اخبار جهانپزشکی

پا درد می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد؟

روزهای بروجرد– پا درد می‌تواند نشانه مهمی از مشکل در سیستم قلبی عروقی شما باشد.

به گزارش هلث سنترال، شناخته‌شده‌ترین علائم حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد (MI)، قسمت‌های بالایی بدن شما را درگیر می‌کند؛ در واقع درد و فشار قفسه سینه، تنگی نفس، سبکی سر، و درد یا ضعف که تا فک یا پایین سمت چپ تابش می‌کند می تواند نشانه یک حمله قلبی باشد.

اما درد یا ضعف در یکی از پاهای شما نیز می تواند نشانه حمله قلبی باشد؟

دکتر رضوان دادو، متخصص قلب و عروق در Memorial Hermann در هیوستون می گوید که پاسخ این سوال خیر است.

اگر دچار حمله قلبی شده اید، بعید است که پای شما ضعیف شود. با این حال، درد پا می تواند نشانه ای از وجود مشکل در سیستم قلبی عروقی شما باشد که می تواند شما را در معرض خطر حمله قلبی در آینده قرار دهد.

دکتر دادو می‌گوید: «بیشتر از همه، درد پا با بیماری شریان محیطی (PAD) مرتبط است، وضعیتی که زمانی ایجاد می‌شود که شریان‌هایی که خون را به اندام‌های داخلی، بازوها و پاها می‌رسانند به طور کامل یا جزئی در نتیجه تصلب شرایین مسدود می‌شوند. »

او می افزاید:« از آنجایی که آترواسکلروز- که ضخیم شدن یا سخت شدن شریان ها ناشی از تجمع پلاک در پوشش شریان است، می تواند منجر به گرفتگی عروق قلب شود، بسیاری از افرادی که بیماری عروق کرونر دارند نیز ممکن است از PAD رنج ببرند. این بدان معناست که اگر بیشتر اوقات درد پا را تجربه می‌کنید و در حال بدتر شدن است، احتمالاً هنوز یک حمله قلبی نیست. اما می تواند به طور کلی با عملکرد قلبی عروقی مرتبط باشد و اگر مشکلات دیگری مانند درد قفسه سینه یا مشکل در نفس کشیدن دارید، باید فورا معاینه شوید، چه احساس ناراحتی در پا داشته باشید یا خیر.»

بیماری شریان محیطی و پا درد

دکتر دادو می گوید:«مهم ترین عامل خطر برای PAD وجود بیماری قلبی است. این عمدتاً به این دلیل است که هر دو بیماری ناشی از تصلب شرایین یا «سخت شدن» شریان ها هستند. هنگامی که مبتلا به تصلب شرایین هستید، التهاب در دیواره شریان باعث می شود که کلسترول، چربی و سایر مواد به صورت ماده چسبنده ای به نام پلاک ساخته شود که به دیواره شریان شما می چسبد. هنگامی که پلاک ضخیم می شود، فضای موجود در شریان ها که خون می تواند از طریق آن حرکت کند، باریک می شود. این به نوبه خود باعث کاهش عرضه خون غنی از اکسیژن در سراسر بدن، از جمله به اندام های حیاتی و اندام های دیگر می شود.»

دکتر دادو می افزاید: «علائم PAD می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و شدت آنها می تواند به میزان جدی بودن آترواسکلروز شما بستگی داشته باشد.»

شایع ترین علائم PAD عبارتند از:

  • سردی در ساق پا، اغلب در یک پا
  • گرفتگی، درد یا خستگی در عضلات ساق یا لگن هنگام بالا رفتن از پله یا راه رفتن که معمولاً پس از استراحت کاهش می یابد.
  • بی حسی یا ضعف پا
  • زخم هایی روی انگشتان پا یا پاها که خوب نمی شوند

ه نظر می رسد گرفتگی و درد در ناحیه ساق پا شایع ترین شکایت از PAD باشد. ممکن است این علائم را در قسمت بالای ران یا باسن خود نیز داشته باشید.

سایر شرایطی که باعث پا درد می شود

اگر مشکلات قلبی دارید و علائمی مانند پا درد، ضعف یا بی حسی را تجربه می کنید، PAD احتمالاً مقصر این مشکلات خواهد بود. با این حال، شرایط و چالش‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند منجر به پا درد شود، و پزشک شما باید شما را از نظر این احتمالات نیز ارزیابی کند:

  • ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در پا)
  • کم آبی بدن، به ویژه مقادیر کم الکترولیت های پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم
  • عفونت استخوان یا بافت نرم ساق پا
  • التهاب ناشی از آرتریت یا نقرس
  • خستگی یا فشار عضلانی ناشی از استفاده بیش از حد
  • آسیب عصبی مربوط به دیابت، سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد الکل
  • درد عصب سیاتیک ناشی از لیز خوردن دیسک در پشت
  • عوارض جانبی داروهایی مانند دیورتیک ها و استاتین ها
  • رگ های واریسی

برای تشخیص اینکه آیا درد پای شما ممکن است به قلب شما مربوط باشد، به علائمی مانند دردی که با راه رفتن رخ می دهد و با استراحت فروکش می کند، و همچنین زخم هایی که روی پاها هستند و خوب نمی شوندو تفاوت درجه حرارت بین دو پا را توجه کنید. با این حال این علائم همچنین می تواند ناشی از شرایط دیگری نیز باشد، بنابراین مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی برای دریافت تشخیص مناسب باشید.

تشخیص پا درد

تعیین اینکه آیا علت درد ساق پای شما مربوط به PAD است یا چیز دیگری، اغلب یک یا چند مورد از این آزمایشات زیر را انجام خواهید داد:

شاخص مچ پا-بازو

این آزمایش ساده اغلب زمانی انجام می شود که با درد پا مواجه می شوید که ممکن است مربوط به قلب باشد. این روش فشار خون مچ پا را با فشار خون بازو مقایسه می کند. اگر فشار در بازوی شما بیشتر باشد، به این معنی است که جریان خون در یک یا هر دو پای شما کمتر از آنچه باید باشد است که می تواند نشان دهنده انسداد یک شریان باشد.

تصویربرداری

پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از این آزمایش‌ها را تجویز کند که انواع مختلفی از نماها را در داخل پا ارائه می‌کند و می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا هرگونه انسداد یا تنگی عروق را شناسایی کند:

تست های دیگر

طبق گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI)، پزشکان چندین آزمایش دیگر توصیه می کنند که ممکن است برای ارزیابی سطح آترواسکلروز در بدن شما استفاده شود:

  • آزمایش‌های خون: این آزمایش‌ها سطح کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون، لیپوپروتئین‌ها و پروتئین واکنش‌گر C را تعیین می‌کنند که می‌تواند سطوح بالاتر التهاب را نشان دهد.
  • اسکن کلسیم کرونری: اندازه گیری مقدار کلسیم ممکن است بینشی در مورد وجود کلسیفیکاسیون ها که با تصلب شرایین و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط هستند را ارائه دهد.
  • الکتروکاردیوگرام: EKG ضربان و ریتم قلب و قدرت تکانه های الکتریکی عبوری از قلب را ثبت می کند.
  • تصویربرداری قلب: این شامل آنژیوگرافی، MRI قلب، سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر و اسکن PET قلب است که با هم می توانند اطلاعاتی در مورد آسیب بافتی و جریان خون ارائه دهند.
  • معاینه فیزیکی با گوشی پزشکی: تجمع پلاک در نواحی خاصی مانند گردن یا شکم را می‌توان از طریق صدایی به نام بروت تشخیص داد. برای این کار، پزشک شما با گوشی پزشکی به نواحی از بدن دارای عروق اصلی گوش می دهد.

درمان پا درد ناشی از بیماری شریان محیطی

هنگامی که تشخیص PAD انجام شد، اولین گام در درمان درد، رسیدگی به عوامل خطر شناخته شده ای است که می تواند شرایط را بدتر کند. این شامل درمان هر گونه بیماری زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری مزمن کلیوی است.

علاوه بر درمان آن مسائل، برخی از درمان ها ناراحتی خود PAD را هدف قرار می دهند. به عنوان مثال داروهای خاصی وجود دارند که نشان داده شده است که مسافت راه رفتن را برای بیماران PAD با درد خفیف تا شدید فعالیت بهبود می بخشد. طبق NHLBI، این داروها شامل داروهای ضد پلاکت مانند آسپرین یا پلاویکس (کلوپیدوگرل) است که از تشکیل لخته های خون و تنگ شدن بیشتر رگ ها جلوگیری می کند.

هنگامی که بیماری به خوبی مدیریت شد، می توانید با پیروی از یک برنامه راه رفتن ساختاریافته، نقش فعالی در کاهش علائم درد پا داشته باشید. اکثر بیماران با پیاده روی روزانه حدود ۳۰ دقیقه شروع می کنند. این کار به افزایش گردش خون در سراسر بدن، از جمله پای شما که درد را تجربه می کند، کمک می کند.

اگر علائم شما با این استراتژی‌های محافظه‌کارانه کاهش نیابد، می‌توانیم آزمایش‌های تهاجمی‌تری را برای شناسایی محل انسداد در پا و همچنین رفع انسداد با استفاده از بالون، استنت یا جراحی بای پس در پای آسیب‌دیده انجام دهید.

اگر PAD شما پیشرفته‌تر است، ممکن است لازم باشد به جای اینکه ابتدا درمان محافظه‌کارانه را امتحان کنید، با استنت گذاری یا جراحی بای پس شریان شروع کنید.

شدیدترین شکل بیماری شریانی محیطی، ایسکمی بحرانی اندام نامیده می شود که باعث درد قابل توجهی در زیر زانو حتی در حالت استراحت می شود و اغلب به دلیل جریان ضعیف خون، زخم هایی که در این ناحیه ایجاد می شوند، بهبود نمی یابند. این شکل از PAD می تواند منجر به قطع عضو شود، اگر سایر جراحی ها و درمان ها مؤثر واقع نشوند.

آیا می توان از بیماری عروق محیطی پیشگیری کرد؟

اگر از قبل مشکلات قلبی عروقی دارید یا در معرض ابتلا به آنها هستید، اجرای عادات سبک زندگی سالم برای پیشگیری از PAD بسیار ضروری است.

مهم‌ترین تغییرات، اجرای یک برنامه ورزشی منظم و متوسط و عدم استعمال دخانیات است. ورزش متوسط معمولاً شامل تنفس سنگین‌تر از حد معمول است و می‌تواند شامل پیاده‌روی سریع یا دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری یا برخی ورزش‌های دیگر باشد. هر مقدار سیگار به رگ‌های بدن آسیب می‌زند، بنابراین توصیه می‌کنم سیگار را به طور کامل ترک کنید.

اگر محدودیت‌های فیزیکی یا نگرانی‌های خاصی دارید، پیشنهاد می شودکه با پزشک و یک فیزیوتراپیست همکاری کنید تا برنامه‌ای متناسب با نیازهای شما داشته باشید.

 

 

منبع: سلامت نیوز

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close