربوط به سال های گذشته است، افزود: ۲ بند نیز مربوط به سال جاری است تکمیل شده و به زودی به بهره برداری می‌رسد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد بیان کرد: هر بند خاکی تا شعاع پنج کیلومتری می تواند آب را زیر زمین ذخیره کند که علاوه بر حفظ خاک برای کشاورزان هم قابل استفاده است.

کریمی یادآور شد: اقدامات منابع طبیعی برای حفاظت از خاک و منابع طبیعی در سه بخش مرتع شامل تقویت پوشش گیاهی، جنگل کاری و اجرای طرح های آبخیزداری دنبال می شود، که در بخش تقویت پوشش گیاهی بذر پاشی و کپه کاری به همراه کنترل زودهنگام دام به مراتع مورد توجه است.

او اضافه کرد: در بخش جنگل کاری، زمین‌های شیب دار در مواردی براساس قانون به کشاورز واگذار می شود تا با کاشت نهال منبع درآمدی باشد و از خاک حفاظت شود.

رییس اداره منابع طبیعی بروجرد با تاکید بر اینکه علمی ترین و کم هزینه ترین راه حفظ خاک انجام کارهای منابع طبیعی و آبخیزداری است، گفت: آبخیزداری عاملی موثر در حفظ آب و خاک و سبب افزایش حاصلخیزی و رطوبت خاک می شود و در نتیجه افزایش برداشت محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد شد.

شهرستان بروجرد دارای بیش از ۹۶ هزار هکتار منابع طبیعی است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close