اخبار بروجرد

یک خانه تاریخی بروجرد سیمان شد!

شاهد بروجردی- یکی از آثار تاریخی بروجرد که مربوط به دوره ی قاجار است خانه‌ی موسوم به « گودرزی» در خیابان شریعتی، کوچه‌ی مسجد رنگینه است. این اثر به شماره ۲۰۰۵۸ در آبان ۱۳۸۶ به ثبت رسیده است.

شوربختانه این خانه به دلیل اهمال و بی‌مسئولیتی مخروبه شده و به حال خود رها شده است. اکنون در اقدامی عجیب، میراث فرهنگی ناتوان و کارنَدانِ بروجرد در ناحرفه‌ای‌ترین شکل، اقدام به سیمان کردن دیوارهای این بنا کرده است و از طرفی ایرادتراشی و مزاحمت برای همسایگان معمول داشته و سبب رشدنیافتگی منطقه «ناسکدین» و مناطق قدیمی شهر شده است.

در نزدیکیِ این بنا زمین بزرگی وجود دارد (حدود هزار متر) که از ویران شدن چند خانه پدید آمده و به دلیل سختگیریهای نادرست متولی میراث، کسی حاضر به سرمایه گذاری در آنجا نیست و این زمین که چند وقتی است دیوارکی برایش کشیده‌اند جایگاه معتادان و دزدان شده و شبی نیست که در منطقه دزدی نشود. از این دست خانه‌ها و ویرانه‌ها در منطقه قدیمی شهر بروجرد پرشمار است و چشم انداز ناخوشایندی برای هر کسی به وجود آورده است و نمادی از رشدنیافتگی شهر شده است.

آثار تاریخی بروجرد حال و روز خوبی ندارند و یکی از دیگری خوارتر و نزارتر است. از جمله وضعیت مسجد جامع و مسجد سلطانی که دردناک و استخوان سوز است و آه از نهاد آدمی برمی‌آورد.

میراث فرهنگی این شهر قدیمی نتوانسته است میان لزوم پاسداشت این آثار و بایستگی توسعه ی شهری، تعادلی پدید آورد از این رو هم آثار تاریخی روبه نابودی کامل هستند (زیرا بودجه‌ای برای نگهداری از آن‌ها صرف نمی‌شود) و هم این منطقه مهم از شهر از توسعه و پیشرفت و بهداشت بازمانده است و بوی تعفن فاضلاب در کوچه ها هر شهروندی را می آزارد چه برسد به گردشگری که بخواهد به این دست مناطق سربزند.

در این باره سخن و درددل بسیار است، دراین راستا باز هم خواهیم گفت، بدان امید که گوشی برای شنیدن باشد و دستی برای برآوردن.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “یک خانه تاریخی بروجرد سیمان شد!”

  1. با سلام خدمت شما دوستان عزیز و گرامی. متاسفانه قصه پر دردی است. خرم آباد هیچ بودجه ای به بروجرد نمی‌دهد. تا کی تبعیض. امنیت و اشتغال که صفر است. بودجه روستاهای خرم آباد و الشتر و…. از شهرستان باستانی بروجرد بیشتر است. نمایندگان بروجرد به داد امت همیشه در صحنه بروجرد برسید. سرزمین فرهنگی و تاریخی و باستانی بروجرد در حال نابودی است. این همه شهید و جانباز و آزاده از بروجرد تقدیم انقلاب شده. ما دیگه دوست نداریم در استان لرستان باشیم. به امید استان شدن بروجرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close