اخبار بروجرد

اعتراض خانواده شهدا به یکسان‌سازی قبور شهدا در بروجرد؛ نصب خودجوش حجله شهدا+ تصاویر

روزهای بروجرد- جمعی از خانواده شهدای شهرستان بروجرد با حضور در مسجد ولی‌عصر(عج) این شهرستان نسبت به اجرای همسان‌سازی قبور شهدا اعتراض و به طور خودجوش حجله های شهدا را نصب کردند.

اعتراض خانواده شهدا به یکسان‌سازی قبور شهدا در بروجرد؛ نصب خودجوش حجله شهدا+ تصاویر

به گزارش تسنیم، از سال ۱۳۹۰ که کارهمسان سازی قبور شهدا در بهشت شهدای این شهرستان توسط بنیاد شهید به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد و برگزاری مراسم دعا در این مکان انجام شد، بسیاری از خانواده‌های این شهدا با این مسئله مخالفت کردند، اما مخالفت‌ها، تجمع و طومارنوشتن‌های آن‌ها راه به جایی نبرد اما در هفته گذشته اتفاقی در کشور رخ داد که حرف دل خانواده های شهدا در سراسر ایران بود.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه جاری پس از زیارت قبور مطهر شهدا فرمودند: یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این[جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان،‌ همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است، این شکل، شکل طبیعی است.

ایشان همچنین افزودند: هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به‌خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به‌حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان،‌ زیبایی باغ،‌ زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به‌حَسَب خودش محاسبه کنیم.

گلایه رهبر معظم انقلاب از یکسان‌سازی قبور شهدا

و حالا بعد از سخنان مقام معظم رهبری،  خانواده‌های شهدای بروجرد یک‌بار دیگر در مسجد ولی‌عصر(عج) تجمع کردند تا درمورد همسان‌سازی قبور شهدا بحث و تبادل نظر داشته باشند، شاید به نتیجه مطلوبی هم برسند.

رضا کاوند که فرزند شهید و عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی است ضمن اظهار ناراحتی از این امر به خبرنگار تسنیم گفت: حدود هفت یا هشت سال پیش بود که پس از بازگشت از تهران برای تجدید دیدار با پدرم به بهشت شهدا رفتم، ولی به‌محض ورود با صحنه بدی مواجه شدم، همه چیز را برداشته‌بودند نه عکسی بود و نه سنگی، هیچ‌چیز نبود.

جای خالی قاب عکس پدر

وی افزود: تمام حس‌وحالم در بهشت شهدا حرف‌زدن با قاب عکس پدرم بود، پدری که با خاطراتش زندگی می‌کردم ولی حالا از آن خاطرات چیزی جز یک سنگ رنگ‌پریده باقی نمانده، انگار دیگر از آن معنویت و حس‌وحال خاصی که آن زمان در بهشت شهدا حاکم بود خبری نیست.

این فرزند شهید عنوان کرد: خیلی‌ها به من می‌گویند چرا شما در این مورد مخالفت نکردی؟ راستش را بخواهید خود ما هم نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ اصلاً چشم‌اندازی از آینده نداشتیم. اول تصاویر شهدا را برداشتند و بعد اطراف قبور را دست‌کاری و صاف کردند و حالا دیگر آنجا یک زمین مسطح برای بازی بچه‌ها شده‌است.

وی بیان کرد: آن نگاه فرهنگی که به مزار شهدا داشتیم، از بین‌رفته و باید دوباره آن نگاه خاص و معنوی به این قبور بازگردانده شود، خیلی از جوان‌ها حتی آن‌هایی که جنگ را لمس‌نکرده و کسی را در جنگ از دست نداده‌اند برای عبادت، زیارت ، آرامش و تسکین روح کنار قبور و مزار شهدا خلوت می‌کردند و با عکس‌ها و نوشته‌های این عزیزان دردودل و ارتباط برقرار می‌کردند، اما امروز دیگر از این حال‌وهوای معنوی خبری نیست.

تجمع برای همسان‌سازی قبور شهدا

کاوند گفت: هفت سال پیش پلاکاردی به نشانه اعتراض با مضمون مزار شهدای ما را برگردانید نوشتیم و در همان محل هم تجمع کردیم، بیانیه نوشتیم و منتشر کردیم ولی سودی نداشت، اصل حرف ما این بود که مزار شهدا از کارکرد اصلی‌اش خارج شده و باید درست شود، روزی که قرار شد همسان‌سازی صورت بگیرد به ما گفتند می‌خواهیم در این محل مراسم دعا برگزار کنیم ولی سال‌هاست که ما چیزی ندیده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی خاطرنشان کرد: خیلی از خانواده‌ها با یک دلخوشی و سلیقه خاص به‌جز قاب عکس‌های عزیزان‌شان در حجله بالای مزار مهر، تسبیح، شعر و دست‌نوشته شهیدشان را که یادگار مانده‌بود در آن حجله می‌گذاشتند، همین کار باعث جذب رهگذران می‌شد و این نگاه ارتباطی عمیق ایجاد می‌کرد که متأسفانه دیگر وجود ندارد، آن حجله‌ها فقط جای تصویر شهید نبود بلکه موزه‌ای برای خانواده‌شان بود، به‌طوری‌که در زمان سال تحویل غباررویی می‌شد و رنگ و لعابش تازه و عوض می‌شد، این کارها درگیری عاطفی با شهید ایجاد می‌کرد.

کاوند اظهار داشت: ما چیز زیادی نمی‌خواهیم همین که دوباره حال‌وهوای بهشت شهدا با گذاشتن حجله‌ها و یادگاری‌های این عزیزان برگردانده شود، برای ما کافی‌ست. این مزار و این قبور باید حفظ شود و به فرزندان آن‌ها و به نسل بعد تحویل داده شود، باید درگیری عاطفی با این قبور ایجاد شود چرا که این‌ها هویت‌ساز هستند، ما فقط دنبال نصب تصویر نیستیم ما دنبال احیای یک موزه‌ایم.

نارضایتی فرزندان شهدا

اشرف چگنی، عضو شورای شهر بروجرد و مادر محمدشهرام گودرزی با اشاره به حفظ حرمت و جایگاه رفیع شهدا گفت: وقتی بالای مزار پسرم می‌نشستم و دستم را روی سنگ قبرش می‌گذاشتم تمام خستگی از من دور می‌شد انگار سنگ به من قوت می‌داد و عصای دستم برای بلندشدن می‌شد، اما از وقتی همسان‌سازی انجام‌شده دیگر حال‌وهوای قدیم را ندارد.

وی افزود: ما وظیفه داریم که حریم شهدا را حفظ و حراست کنیم تمام بچه‌هایی که روزی با این شهدا انس والفت داشتند و کنار مزار این عزیزان بزرگ شده‌اند امروز سربازان مدافع حرم ما هستند و حرمین مطهر ما را پاسداری می‌کنند، پس باید با حفظ این آثار و برکات آن‌ها را به نسل جوان و نسل بعدی سپرد.

وی بیان کرد: با  گرفتن عکس و تصویر شهدا از خانواده و فرزاندان‌شان باعث دوری بچه‌های این عزیزان شده‌ایم خیلی از دختران و پسران جوان این شهدا از این مسئله ناراحت و ناراضی‌اند و بارها به من گفته‌اند این کار درستی نیست باید هرچه سریع‌تر مسئولین این مشکل را حل نمایند؛ پایین سنگ قبور این عزیزان نام ائمه حک‌شده و با برداشتن حجله و آهن‌های حد فاصل این اسماء متبرکه زیر پای عابران است باید رسیدگی شود، متأسفم که این موزه‌ی تاریخی را که هویت ما هستند از بین بردند.

گلایه از مسئولان

چگنی ضمن اشاره به قانونمندی و رعایت قانون گفت: با تجمع و اعتراض راه به‌جایی برده نمی‌شود با حضور در دفتر امام‌جمعه محترم شهر و حمایت‌های فرمانداری، هنرمندان و طراحان مطمئناً به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید، باید آثار ماندگار شهدا به شهر بازگردانده شود؛ از مسئولین به‌خاطر عملکردشان گلایه دارم چرا وقتی که می‌خواهند برای زیارت و سرکشی به مزار شهدا بیایند آن هم در روزهای خاصی مثل ۲۲ بهمن و غیره ساعاتی را انتخاب می‌کنند که هیچ‌کدام ازفرزندان یا خانواده‌های این عزیزان در آن‌جا نیست. اگرقرار است بیعتی انجام شود باید وقتی باشد که خانواده این عزیزان هم حضورداشته باشند.

به گزارش تسنیم، تعدادی از خانواده های شهدا در شهرستان بروجرد در روزهای اخیر به صورت خودجوش اقدام به نصب حجله برای شهید خود کردند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close