اخبار ایران
پایان پراید؟!/ پراید همچنان چالش برانگیزترین خودرو ایرانی است
روزهای بروجرد- پراید ارزانترین خودرو ایرانی است که عده ای آن را “ارابه مرگ” می خوانند.
سال هاست که هر چند وقت یک بار بحثهایی پیرامون توقف تولید خودروهای بدون ایمنی مناسب مانند پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است. خودروهایی که به ارابههای مرگ مشهور شده اند و سالانه تلفات انسانی گستردهای را به جای میگذارند. اما در هفتههای اخیر این موضوع بیشتر از گذشته برجسته شده است. پلیس تاکید کرده که باید تولید این خودروها به ویژه پراید متوقف شود. اخیرا وزیر صنعت، معدن و تعاون نیز در این باره سخن گفته است.
به گزارش فرارو، رضا رحمانی، وزیر صمت مهمترین کار این وزارت خانه را اصلاح وضعیت صنعت خودروسازی دانست و گفت: «این خودروسازی نه در شأن ملت و نه در شأن صنعت کشور است.»
او افزود: «طبق یکی از بندهای بسته تولیدی این وزارتخانه برای صنعت خودرو، خودروهای جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودروهای قدیمی که در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ است، باید از چرخه تولید خارج شوند که این در سال آینده ممکن است اتفاق بیفتد.»
در حالی وزیر صنعت از احتمال توقف تولید پراید سخن گفته که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی توقف تولید پراید را خواست پلیس خوانده است.
پلیس همچنین اعلام کرده است که از سال آینده این خودرو پلاک نخواهد شد.
سردار تیمور حسینی، فرمانده پلیس راه کشور در این باره گفته بود: «پلیس تصمیم دارد از سال ۹۹ شماره گذاری پراید را متوقف کند که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و ما بتوانیم در یک بازه ۱۵ تا ۲۰ ساله این وسیله را از چرخه ترافیک خارج کنیم.»
پلیس با اشاره به تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته میگوید که با استناد به این تحلیلها ۳۴ درصد جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بودهاند.
سردار هادیانفر رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در این باره گفت: «متأسفانه پراید ایمنی کافی ندارد و در گزارشهایی که به شکل مکتوب و همراه با مستندات به وزیر صنعت معدن و تجارت ارسال کردیم و هم در جلسه حضوری با وی و مدیرعامل سایپا، این موارد را منتقل کردهایم که قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت در سال ۹۸ برای فروش داشته از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شمارهگذاری نمیکنیم تا خودرویی ایمنتر جایگزین شود.».
اما در سوی دیگر خودروسازان و حامیان پراید با استناد به قیمت پراید و رشد هزینه تمامشده تولید خودرو در کشورمان تأکید میکنند که جایگزین قیمتی برای تولید پراید ۴۵ میلیون تومانی وجود نداشته و رشد تلفات جادهای این خودرو به دلیل فراوانی استفاده از آن و فرهنگ غلط رانندگی پراید سواران است. از سوی دیگر برخی کارشناسان کنار گذاشتن یکباره خط تولید پراید در شرایط کنونی صنعت خودرو را با توجه به کمبود قطعات و دغدغه اشتغال کارکنان این شرکت خودروسازی غیرممکن تلقی و تأکید میکنند که در حال حاضر حتی تیبا نیز قابلیت جایگزینی با خودرو پراید را ندارد.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره اظهارات مقامات پلیس گفته است: «تنها نهادی که میتواند اعلام کند که تولید خودرو پراید به دلیل داشتن مشکلات استانداردی باید متوقف شود، سازمان ملی استاندارد ایران است. اکنون نیز خودرو پراید تمامی استانداردهای مصوب شورای عالی استاندارد را پاس کرده و با این روند پلیس راهور نباید تعیین تکلیف کند و حق اظهارنظر در مورد تداوم یا توقف تولید پراید را ندارد.»
با وجود اینکه پلیس برای پراید خط و نشان کشیده، اما همچنان مشخص نیست تا چه اندازه روی حرف خود بماند چرا که پیشتر موسسه استاندارد هم همین موضعگیری را کرده بود، اما تولید این خودرو ادامه یافت. اما حالا ماجرا با موضع گیری اخیر وزیر صنعت اهمیت بیشتری یافته است. شاید پلیس نتواند بر موضع خود پایدار بماند، با این حال اگر دولت تصمیم قطعی بگیرد که تولید پراید را متوقف کند این امکان و توانایی را دارد. باید دید وعده وزیر صمت چقدر جدی است.
جنجال پراید پنج میلیونی
در حالیکه وعده توقف تولید پراید از سوی وزیر صنعت کمتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، اما یک اظهار نظر عجیب درباره نرخ واقعی این خودرو بازتاب گستردهای یافت و واکنش سایپا را به دنبال داشت.
در حالیکه وعده توقف تولید پراید از سوی وزیر صنعت کمتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، اما یک اظهار نظر عجیب درباره نرخ واقعی این خودرو بازتاب گستردهای یافت و واکنش سایپا را به دنبال داشت.
ماجرا از آنجا شروع شد که خاکسار کارشناس خودرو در برنامه تلویزیونی جهان آرا اعلام کرد که قیمت واقعی “ارابه مرگ” یا همان پراید “پنج میلیون تومان” است.
ادعای قیمت پنج میلیونی پراید با واکنشهای متفاوتی روبهرو شده است. سایپا در واکنش به این قیمت با انتشار بیانیهای اعلام کرد: «در پاسخ به برخی از خبرنگاران و رسانهها در خصوص چرایی سکوت سایپا در خصوص اظهارنظر اخیر درباره قیمت خودرو پراید باید گفت این اظهارنظر آنقدر بیپایه و بدون پشتوانه فنی و کارشناسی صورت گرفته که باید در برابر آن سکوت کرد، زیرا پاسخ برخی افراد خاموشی است.»
سایپا افزود: «ناآگاهترین افراد هم میدانند که در شرایط فعلی که تحریم، افزایش چشمگیر قیمت نهادههای تولید (نظیر مس، آلومینیوم، بیلت فولاد، چدن و…)، افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ ارز و… به تولیدکنندگان تحمیل شده است، قیمت پنج میلیون تومانی برای هر مدل خودرو با هر میزان امکانات و تجهیزات سخن بیهودهای بیش نیست.»
قیمت تمامشده پراید به درستی روشن نیست و تاکنون نه سایپا، نه وزارت صنعت و نه هیچ نهادی در این باره توضیح دقیقی ارائه نکرده اند، گویی که قیمت تولید این خودرو سری است. در این بین شایعات زیادی هم درباره نرخ واقعی پراید بین مردم دهان به دهان میچرخد. با این حال زمانی که قیمت پراید حدود هفت میلیون تومان بود مدیرعامل سایپا قیمت تمامشده را حدود چهار میلیون تومان اعلام کرده بود.
همچنین زمانی که قیمت پراید به بیش از چهل میلیون تومان رسید سایت نود اقتصادی در گزارشی قیمت تمامشده این خودرو را حدود ۱۹ میلیون تومان اعلام کرد.
با این حال احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان خرداد ماه سال جاری اعلام کرد:”در شرایط فعلی قیمت تمام شده پراید در حدود ۳۹ میلیون تومان است، ولی سایپا مجوز فروش با قیمت بیشتر از ۳۷ میلیون تومان را ندارد و هیچ کس نیز پاسخگوی این زیان هنگفت نیست.”
افزایش نرخ دلار و تحریمهای آمریکا بر صنعت خودرو ایران تاثیر مخرب زیادی گذاشته است.
محسن جهرودی، مدیرعامل پیشین سایپا، در بهار سال ۱۳۹۷ گفته بود: «قیمت خودرو متاثر از نرخ مواد اولیه و نرخ ارز است که در هر دوی آنها با افزایش هزینهها روبهرو بودهایم.»
مدیرعامل سابق سایپا با اشاره به افزایش بهای ارز مبادلهای افزود: «قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیز افزایش یافته است و به عنوان مثال فولاد در چند ماه اخیر حدود ۳۵ درصد و قطعات پلیمری حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.»
او گفته بود «بهرغم آنچه در افکار عمومی در خصوص عرضه پراید با قیمتهایی بسیار نازلتر از قیمت داخلی گفته میشود، ما هر دستگاه پراید را بهقیمت ۴۲۵۰ دلار در بازارهای صادراتی میفروشیم که هر خودروی پراید صادراتی ۳ میلیون تومان سود دارد.»