خطای رحیمپور ازغدی کجاست؟

تمجید روزنامه رسالت از سخنان ازغدیبا توجه به اینکه رحیم پور ازغدی خود را در قامت یک تئوریسین مطرح میکند و در جریان اصولگرا نیز عدهای سعی میکنند از تفکر او در مسیر حرکت خود استفاده نمایند، مواضع تند اخیر او قابل تامل است. قامل تاملتر اینکه این مواضع با استقبال هم روبه رو شده است. به نظر میرسد طیفی از فعالان سیاسی و فرهنگی کشور پشت سر ادعاهای او حرکت میکنند یعنی به نوعی رحیم پور ازغدی تبدیل به بلند گو و یا شاید تئوریسین یک جریان برای ایجاد تغییر در ساختار فرهنگی کشور شده است.
صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره به فرارو گفت: «محور مطالب مطرح شده از سوی آقای رحیم پور ازغدی مسائل فرهنگی بود. عصاره سخنان ایشان این است که وضعیت فرهنگی کشور بعد از چهار دهه مطلوب نیست. حرف اساسی او این بود که مطلوب نبودن وضعیت فرهنگی به واسطه عملکرد ضعیف دستگاههای اجرایی از سه قوه، تا دانشگاهها و حوزه علمیه و … بوده است.»
زیباکلام افزود: «آقای ازغدی در سخنرانی خود تاکید کردند که یکی از مسائل مهم و اساسی که مسئولین کشور فراموش کرده اند، مهندسی فرهنگی است. من به آقای ازغدی پاسخ میدهم که شما و تفکری که به آن تعلق دارید ظرف چهل سال گذشته صداوسیما، تریبونهای نماز جمعه، حوزههای علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت خانههای ارشاد، علوم و آموزش و پرورش، بیش از ۴۰ سازمان و بنیاد همچون سازمان تبلیغات اسلامی یا جامعه المصطفی و … را در اختیار داشته اید. سال گذشته فقط همین ۴۰ نهاد بیش از ۸ هزار میلیارد تومان بودجه دریافت کرده اند. آنوقت از وضعیت فرهنگی کشور گلایه میکنید؟ سوال این است کدامیک از این نهادها در اختیار گروههای مخالف دیدگاه شما بوده است؛ بنابراین آقای ازغدی و طرز فکر نزدیک به ایشان باید پاسخگوی وضعیت موجود باشند.»

زیباکلام در ادامه تاکید کرد: «اساسا ایده مهندسی فرهنگی متعلق به قرن نوزدهم است. به دنبال ظهور پارادایم پوزیتیویسم در اواخر قرن نوزدهم، در غرب فکر مهندسی اجتماعی و فرهنگی شکل گرفت. خلاصه اش هم این بود که همانگونه که توسط علوم کاربردی ابزارآلات پیشرفته تری تولید میکنیم، به کمک علوم انسانی هم میتوانیم انسانها و جوامع پیشرفته تری را طراحی کنیم که در آنها از ناهانجاری اثری نباشد. این فکر و ایده مهندسی اجتماعی و فرهنگی بود. اما این فکر خیلی طول نکشید و صاحبنظران به این نتیجه رسیدند شاید در ظاهر امر ادعای مهندسی فرهنگی و اجتماعی شدنی باشد، اما در واقععیت نمیتوان به سادگی جامعه و فرهنگ را مانند یک ابزار طراحی کرد.»
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ماجرای سخنان آقای ازغدی ماجرای “کی بود کی بود من نبودم است” گفت: «حتی نهادهای فرهنگی که توسط قوه مجریه نیز اداره میشوند، سیاستگذاری آنها بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شورایی که آقای ازغدی سالهاست یکی از اعضای اصلی آن است.»
زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا سخنان رحیم پور ازغدی میتواند پیش زمینه تغییر و تحولات تازهای در حوزه فرهنگ باشد، گفت: «نه من تصور نمیکنم. ظرف ۴۰ سال گذشته به اندازه کافی مجموعههای فرهنگی کشور رادیکال و انقلاب عمل کرده اند. مسئله اساسی این است که آقای ازغدی و همفکرانش پاسخهای لازم از عملکرد انقلابی خود در ۴۰ سال گذشته نگرفته اند. من اگر جای آقای ازغدی بودم در خلوت خودم این سوال را مطرح میکردم که انتظارات ما در حوزه فرهنگی چه بوده و الان کجاییم؟ مشکل چیست؟ و چوب چه چیزی را میخوریم؟ این چیزی است که آقای ازغدی نمیخواهد مطرح کند. ایشان یک الگوی ساده غربی، قرن نوزدهمی دارد که تصور میکند همانگونه که میشود ماشین خوب طراحی کرد، فرهنگ خوب هم میتوان طراحی کرد. اتفاقا مسئله اساسی این است که فرهنگ را نمیشود ساخت و مهندسی کرد. اگر میشد این کار را کرد ما در انگلستان شاهد تعداد زیادی زن و دختر مسلمان محجبه نبودیم.»
این استاد دانشگاه تاکید کرد در نتیجه تلاشهای آقای ازغدی راه به جایی نمیبرد چرا که اساسا مواردی که ایشان مطرح میکند پاسخی به مشکلات و مسائل نیست.
روزهای بروجرد ، می توانست بهترین ارگان برای معرفی دردهای بی درمان بروجرد باشد، ولی حالا تبدیل به رسانه ای زرد برای ترویج افکار اصلاح طلبان شده است. به جای انتقاد به رحیم پور ، نادرست یا درست، به بررسی انتخاب شهردار جدید بروجرد “رحیم جافری” از سوی طیف اصلاح طلب شورای شهر بروجرد باشید.
زیر تیتر خبرگزاری نوشتید پایگاه تحلیلی خبری فرهنگی ولی الان شدید پایگاه خبر پراکنی از سایت های دیگه
همه اخبارو تحلیل هاتون کپی کردن اخبار از سایت های اصلاح طلبه