اخبار ایران

جزئیاتی جدید از «انتقام سخت» تهران و واکنش اولیه ترامپ

روزهای بروجرد- بامداد روز یکشنبه رئیس جمهور ایالات متحده ایران را تهدید کرد که در صورت ادامه فعالیت‌هایش، ۵۲ نقطه از خاک ایرن از جمله برخی مراکز مهم و حتی مجموعه‌های فرهنگی را مورد حمله قرار خواهد داد. این تهدید ترامپ در حالی صورت گرفت که شامگاه گذشته چندین نقطه از عراق که در آن پایگاه‌های مرتبط با نظامیان آمریکا قرار دارند، مورد حمله راکتی یا پرتاب خمپاره قرار گرفت.

سه خمپاره در منطقه کراده که «منطقه سبز» بغداد محسوب می شود و سفارت آمریکا در آن قرار دارد، برخورد کرد و موجب آن شد تا ورودی های این منطقه بسته شود. اندکی بعد، اخباری منتشر شد مبنی بر حملات خمپاره‌ای و موشکی به پایگاه‌های نظامی البلد و مقر کاخ‌های ریاست جمهوری موصل که در اختیار نظامیان آمریکایی قرار دارد.

هرچند اندکی بعد مشخص شد این حملات محدود و نقطه‌ای بدون تلفات جانی بوده است اما همزمان فرماندهی گروه نظامی «کتائب حزب الله» از زیرمجموعه‌های حشدالشعبی (بسیج مردمی) محسوب می‌شود، طی اعلان رسمی به مقامات امنیتی عراق اعلام کرد که از شامگاه امروز (یکشنبه) به بعد تمامی افراد عراقی حداقل فاصله یک کیلومتر برای دوری از مقره‌های آمریکایی را رعایت کنند.

اعلام هشدار گروه کتائب حزب الله به نوعی تعیین نخستین زمان فعالیت جدی نظامی برای پاسخگویی به اقدامات اخیر ایالات متحد از جمله ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس، مسئول حشدالشعبی عراق محسوب می شود.

برخی از منابع مطلع عراقی به ما (امتداد) اعلام کرده‌اند که امکان دارد استراتژی تهران و یا حشدالشعبی در برابر ترور بامداد جمعه گذشته در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، مجموعه برنامه‌ای مبنی بر اقدامات گسترده اما به صورت نقطه‌ای در ارتباط با تمامی پایگاه‌های مختلف نیروهای ایالات متحده در کشور عراق باشد.

بر این اساس، در صورت اجرایی شدن چنین نمودار نظامی برای پاسخگویی تهران به اقدام آمریکا، می‌توان سلسله اقدامات متعدد نظامی را برآورد کرد که طی آن، کشور عراق برای هرگونه حضور نیروهای ایالات متحده کاملا ناامن شود و رویارویی‌های محدود اما در ابعاد گسترده نقطه به نقطه‌ای صورت گیرد. احتمال می‌رود که ترامپ نیز در همین راستا رشته توییت اخیر خود را منتشر کرد و نوشت: «اگر ایران به هر یک از آمریکایی‌ها یا مواضع آمریکا حمله کند، ما ۵۲ سایت ایران (که نماینده ۵۲ آمریکایی که در ایران سال‌ها گروگان بودند) را مورد حمله قرار خواهیم داد. برخی از آنها برای ایران بسیار رده بالا و مهم هستند و آن اهداف برای ایران و فرهنگ ایرانی بسیار مهم هستند و آن اهداف و خود ایران، به سختی و شدت هر چه تمام‌تر مورد حمله قرار خواهند گرفت؛ ایالات متحده تهدید دیگری را بر نمی‌تابد».

به نظر می‌رسد این واکنش ترامپ بیشتر از آن روی باشد که احساس کرده استراتژی تهران به گونه‌ای است که نقاط مختلف از مواضع نیروهای این کشور در عراق یا منطقه خاورمیانه را مورد تهدید جدی و ناامنی‌های گسترده برای هرگونه حضور یا فعالیتی قرار خواهد داد.

بامداد امروز برخی تحولات دیگر نیز در حوزه مربوط به مسائل اخیر روی داد؛ از جمله تماس تلفنی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی با مقامات عالی عراق برای درخواست از آنها در راستای کاهش هرگونه تنش، ابراز نگرانی اتحادیه اروپا و درخواست از ایران برای خویشتنداری، ورود رئیس جمهور فرانسه و همچنین وزیر امور خارجه آلمان برای تماس با مقامات ایران و منطقه در راستای آرام کردن شتاب سریع تحولات خاورمیانه.

پس از حضور برخی مقامات کشور قطر در تهران، برخی رسانه‌های منطقه‌ای نیر از مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اقدام برای میانجی‌گری توسط فرستاده‌های سلطنت عمان خبر دادند.

تخمین‌ها در ارتباط با استراتژی آتی تهران پیرامون آنچه که از آن به عنوان «انتقام سخت» برای پاسخگویی به ترور بامداد جمعه یاد می‌شود، در حالی است که برخی از رسانه‌ها و مقامات آمریکایی خبر از اطلاع واشنگتن نسبت به برخی تحرکات شاخص نظامی تهران در منطقه از جمله فعالیت‌های سکوهای پرتاب موشک خبر داده‌اند. حال باید دید آیا ایران در واکنش به اقدام آمریکا، از استراتژی پاسخگویی آنی با مجموعه‌ای از اهداف گسترده، سنگین و مشخص دست به «انتقام سخت» خواهد زد یا با همچون گذشته با شیوه پاسخگویی نیابتی، مدت‌دار و سلسله اقدامات متعدد نظامی در مناطق یا کشورهای مختلف، در بازه زمانی طولانی‌تری واکنش نشان خواهد داد.

امتداد-آرمین سلیمانی

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close