اخبار جهانپزشکی

محققان آمریکایی: مصرف گوشت قرمز و لبنیات می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند

روزهای بروجرد– یک مطالعه جدید و شگفت‌انگیز نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز و لبنیات ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند.

محققان دریافتند که اسید ترانس واکسنیک(TVA) که یک اسید چرب موجود در گوشت گاو، بره و لبنیات، توانایی سلول‌های ایمنی را برای مبارزه با تومورها افزایش می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که سطوح بالاتر اسید ترانس واکسنیک در خون با پاسخ بهتر به ایمونوتراپی مرتبط است و اسید ترانس واکسنیک به عنوان یک مکمل غذایی بالقوه برای تقویت درمان‌های سرطان پیشنهاد می‌شود.

تحقیقات زیادی در تلاش برای رمزگشایی ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت انسان انجام شده است و درک مکانیسم‌های اساسی بدن به دلیل تنوع گسترده‌ای از غذاهایی که مردم می‌خورند بسیار دشوار است.

جینگ چن(Jing Chen)، استاد خدمات برجسته پزشکی جانت دیویسون رولی در شیکاگو و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه می‌گوید: اگر فقط بر مواد مغذی و متابولیت‌های مشتق شده از غذا تمرکز کنیم، متوجه می‌شویم که چگونه آنها بر فیزیولوژی و آسیب‌شناسی تأثیر می‌گذارند. ما با تمرکز بر مواد مغذی که می‌توانند پاسخ‌های سلول تی را فعال کنند، ماده‌ای یافتیم که در واقع با فعال کردن یک مسیر ایمنی مهم، ایمنی ضد تومور را تقویت می‌کند.

در علم بیوشیمی مواد شرکت‌کننده در متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی را متابولیت می‌نامند.

محققان کار خود را با ایجاد مجموعه‌ای از مواد مغذی خون از تقریبا ۷۰۰ متابولیت شناخته شده مشتق شده از مواد غذایی شروع کردند.

آنها این موارد را برای بررسی اثراتشان بر ایمنی ضد تومور غربالگری کردند و اسید ترانس واکسنیک را به عنوان موثرترین مورد در بین شش گزینه برتر در سلول‌های انسان و موش‌ها شناسایی کردند.

پروفسور چن توضیح می‌دهد: پس از میلیون‌ها سال تکامل، تنها چند صد متابولیت مشتق شده از غذا وجود دارد که در نهایت در خون به گردش در می‌آید، بنابراین این متابولیت‌ها می‌توانند در زیست شناسی ما اهمیت داشته باشند. مشاهده اینکه یک ماده مغذی واحد مانند اسید ترانس واکسنیک دارای مکانیسم بسیار هدفمندی بر روی یک نوع سلول ایمنی هدفمند است و یک پاسخ فیزیولوژیکی بسیار عمیق در سطح کل ارگانیسم ایجاد می‌کند، به نظر من واقعا شگفت انگیز و جذاب است.

این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی شده با اسید ترانس واکسنیک در موش‌ها به طور قابل توجهی رشد تومور در ملانوما و سرطان روده بزرگ را کاهش داد.

پروفسور چن تاکید می‌کند که این مطالعه نباید به عنوان تاییدی بر افزایش مصرف گوشت قرمز و لبنیات تعبیر شود. به زبان ساده، این مطالعه را نباید بهانه‌ای برای خوردن بیشتر چیزبرگر و پیتزا در نظر گرفت.

ملانوما به توموری با منشا سلول‌های ملانین‌دار گفته می‌شود. این تومور بدخیم اصولا یک تومور پوستی است. این نوع سرطان به سرعت می‌تواند در بدن گسترش پیدا کند.

نمونه‌های خونی از بیماران مبتلا به تومور لنفوم که تحت ایمونوتراپی قرار گرفته بودند نشان داد که سطوح بالاتر اسید ترانس واکسنیک با پاسخ‌های درمانی بهتر مرتبط است.

علاوه بر این، اسید ترانس واکسنیک کارایی یک داروی ایمونوتراپی را در کشتن سلول‌های سرطان خون در بیماران بهبود بخشید.

با این حال، نویسندگان این مطالعه با توجه به خطرات شناخته شده برای سلامتی، نسبت به مصرف بیش از حد گوشت قرمز هشدار می‌دهند و در حال بررسی منابع گیاهی با ترکیبات مشابه هستند.

چن نتیجه می‌گیرد: داده‌های اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد دیگر اسیدهای چرب با منشا گیاهی از طریق گیرنده‌ای مشابه سیگنال ارسال می‌کنند، بنابراین ما معتقدیم که احتمال زیادی وجود دارد که مواد مغذی گیاهان بتوانند همین کار را با فعال کردن مسیر پروتئین متصل‌شونده به عامل واکنش‌دهنده به آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای به اختصار CREB نیز انجام دهند.

این یافته‌ها در مجله نیچر منتشر شده است.

منبع: ایسنا